Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-18, 00:44   #81
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Noe av problemet er jo at det er eksteriør dommerne som dømmer frem individer som er på kanten av rasestandardene. For eksempel vinklene til schæferen, pelsen på en type setter er blitt lenger samme med cocker.

Men det er jo faktisk 100% frivillig både å stille ut og å avle etter sinnsyke rasekrav.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 00:47   #82
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Jeg registrerer at denne diskusjonen igjen er tilbake på «tenk at du snakker stygt om valpefabrikker når du åpenbart ikke bryr deg om at mopser sakte kveles til døde!»-nivå.

Det er ikke enten eller, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 00:53   #83
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Det var vel egentlig det fine og gjennomtenkte innspillet her som startet debatten

Opprinnelig lagt inn av safran, her.


Jupp. Og drit i å gå på en doodle/cobberdog. Du vet faktisk ikke hva du får av pels på dem.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg registrerer at denne diskusjonen igjen er tilbake på «tenk at du snakker stygt om valpefabrikker når du åpenbart ikke bryr deg om at mopser sakte kveles til døde!»-nivå.

Det er ikke enten eller, lissom.

Poenget er at Drøbak angripes for misvisende markedsføring.
Det er vel ganske urettfeigt. Å presentere rasen sin som frisk og flott er svært vanlig. Bokseren står på lista til Norwegian. Men den også markedsføres som en frisk og rask hund.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:11   #84
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Denne var til Pøblis: Men likevel er du motstander av Cobberdogprosjektet, som blant annet fokuserer på sunne hunder, med godt gemytt? Vår Cobberdog kom med helsegaranti. Og vi ble bedt om å melde tilbake, hvis vi opplevde at hunden har helseproblemer.Det er mulig det er vanlig hos andre raser også, men jeg syns jo det var ganske betryggende.

Poenget mitt er jo nettopp at jeg vet at de har gått mange snarveier i det prosjektet og at de lover mer enn de kan holde og at det er brukt individer i avl som ikke har vært godkjent til avl av de respektive raseklubbene. Ikke nødvendigvis av andre årsaker enn at de ikke har vært gjennom ulike eksteriørbedømmingee og helsetestene disse raseklubbene harsom krav for å godkjenne avl, men likevel. Og cobberprosjektet er da virkelig ikke så unikt, de aller fleste raseoppdrett har nøyaktig samme mål, friske sunne hunder med godt gemytt.
Og helsegaranti? Jeg skjønte ikke helt den, de kan jo ikke garantere at hundene er friske. Det er helt vanlig/standard for alt seriøst oppdrett at man skal melde om helseproblemer til oppdretter og til raseklubben, som sørges for at det ikke godkjennes avl etter hunder som gir helseproblemer hos avkommet. Hvis cobber-prosjektet har gitt utrykk for at også dette er ulikt for dem og noe som du ikke får andre steder eller noe du ikke får ved raseavl, må jeg si at jeg blir ytterligere skeptisk til hele greia. I min kontrakt med min oppdretter står det spesifikt at alle helseutfordringer som evt oppstår, skal meldes til henne. Dette er standard for de som driver seriøs oppdrett. Jeg har også forpliktet meg til (og utført) patellatest og øyelysning sv mine hunder, resultatet er meldt til oppdretter og raseklubben. Dette er et ledd i å holde rasen frisk og kun drive godkjent avl på helt friske linjer.
Og igjen: alle cobberne jeg kjenner er fantastiske hunder. Men det er da mange av rashundene jeg kjenner også.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 20-06-18 kl 08:22.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:28   #85
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Poenget mitt er jo nettopp at jeg vet at de har gått mange snarveier i det prosjektet og at de lover mer enn de kan holde og at det er brukt individer i avl som ikke har vært godkjent til avl av de respektive raseklubbene. Ikke nødvendigvis av andre årsaker enn at de ikke har vært gjennom ulike eksteriørbedømmingee og helsetestene disse raseklubbene harsom krav for å godkjenne avl, men likevel. Og cobberprosjektet er da virkelig ikke så unikt, de aller fleste raseoppdrett har nøyaktig samme mål, friske sunne hunder med godt gemytt.
Og helsegaranti? Jeg skjønte ikke helt den, de kan jo ikke garantere at hundene er friske. Det er helt vanlig/standard for alt seriøst oppdrett at man skal melde om helseproblemer til oppdretter og til raseklubben, som sørges for at det ikke godkjennes avl etter hunder som gir helseproblemer hos avkommet. Hvis cobber-prosjektet har gitt utrykk for at også dette er ulikt for dem og noe som du ikke får andre steder eller noe du ikke får ved raseavl, må jeg si at jeg blir ytterligere skeptisk til hele greia. I min kontrakt med min oppdretter står det spesifikt at alle helseutfordringer som evt oppstår, skal meldes til henne. Dette er standard for de som driver seriøs oppdrett. Jeg har også forpliktet meg til (og utført) patellatest og øyelysning sv mine hunder, resultatet er meldt til oppdretter og raseklubben. Dette er et ledd i å holde rasen frisk og kun drive godkjent avl på helt friske linjer.
Og igjen: alle cobberne jeg kjenner er fantastiske hunder. Men det er da mange av rashundene jeg kjenner også.

