Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil du ha søndagsåpne butikker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vil du ha åpne søndagsbutikker?
Nei 115 51,80%
Ja, men matbutikker holder 52 23,42%
Ja, men ikke matbutikker 0 0%
Ja, alt 48 21,62%
Jeg har ikke tatt stilling 5 2,25%
Gulrot 2 0,90%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-15, 21:54   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg ønsker meg ikke tilbake til at det var umulig å få tak i melk og bleier på søndager. Jeg jobber på odde tidspunkt selv og setter pris på at det ikke ender med tomt kjøleskap fordi jeg ikke kom fra på lørdag. Men jeg synes man skal høre på arbeidstakerorganisasjonene mest når det gjelder dette.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 21:57   #22
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.797
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Vi har flere søndagsåpne matbutikker i nærheten. De blir i all hovedsak brukt til å kjøpe is/drikke når mannen og guttene er på sykkelturer, og en ytterst sjelden gang når vi har glemt noe til middag eller har vært på helgetur og trenger å handle litt mat på veien hjem.

Jeg synes det er veldig behagelig og praktisk med søndagsåpne butikker når jeg har bodd eller vært på ferie i land som har dette, men på generell basis synes ikke jeg personlig det er nødvendig. Utover matvarer vi plutselig oppdager vi har glemt er det ingenting annet jeg har tenkt at jeg kunne tenke meg å få kjøpt på søndager.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 21:59   #23
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg vil gjerne ha søndagsåpne butikker. Jeg synes det er veldig deilig å kunne slappe av på lørdag, og heller gjøre unna mine ærender på søndag.

Forhåpentligvis kan arbeidstiden fylles med folk som gjerne vil jobbe på søndag - f.eks studenter, pensjonister, folk som har barna 50% og vil jobbe mye den uken de ikke har barna, ukependlere fra andre land som gjerne vil jobbe mye (slik som svenske sykepleiere gjør), osv.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:01   #24
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei, det trenger jeg ikke. Det er veldig fint med en dag der vi ikke kan dra å kjøpe noe. Jeg er for å ha søndagen som fridag for alle som ikke er i liv og død-yrker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:05   #25
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg tenker også på at de vil bli dyrere for butikkene å ha folk på jobb en ekstra dag. De selger vel ikke flere brød/madrasser/barneklær/melk i løpet av uken selv om butikken har åpent en ekstra dag, og hvem skal betale for dette? Vil prisene stige, eller vil en del "små" butikker gå under?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:08   #26
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Ja, til åpne matbutikker that is. Slik er det jo i dag, og de kan like godt åpne hele butikken enn å løpe att/fram mellom stor butikk og minibutikk, som noen skrev tidlig i tråden.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:11   #27
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det trenger jeg ikke. Det er veldig fint med en dag der vi ikke kan dra å kjøpe noe. Jeg er for å ha søndagen som fridag for alle som ikke er i liv og død-yrker.

Da må jo alt i turistnæring og restauranter også stenge på søndag. De som jobber der "fortjener" vel fri på søndager de også? Har jobbet i turistnæringen med jobbehelg annenhver helg, det har sine fordeler og ulemper. Jeg vil gjerne ha søndagsåpne butikker. Mulig det er fordi her jeg bor stenger butikkene kl. 18.00 og det er nesten umulig å rekke butikkene etter jobb når man også må kjøre ganske langt. Egoistisk, jeg vet.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:12   #28
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tenker også på at de vil bli dyrere for butikkene å ha folk på jobb en ekstra dag. De selger vel ikke flere brød/madrasser/barneklær/melk i løpet av uken selv om butikken har åpent en ekstra dag, og hvem skal betale for dette? Vil prisene stige, eller vil en del "små" butikker gå under?

Nettopp. Det er nok mange som går under og prisene vil sannsynligvis øke. Jeg jobber selv i bokhandel, og det blir krise å få ting til å gå rundt med en dag til som skal bemannes, vi får jo ikke plutselig mye større budsjett til lønninger. Resultatet for meg vil i alle fall bli enda kjipere arbeidstider enn det allerede er.

Så jeg er i mot!

