Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

God kommentar om selvskapt tidsklemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-13, 14:00   #41
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Ingen som skal stille spørsmål om bilsikring her? Var det ikke på tide med en dreining?

Greit nok når de er over vekt/høydegrense, men alle har jo før det ikke sikring til mer enn egne barn. Jeg ser at en del ikke bryr seg om det rundt her, men vi gjør det, og slike som oss kan da bli litt trøblete å samarbeide med, når bilsete må med. Synes også det er for dumt at de kan sette sine egne barn i vanlig sele, og la vårt barn få sitte i bilsetet deres, for å få det til.

Fredag er det skidag på skolen, og skolen ber alle foreldre som er med og kjører dit, om å kjøre flest mulig barn med tilbake igjen til skolen, da de gjerne er slitne. Bilsikring er ikke nevnt, og jeg ser jo at det gjør ting veldig mye enklere.


Sist redigert av Dronningen : 19-02-13 kl 14:05.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:03   #42
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Kjørelister er fint. Med mellombarnet samkjører vi med en venn til aktivitet. Vi bringer. De henter. Ingen trenger å vente. Eldste begynte på ny aktivitet i høst. Da vi kontaktet de andre foreldrene ang. samkjøring, fikk vi beskjed om at de hadde hatt fast kjøreliste i to år. Den kunne ikke endres. (!) Dermed kjører mannen til og fra hver eneste trening og kamp... En av de andre mødrene er flink til å si fra dersom det er sykdom og plass i bilen, mens de andre ikke gjør det.

De har sikkert lagret den som PDF-fil. Da er det vanskelig å endre altså!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:18   #43
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ingen som skal stille spørsmål om bilsikring her? Var det ikke på tide med en dreining?

Greit nok når de er over vekt/høydegrense, men alle har jo før det ikke sikring til mer enn egne barn. Jeg ser at en del ikke bryr seg om det rundt her, men vi gjør det, og slike som oss kan da bli litt trøblete å samarbeide med, når bilsete må med. Synes også det er for dumt at de kan sette sine egne barn i vanlig sele, og la vårt barn få sitte i bilsetet deres, for å få det til.

Fredag er det skidag på skolen, og skolen ber alle foreldre som er med og kjører dit, om å kjøre flest mulig barn med tilbake igjen til skolen, da de gjerne er slitne. Bilsikring er ikke nevnt, og jeg ser jo at det gjør ting veldig mye enklere.

Jeg har ekstra puter. Eldste sine venner er etterhvert over både den ene og den andre grensen, men jeg har alltid et par puter liggende i bagasjerommet til vennene til mini. Ikke like bra som sete, nei, men greit nok på korte turer. De er 6.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:22   #44
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ikke like bra som sete, nei, men greit nok på korte turer. De er 6.

Det er jo egentlig ikke det. Jeg kan ikke sikre besøk annerledes enn mine egne. Man krasjer jo ikke kun på langtur, men når man minst venter det. Men vet mange tenker som deg. I skolesammenheng skipper en del også pute, og fyller opp foran og bak.

Dette er også en del av tida i dag, som ikke var tidligere. Man har flere begrensninger, som bilsikring. En digresjon kanskje, i forhold til hovedinnlegget, men samtidig ganske relevant for en del i det minste.

(hos oss er det forøvrig ikke noe problem, da vi har 3 beltestoler til barna + en ekstra til gjester, men mange har jo annen kombinasjon i forhold til alder på barn og utstyr tilgjengelig).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:22   #45
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Vi har også en haug med puter liggende.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:23   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

De fleste i skolealder kan vel sitte på pute? Det er vel ikke så aktuelt med mange aktiviteter og felleskjøring når de er 3 år.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:28   #47
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det er jo egentlig ikke det. Jeg kan ikke sikre besøk annerledes enn mine egne. Man krasjer jo ikke kun på langtur, men når man minst venter det. Men vet mange tenker som deg. I skolesammenheng skipper en del også pute, og fyller opp foran og bak.

Dette er også en del av tida i dag, som ikke var tidligere. Man har flere begrensninger, som bilsikring. En digresjon kanskje, i forhold til hovedinnlegget, men samtidig ganske relevant for en del i det minste.

(hos oss er det forøvrig ikke noe problem, da vi har 3 beltestoler til barna + en ekstra til gjester, men mange har jo annen kombinasjon i forhold til alder på barn og utstyr tilgjengelig).