Japp.
I kontraktene til de hundene vi har kjøpt har vi forpliktet oss til å HD- og AD-røntge og øyenlyse. På Curlyen fikk vi til og med 1000,- tilbake av kjøpesummen (enda den var helt vanlig, 15.000,-) da vi hadde røntget henne.

Og Floksa, all raseavl er da ikke "sinnsyk". Liker ikke avl på syke raser jeg heller men f.eks våre raser er kjent for å være friske og leve gode, lange liv. De hundene som har f.eks HD grad C (eller over) eller noe som helst på øynene går ikke i avl.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:29   #86
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg registrerer at denne diskusjonen igjen er tilbake på «tenk at du snakker stygt om valpefabrikker når du åpenbart ikke bryr deg om at mopser sakte kveles til døde!»-nivå.

Det er ikke enten eller, lissom.

Ja, må innrømme at jeg tenkte det samme. Likevel hiver jeg meg på. Jaja.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:38   #87
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Poenget er at oppdrett av cobberdog, eller coockerpoo eller hva har du er hverken mer eller mindre seriøst enn annen avl. Det er som alt annet betinget i de som driver med det. At en hund er en campion betyr faktisk INGEN TING ifht om det er en sunn hund.
Og alle, uansett rase hevder at egen rase er sunne. Jeg har selv en (frisk) cavalier. Som lider under ting som er ansett som positivt for rasen (lang pels som havner i de unormalt store og sårbare øyene, vansker med pust når han blir opphisset, problemer med tenner fordi munnen er liten). Han er en frisk hund fra en rase som markedsføres som den perfekte familie hund. Og som en frisk rase. For de avler jo bare på friske individer.

Drøbak er helt sikkert ikke helgener. Men det er ikke andre heller. Så slutt å angripe dem for tull.

Og jo, jeg mener at raseavl, slik det drives i dag er sinnsyk. Uansett rase.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:41   #88
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Men de må jo kunne angripes for å markedsføre et produkt de på ingen måte kan garantere at de kan levere, Floksa. De serverer påstander om pelskvalitet/type og gemytt som de ikke kan si så mye om, og hevder seg røytefrie og allergivennlige når de heller ikke kan love det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:46   #89
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men de må jo kunne angripes for å markedsføre et produkt de på ingen måte kan garantere at de kan levere, Floksa. De serverer påstander om pelskvalitet/type og gemytt som de ikke kan si så mye om, og hevder seg røytefrie og allergivennlige når de heller ikke kan love det.


Poenget er at det ikke er unikt for Drøbak.
Vis meg gjerne en oppdrette som sier høyt at rasen vår ikke er spesielt frisk?
Selv mops, bulldog og cavalier markedsføres som friske raser. Med godt gemytt.
Også lurer jeg litt på hvorfor de ikke skal vite like mye om gemytt som andre raser? Det er jo ikke akkurat blandet inn ulv her....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:49   #90
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Poenget er at oppdrett av cobberdog, eller coockerpoo eller hva har du er hverken mer eller mindre seriøst enn annen avl. Det er som alt annet betinget i de som driver med det. At en hund er en campion betyr faktisk INGEN TING ifht om det er en sunn hund.
Og alle, uansett rase hevder at egen rase er sunne. Jeg har selv en (frisk) cavalier. Som lider under ting som er ansett som positivt for rasen (lang pels som havner i de unormalt store og sårbare øyene, vansker med pust når han blir opphisset, problemer med tenner fordi munnen er liten). Han er en frisk hund fra en rase som markedsføres som den perfekte familie hund. Og som en frisk rase. For de avler jo bare på friske individer.

Drøbak er helt sikkert ikke helgener. Men det er ikke andre heller. Så slutt å angripe dem for tull.

Og jo, jeg mener at raseavl, slik det drives i dag er sinnsyk. Uansett rase.