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:15   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:18   #30
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Ja, det vil jeg veldig gjerne ha. I det minste matbutikker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:21   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

For min egen del skulle jeg gjerne hatt søndagsåpne butikker, men siden ulempene er såpass store for arbeidstakere og småbutikker, så er det ikke såpass stor gevinst at jeg synes det er verdt det.

Men jeg setter veldig pris på at det finnes bensinstasjoner og noen matbutikker lell da, det har reddet oss noen ganger det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:23   #32
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Ja, men kun matbutikker. Jeg har selv jobbet i butikk, og kjenner på det at de ikke skulle få søndagene fri, men tenker samtidig at det er en ypperlig måte for ungdommer og studenter å få jobbe mer på. Svarer allikevel ja på egoistisk grunnlag.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:23   #33
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:28   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Det er jo strengt tatt svært lite man trenger åpent på søndag, man trenger jo ikke restauranter, kinoer og teater heller. Og prisargumentet kan også brukes på åpningstider utover kveldene. Jeg synes ikke det i seg selv er gode argumenter. Egentlig er jeg vel prinsipielt for frislipp og å la arbeidsorganisasjonene bli enige seg imellom. Jeg skjønner jo ikke hvorfor de vil gjøre noe som er ulønnsomt?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:33   #35
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Ja, søndagsåpne matbutikker.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:33   #36
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, det er helt unødvendig.

Enig!

Har bodd mange år i USA hvor butikkene (alle stort sett) hadde søndagsåpent, men synes ikke det er nødvendig. Det er fint å kunne bruke søndagen til andre ting (ja, man trenger ikke handle på søndager, men har man muligheten blir det fort til at man bruker den).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:40   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg stemmer ja, men har ingen sterke meninger om saken. Har jobbet i butikk selv og kan ikke skjønne hvorfor det skulle vært noe verre for "meg" å jobb søndag enn en som er ansatt på kino, kiosk, restaurant, museum osv.

Jeg bodde rett i nærheten av søndagsåpen Kiwi før, og da var det som tidligere nevnt her kø forran inngangen til den store butikken og 2-3 ansatte som løp inn der for å finne varer til kundene. Så lenge de gjør det er det jo helt poengløst at den åpne butikken skal være bitteliten, skaper bare merarbeid for de 3-4 som jobber den dagen.

Nå har jeg ikke søndagsåpen Kiwi rett i nærheten, men en søndagsåpen kiosk det er utrolig hvor mye de har fått plass til på bittelite plass. Jeg er svært sjelden der på søndager, så for meg personlig er det uproblematisk med søndagsstengte butikker. Men jeg ser argumentet med at ikke alle jobber "normal" arbeidstid.

Dessuten tror jeg faktisk søndagsåpen butikk til en viss grad hadde ført til mer handel. Mange hadde nok kjøpt en del som ikke er strengt nødvendig når de stakk innom butikken. Det er jo nok av dem som handler hver dag liksom.

Forøvrig synes jeg argumentet med at søndagene skal brukes til andre ting er veldig rart. Jeg er innom butikken 1-2 ganger i uka, det spiller ingen rolle om butikken er åpen på søndag eller ikke om man har mulighet (og klarer) til å planlegge og handle stort noen få ganger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:43   #38
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Ja, men kun matbutikker. Jeg har selv jobbet i butikk, og kjenner på det at de ikke skulle få søndagene fri, men tenker samtidig at det er en ypperlig måte for ungdommer og studenter å få jobbe mer på. Svarer allikevel ja på egoistisk grunnlag.

All den tid dette ikke er lønnsomt for butikkene, blir det vel neppe ansatt flere folk. De som allerede har jobb, får vel timene sine strukket ut. Resultatet er jo at butikkene blir svært dårlig bemannet (er det allerede) og folk vil ikke kunne få særlig hjelp, det vil det ikke være tid til med en på jobb.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:53   #39
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Jeg stemmer nei. Jeg ser fordelene for de som jobber til ugunstige tider, men av hensyn til bransjen sier jeg nei. Personlig klarer jeg fint å handle mandag til lørdag, så jeg trenger det ikke.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 22:59   #40
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Absolutt ikke.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no