Nei, det er ikke like bra. Men jeg har tatt valget om at det er Greit Nok. Om det er min unge eller andres som sitter på puta varierer. Sånne turer foregår som regel på rolige lokalveier i 50 km i timen. Det er forskjell på en kræsj der og en på motorveien i 100.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:30   #48
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De fleste i skolealder kan vel sitte på pute? Det er vel ikke så aktuelt med mange aktiviteter og felleskjøring når de er 3 år.

Man kan det, men man er bedre sikret med beskyttelse rundt hodet og beltefører ved nakken, jamfør 1763 diskusjoner her inne.

Men som sagt - en digresjon, men som gjenspeiler et tema som ikke fantes på 70- og 80-tallet, og knapt på 90-tallet. I praksis betyr det at hadde vi møtt på hverandre og skulle avtalt samkjøring for 2. klassingene, så hadde jeg ønsket at setet vårt ble med, og kanskje var det ok (men da måtte du sette det et sted siden jeg skulle hente), eller så syntes du det var unødvendig mye dill, og skippet samkjøring med oss.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:36   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Man kan det, men man er bedre sikret med beskyttelse rundt hodet og beltefører ved nakken, jamfør 1763 diskusjoner her inne.

Men som sagt - en digresjon, men som gjenspeiler et tema som ikke fantes på 70- og 80-tallet, og knapt på 90-tallet. I praksis betyr det at hadde vi møtt på hverandre, så hadde jeg (og ungene) ønsket at setet vårt ble med, og kanskje var det ok (men da måtte du sette det et sted siden jeg skulle hente), eller så syntes du det var unødvendig mye dill, og skippet samkjøring med oss.

For vår del har vi 4 stk seter i to biler pluss flere puter. Tidligere hadde vi to stk seter og to puter. Dersom lillesøster ikke var med så kunne ihvertfall en til sitte i sete når de var yngre. Nå som de er 10-11 år, de eldste, så er det helt greit for meg og andre foreldre at de sitter på pute. Noen er like høye som meg på 1,60. For lillesøsters del er det som regel en venninne på og vi har sete til begge. Men jeg synes, i motsetning til deg, at pute på korte turer på veier med 30-70 grense er ok på unger i skolealder. Men felleskjøring er selvfølgelig uaktuelt med foreldre som insisterer på seter til alle for 10-11 åringer ja. Det er jo forsåvidt greit, da må de kjøre selv, så organiserer de andre foreldrene seg sammen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 15:56   #50
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Samkjøring er her først og fremst hvor unga har begynt på skolen. Før det er det litt mange som trenger hjelp med påkledning, doturer midt i timen osv., dersom de har aktivitet. Jeg syns størrelsen på unga er et viktig moment, det betyr mye for hvorvidt bilens egne seler kan brukes.

Ellers har vi ekstra puter til venner. Barnet her er igrunnen mest happy med pute sjøl, også. Klart man kan kræsje på korte turer. Men det er farten som dreper. Kjører vi i nærmiljøet her er vi sjelden over 40. Så da velger vi det. Det er naturligvis enda tryggere med stort sete. Når vi snakker om kollisjonsrisiko burde man slik sett kanskje rett og slett finne kollisjonstestene for hver enkelt lekekamerats familiebil, og ligge unna samkjøring med de familiene med dårlig NCAAP-resultater. Men det er ingenting som slår hvor trygt det er å bare rett og slett være hjemme. Så vi velger å ta sjansen.

Hvis noen barns foreldre velger å sende med stort sete kan vi tilrettelegge for det. Det har riktignok ikke skjedd til dato.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 16:50   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Man kan det, men man er bedre sikret med beskyttelse rundt hodet og beltefører ved nakken, jamfør 1763 diskusjoner her inne.

.

Det sikreste er helt klart å holde dem innendørs til de er 20.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 16:53   #52
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Man lærer seg i alle fall å nyte småting. Neste uke er det vinterferie. Jeg og mannen jobber, men det er ikke lekser.


Vi har vinterferie denne uka. Vi voksne jobber, men siden barna har fri fra skole og de fleste fritidsaktiviteter føles det som ferie. Vi har jo fri hele ettermiddagen og kvelden! Hvilken luksus! :stort sett er det tre barn på hver sin aktivitet, masse lekser og minst en som skal høres i prøvestoff i løpet av en kort ettermiddag og kveld:

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 16:58   #53
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme

Vi har også pute bak i bilen i tilfelle vi skal kjøre ekstra barn. På skolebarn er nå det ganske kurant. De kommer såpass høyt at bilens belte sitter godt og det er det viktigste.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no