Cavalier er virkelig en versting. Og det er egentlig en fantastisk rase som har kun gått i feil retning de siste 20-30 årene. Og der er ikke alle oppdrettere bevisste, folk kjøper uansett så det avles på alt som an krype og gå... Generaliserer selvfølgelig nå men det er ille.
Foreldrene mine har tre Cavalierer som alle begynner å bli gamle (7,10,12 år), de er hjertefriske men ellers er det trøbbel med f.eks øyne.

Ellers er jeg uenig i at all raseavl er sinnsyk - den er langt fra det på mine to raser, iallfall.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 08:49   #91
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Poenget er at det ikke er unikt for Drøbak.
Vis meg gjerne en oppdrette som sier høyt at rasen vår ikke er spesielt frisk?
Selv mops, bulldog og cavalier markedsføres som friske raser. Med godt gemytt.
Også lurer jeg litt på hvorfor de ikke skal vite like mye om gemytt som andre raser? Det er jo ikke akkurat blandet inn ulv her....

Jo, klart det er unikt for en oppdretter som blander raser å si noe om pelsen! Har du to pudler, renraset hele veien, kan du si hvordan pelsen vil være. Det kan du ikke med en doodle.
Du kan heller ikke love den type gemytt Drøbak lover, uansett rase. Jeg har ikke sett andre oppdrettere love det de gjør.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:01   #92
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Poenget er at det ikke er unikt for Drøbak.
Vis meg gjerne en oppdrette som sier høyt at rasen vår ikke er spesielt frisk?
Selv mops, bulldog og cavalier markedsføres som friske raser. Med godt gemytt.
Også lurer jeg litt på hvorfor de ikke skal vite like mye om gemytt som andre raser? Det er jo ikke akkurat blandet inn ulv her....

Hvem har sagt at de ikke kan vite så mye om gemytt? Nå konstruerer du stråmenn.

Mitt ankepunkt mot Drøbak er at de later som de selger noe helt unikt for en dyr penge. De lover mer enn det de kan holde. Og nå vet ikke jeg hvordan «syke» raser markedsfører seg, men min raseklubb lover ingenting annet enn at de jobber for å bevare rasen frisk. Og rasen miner faktisk veldig frisk, det er ikke en tom påstand.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:13   #93
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Det er da virkelig ikke stukket under en stol at ikke cavallier og kortsnutete raser ikke har helseproblemer. Hvor har du det ifra?

Nkk skriver jo spesielt om cavalier at de har store helseproblemer innad i rasen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:17   #94
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men de må jo kunne angripes for å markedsføre et produkt de på ingen måte kan garantere at de kan levere, Floksa. De serverer påstander om pelskvalitet/type og gemytt som de ikke kan si så mye om, og hevder seg røytefrie og allergivennlige når de heller ikke kan love det.

Nå har de holdt på såpass lenge at de begynner å få ganske god peiling på hvilken pelskvalitet som kan forventes. Vi har stamtavlen til vår, og det er stort sett Cobberdogs/multigenerasjonsdoodler i flere generasjoner tilbake, med unntak av en tippoldefar som var lagotto og en tippoldemor som var puddel. Der fremgår også helsestatus for hundene i stamtavlen.

De hevder heller ikke at hundene er røytefrie, men at de er lavtrøytende. Hva gjelder allergi står det at de har fått gode tilbakemeldinger fra allergikere på rasen, men at allergikere vil kunne reagere på dem. Noe som gjelder for de aller fleste hunder.

Når man stort sett avler på helse, og velger hunder med stabilt, godt gemytt, så tenker jeg at man også kan ha en formening om hvilket gemytt valpene får.

Det betyr ikke at det ikke finnes problem-Cobberdogs. For det gjør det. Og en av tingene som en noen sliter med er kløe og allergi, og (ikke minst) plager på grunn av dårlig pelsstell. Det er vel ett av gjennomgangstemaene hos hundefrisører, at folk er alt for dårlig til å børste skikkelig, og sørge for at det ikke er tover i pelsen. Noe som igjen fører til ubehag hos hunden. Vi fikk formaning om å ta vare på pelsen, men vår fikk likevel tover på stedene det er vanskeligst å komme til, spesielt ved overgangen fra valpepels til voksenpels, og det var utelukkende vår feil. Så da holder vi ham kortklipt.

Det jeg kjenner at jeg er aller mest lei er at Cobberdogs snakkes så utrolig mye ned. Innad i Cobberdogmiljøet (hvis man kan kalle det et miljø, siden vi ikke driver med utstilling), snakker vi mye om utfordringer og hvordan dette håndteres på en god måte. Men fordi folk utenfor umiddelbart tar alt negativt til inntekt for at Drøbak er Satans representant, så blir det lett mye fremsnakk av disse hundene. Fordi man VET at mange andre hundefolk er så ekstremt negative.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:20   #95
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Dette er hva som står om pels. Jeg kan ikke fatte at det er spesielt kontroversielt?

