Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Akvariumsentusiaster?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-14, 11:36   #1
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Akvariumsentusiaster?

Ja, har vi noen her?

Det har seg slik at eldstemann fikk to gullfisker i det som visst heter Biorb-et-eller-annet. Et lite, sylinderformet akvarium av noe slag, hvertfall. Vi har ingen andre kjæledyr, og av helsemessige årsaker er det dessverre uaktuelt med noe som må luftes ut av huset, og undertegnede er ikke fan av gnagere av noe slag, eller arter som kan tenkes å gjenta det jeg sier.

I hvertfall, så er gutten glødende interessert og leser nå alt han kommer over av akvariestoff. Så vi lurer på om vi ikke etterhvert skulle investert i et større akvarium til stua, sånn type møbelaktig. Jeg jobbet noen år i zoobutikk med god akvariumsavdeling i min ungdom, så jeg er ikke helt blank, men nesten.

Jeg har blitt anbefalt å holde utikikk etter akvarium på finn.no, og når jeg ser nyprisene på den slags så er jeg åpen for det. Men jeg har noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på:

- Er 200 liter en grei størrelse?
- Hvor mange guppy, tetra, eller platy og den slags enkle(?) fisker kan man ha i et sånt akvarium?
- Hva slags vedlikehold snakker vi om, sånn daglig og ukentlig? Fra zoobutikk-karrieren så kan jeg ikke si jeg husker vasking av akvariumene som noen høydar i arbeidsdagen...
- Hva gjør man med et akvarium om man reiser 14 dager på ferie?
- Og akvarium lukter i zoobutikk, men lukter det når man bare har ett akvarium hjemme..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 15:26   #2
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Entusiast og entusiast fru blom. Mannen mer enn meg.

Sylinderformet, lite akvarium er iallefall ikke noe fiskene trives spesielt godt med. Vi startet med bolle, men har gått over til et større ett nå, og droppet slørhalene.
- Vi har guppy og platy, noen av hver. Kjøpte bare hunner, men plutselig fikk de barn. Lærdom: sjekk nøye kjønn før innkjøp.
- Bør holdes rent minimum hver andre uke, iallefall skrape over vinduet så det ikke blir stygt. Ha oppi noen få reker også som bidrar til rensing.
- Ferie: Kjøp feriemat og ha oppi. Eventuelt få en nabo til å sjekke innom (vi har ikke trengt bistand).
- Nei, et lukket akvarium lukter ikke (som jeg merker iallefall).

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 15:46   #3
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, har vi noen her?


- Er 200 liter en grei størrelse?
- Hvor mange guppy, tetra, eller platy og den slags enkle(?) fisker kan man ha i et sånt akvarium?
- Hva slags vedlikehold snakker vi om, sånn daglig og ukentlig? Fra zoobutikk-karrieren så kan jeg ikke si jeg husker vasking av akvariumene som noen høydar i arbeidsdagen...
- Hva gjør man med et akvarium om man reiser 14 dager på ferie?
- Og akvarium lukter i zoobutikk, men lukter det når man bare har ett akvarium hjemme..?

200 l er flott størrelse! Såpass stort at det ikke må rengjøres for ofte (bedre og mer naturlig miljø) men ikke så stort at det er vanskelig å plassere/håndtere.

Du kan ha en god del fisk i en 200l. men hvor mange er helt avhengig av hva slags akvariesammensetning dere har lyst på. Se på www.akvaforum.no flott side som gir deg svar på alt du lurer på!

