Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Prinsessekake (eller Solskinnskake som jeg kaller den)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-12, 19:48   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Prinsessekake (eller Solskinnskake som jeg kaller den)

Lagde denne i dag.


NGREDIENSER:
2 1/2 dl melk
25 g fersk gjær
75 g margarin
60 g sukker
(1/2 ts kardemomme, malt)
500 g hvetemel

FYLL TIL PRINSESSEKAKE AV GJÆRDEIG:
1 pk makronfyll
1 pk vaniljekrem (2/3 til bunn og resten til litt «fyll» på rullene)
(melis)
1 egg til pensling


FRAMGANGSMÅTE:
Smelt margarin og tilsett melken i smøret. La dette bli ca. 35 grader.
Rør ut gjæren i væsken.
Bland det tørre med væsken og elt det til en glatt og smidig deig. Elt den gjerne i en kjøkkenmaskin.

Sett deigen til heving i ca. 30-40 minutter.

FRAMGANGSMÅTE FYLL TIL PRINSESSEKAKE AV GJÆRDEIG :

Kjevle ut noe av deigen til en rund leiv (ca. 1/3).
Legg denne som en bunn i en rund springform ca. 26 cm i diameter. Smør et lag med vaniljekrem på bunnen.

Kjevle resten av deigen ut til et rektangel.
Ha på makronfyllet (lag det ut i fra fremgangsmåte på posen)
Rull sammen deigen til en fin pølse.
Sjær ca. 8 like store biter av rullen.
Legg den ene av bollene i midten og resten fint rundt i ring.

Pensle med egg og ha litt vaniljekrem i midten på hver bolle.

Sett til etterheving i ca. 30 minutter.

Sett ovnen på 200 grader.

Stek kaken i forvarmet, nederste rille, i ovn i ca. 30-40 minutter.
Jeg la på et bakepapir etter 10 min, for den har en tendens til å bli litt godt stekt på toppen

Avkjøl kaken (og ha på litt melisglasur)

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 19:49   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Det er helt ok med litt god plass mellom «rullene» på kaka, for de hever seg. Jeg putta bare litt ekstra vaniljekrem mellom der.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 19:51   #3
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Den så fristende ut, Nessie! Den skal jeg prøve.

Takk for oppskrift!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 19:53   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.180
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Prinsessekake er så godt
Jeg pleier å ringle litt lønnesirup på bunnen før jeg har på vaniljekrem og setter rullene oppå, det er smaskens.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 19:53   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Å, den der er god! Takk for oppskrift, må spares til lillebror forhåpentligvis vokser av seg eggeallergien.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 19:55   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Man kan også bruke smør, kanel og sukker istedet for makronfyll

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 20:32   #7
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Takk, takk, Nessie.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 20:34   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Å, sånn husker jeg vi pleide å ha da jeg var liten. Det er en veldig god kake.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 20:38   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.757
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Skoskinnkake?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 20:45   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Skoskinnkake?



SOLskinn!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 21:14   #11
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Høres fantastisk god ut!
Er det vanskelig å få all deigen gjennomsteikt? Jeg tenker da på bollene i midten og bunnen opp mot vaniljekremen.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 21:20   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.012
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Prinsessekake er kjempegodt. Det er evigheter siden sist jeg bakte det, men jeg lagde det en del tidligere. Jeg brukte dog ikke makronfyll, men lage heller kanelsnurer (med vaniljekrem inni også). Det blir MYE vaniljekrem, men det er jo så godt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 21:21   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prinsessekake (eller Skolskinnskake som jeg kaller den)

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Høres fantastisk god ut!
Er det vanskelig å få all deigen gjennomsteikt? Jeg tenker da på bollene i midten og bunnen opp mot vaniljekremen.

Gikk greit her iallefall.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no