Sitat:

Allergivennlige og fantastisk skjønne Hunder
Mange allergikere har god erfaring med Cobberdog når det gjelder allergiske reaksjoner. Ved å holde pelsen ren og holde børstningen av pels utendørs i pollensesong så er det gode muligheter for å kunne ha en Cobberdog i hus uten at det skal trigge allergiske reaksjoner.

Vi får positive tilbakemeldinger på våre skjønne avkom når det gjelder allergier, og hvis du velger den lavtrøytende pelsen (Fleece) og du ikke har for mange allergier så kan det gå bra også uten medisiner. Men mange må regne med å fortsette med medisinering med hund i huset uansett rase.
Uten hår i maten
En Australian Cobberdog er lavrøytende, med det menes at de ikke legger igjen hår ved berøring, men de slipper litt hår (som oppdages som hybelkaniner under sofaen, og hår i børsten).

En Australian Cobberdog med Fleecepels har «voksepels», det kreves en del pelsstell og vasking av hunden. Holder du pelsen ganske kort blir det selvfølgelig mindre børsting, og lettere pelsstell.

Klipping og pelsstell
Hunden klippes gjerne 2-3 ganger i året, avhengig av hvor kort eller lang man ønsker pelsen. Det koster å gå til hundefrisør og de fleste som tør å forsøke seg oppdager at det fint går an å klippe hunden selv. Vi selger gode klippemaskiner og sakser til fornuftige priser.

I tillegg står dette. Som vel minner veldig om annet oppdrett?

Sitat:

Alle som godkjennes for avl HD Røntges, øyelyses og Gentestes ( DNA tester)for alle sykdommer det er mulig å teste for i dag

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:22   #96
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men de må jo kunne angripes for å markedsføre et produkt de på ingen måte kan garantere at de kan levere, Floksa. De serverer påstander om pelskvalitet/type og gemytt som de ikke kan si så mye om, og hevder seg røytefrie og allergivennlige når de heller ikke kan love det.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jo, klart det er unikt for en oppdretter som blander raser å si noe om pelsen! Har du to pudler, renraset hele veien, kan du si hvordan pelsen vil være. Det kan du ikke med en doodle.
Du kan heller ikke love den type gemytt Drøbak lover, uansett rase. Jeg har ikke sett andre oppdrettere love det de gjør.

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Hvem har sagt at de ikke kan vite så mye om gemytt? Nå konstruerer du stråmenn.

Mitt ankepunkt mot Drøbak er at de later som de selger noe helt unikt for en dyr penge. De lover mer enn det de kan holde. Og nå vet ikke jeg hvordan «syke» raser markedsfører seg, men min raseklubb lover ingenting annet enn at de jobber for å bevare rasen frisk. Og rasen miner faktisk veldig frisk, det er ikke en tom påstand.

Her er gemytt nevnt. To ganger faktisk.

Hva er det Drøbak påstår, som ikke stemmer. Helt nøyaktig?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:26   #97
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Jeg synes ikke folk er negative til hundene, Gaia. Kun til oppdretter og oppdretters kommunikasjon utad.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:27   #98
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det er da virkelig ikke stukket under en stol at ikke cavallier og kortsnutete raser ikke har helseproblemer. Hvor har du det ifra?

Nkk skriver jo spesielt om cavalier at de har store helseproblemer innad i rasen.

Men de gjør jo ingen ting med det.

Jeg sjekket random oppdrettere av flere slike raser i går og rasen beskrives, av oppdretterne, som gjennomgående friske hunder.
Det gjør cavalieren også. Det er mye fokus på utfordringen ifht hodeskallestr og hjertefeil som følger rasen. Men jeg kan ikke se at de avler for lengre snuter og mindre øyne?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:28   #99
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her er gemytt nevnt. To ganger faktisk.

Hva er det Drøbak påstår, som ikke stemmer. Helt nøyaktig?

De har jo påstått at de avler hunder uten jaktlyst. Hvordan går det an med å krysse to jaktraser?
Er ikke hunden leken i det hele tatt? Er hunden interessert i å f eks springe etter en ball er det jo jakt instinktet som trigger løpinga etter ballen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:28   #100
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Gaia - fikk dere tilbudt kurs i klipping og pelsstell hos Drøbak? Slik at dere vet hvordan dere skal stelle hunden deres?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no