Daglig er det kun mating, et par ganger i uka er det greit å dra over glassflatene med skrape. Hvor ofte du må bytte vann (1/3) kommer ann på vannkvaliteten. Hurtigtester er greie nok til hobbybruk, hør i dyrebutikken.
Min 250 l bytter jeg vann på hver 14. dag om sommeren, sjeldnere nå om vinteren. Når jeg bytter vann bruker jeg slamsuger samtidig, vet at ikke alle gjør det, men jeg liker det sånn. Vannet er genialt til potteplanter og tomater. Om sommeren bruker jeg lang hevert og slipper vannet ut av stuevinduet og rett ned i rosebedet.
Utover vannbytter blir det litt lukning, rensing av filter og sånt når det er behov for det. Store kar på 200 l har stort sett ekstern stor pumpe med flere filter, det krever litt trening med montering ect. men det lærer du fort! Bruk akvaforum. Bytting av lysrør må man innimellom, dyre saker. Ellers er akvarie en temmelig dyr hobby. Alle remedier til vannforbedring koster en del, det samme gjør både planter og sand. Sjekk kjøp og slagsider på nett, kan spare mye på det.

Det er helt vesentlig at akvariet ikke står i sollys, da får du
jobben for å si det mildt. Algeveksten kan ta helt av. Plassering er også viktig i forhold tyngde, et fullt stort kar med vann og sand veier mange hundre kilo.

14 dager på ferie har vi aldri gjort, men ei uke har vi vært borte fra våre akvarier, da har tanta mi vært innom og matet et par ganger. Det finnes for som løses sakte opp vet jeg, om hvor godt det fungerer i praksis vet jeg ikke.

Det lukter kun når jeg åpner de store pumpene, litt sumpaktig. I daglig drift er det kun litt summing fra pumpa som høres i stua, på kjøkkenet har jeg et lite kar som ikke lager en lyd. Datteren min sitt durer og bråker veldig, men det plager henne ikke.

Akvarister er skumle folk, de er ofte smittet av "litersyken". Jeg trenger vel ikke si at mannen min krevde skriftlig forsikring om at 5 akvarier er nok?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 15:57   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Jeg var litt mer entusiastisk for en del år tilbake. Hadde blant annet et 325l akvarium med en diger klovneknivfisk.
Nå har jeg bare to små akvarier som ikke har blitt spesielt godt ivaretatt ... Tror jeg skal kvitte meg med det som ikke er noe fint og prøve å ta litt bedre vare på det jeg beholder.

200 l er en fin størrelse det. Du får plass til en del der.
I følge akvariehåndboken min er det overflatearealet som bestemmer hvor mange fisk man kan ha. Det avgjør nemlig hvor mye oksygen vannet kan ta opp.
For hver 2,5 cm fisk må du ha 75 cm2 med akvariumsplass. Dette gjelder da tropiske akvariefisk.
Men du bør også tenke på hvor i akvariet fisken vil oppholde seg sånn ut du ikke overbefolker bunnen for eksempel.

Annenhver uke bør du bytte ut ca 15% av vannet. Bruk gjerne slamsuger slik at du får fjerne gamle matrester o.l. Det er også lurt å sjekke pH, dH, nitritt, nitrat og amoniakk.
Har du filter med aktivt kull bør du skifte det hver 3. måned. Har du innvendig filter med svamp bør du bytte den noen ganger i året.

Har du et akvarie med tett lokk så lukter det fint lite vil jeg si.

Man får kjøpt feriemat som løser seg sakte opp over tid, men jeg har inntrykk av at det ikke alltid er så bra. Du kan risikere å komme hjem til et akvarie fylt av alger og død fisk ... Men det kan jo tenkes at det er bedre alternativer på markedet nutildags.

Det er lurt å kjøpe planter som ikke er for krevende og ikke trenger veldig mye lys.

Ang. fisk så kan jeg anbefale tigerbarber. De er veldig artige med mye personlighet. De har en tendens til å nappe finner så man bør ha mist 5 stk. slik at de ikke plager andre fisker.
Botiaer(ikke skunkbotia!) er også kule, og holder seg mest nederst i akvariet. De spiser også snegler som kan være et problem.
Av algeetere så liker jeg Otocinclus. De er ikke veldig spennende, men de er små, plager ingen og gjør en god jobb. Amanoreker spiser også alger og er artige småtasser.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:41   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Veldig enig i Frukt sine anbefalinger på fisk! Tigerbarber er knallmorsomme, det samme er reker (jeg har to digre som er mange år gamle) Otto er også morsomme sugefisk, men kanskje ikke det enkleste å begynne med.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 19:12   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Tusen takk for svar!

Det der med sollys, er det direkte sollys som er problemet? Vi har en veldig lys, sørvendt stue med mye vindu, så mye lys blir det uansett...

Vedlikeholdet høres jo i grunn overkommelig ut. Jeg får høre litt rundt hvordan det fungerer å reise i fra i 14 dager. På sommeren er det ikke alltid like lett å finne noen som kan stikke innom og fôre i fellesferien.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 20:28   #7
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Jeg har et på 140 liter som jeg dessverre må avvikle pga flytting.

Men det krevde svært lite vedlikehold, hadde flere typer maler og snegler og så ikke en alge i mils omkrets. Ved ferie hadde jeg en som tittet innom hver 6. dag og var faktisk borte en måned uten at noe gikk galt.

Akvarie lukter godt, frisk jordlukt og jeg byttet 25 liter hver måned og fikk aldri problemer med balansen.

Riktig sammensetning av fisk, snegler og planter så kan det være temmelig selvgående. Men det er fort gjort å bli rammet av litersyken.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:36   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Veldig glad for alle svar! Jeg er litt mer positivt innstilt nå! Mannen min leste på dette akvaforumet (jeg blir litt overveldet av informasjonsmengden på sånne "smale" forum ) at det finnes fôrautomater med tidsinnstilling som kan brukes i opptil 30 dager. Så det burde løse ferieproblemet.

Men jeg har et nytt spørsmål: når det gjelder type akvarium, er det noen åpenbare fordeler/ulemper med disse "møbelakvariene"? Altså sånne med skap under osv? Det ser jo finere ut, men kan man like gjerne ha et "vanlig" akvarium oppå en kommode, eller har det andre fordeler også?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:40   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Tja, jeg kommer ikke på noen store fordeler eller ulemper med møbelakvarier. Det ser jo fint ut da, og så er det hull til ledninger og slikt hvis du skal ha utvendig filter.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:40   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Ang. sollys så trooor jeg det gjelder direkte sollys.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:42   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Takk for svar!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:50   #12
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Jeg har akkurat kvittet meg med akvariet vårt. Etter at vi flyttet klarte jeg ikke plassere det i stua uten at det fikk sol på seg, og har slitt med alger i over ett år. Da var det ikke gøy mer.
Jeg har aldri brukt typisk "feriefor", det er noe svineri! Da er det langt bedre med levende for. Mygglarver som du fanger selv for eksempel, er helt glimrende, det elsket mine fisker. Akvariefisk klarer seg fint i to uker uten mat også, men en forautomat er absolutt en god ide, har ikke forsøkt selv.
200 liter er en fin størrelse, sats på et med utvendig pumpe, da slipper du mye støy og det er enklere å gjøre rent. En slik pumpe lar seg skjule inni et akvariemøbel, den lar seg ikke skjule på en kommode. 200 liter på en kommode blir dessuten veldig tungt, og hvis du tenker på en helt vanlig kommode, så spørs det om den er sterk nok. I tillegg syntes jeg det var vanskelig å vedlikeholde min 120 liter da den sto på en kommode, den kom veldig høyt opp, og siden jeg ikke er over 2 meter, ble det et baks for å fange fisker, luke planter osv. Akvariemøbel er tingen, veldig praktisk! Også er det dimensjonert for den størrelsen du skal ha, samt at den ikke blir vannskada slik som vanlige stuemøbler gjør.
Kan forresten anbefale ancistrus som bunnfisk. De blir ikke like svære som pleco, som også er veldig populære, og har veldig morsom adferd. Veldig lett er de til å få til å yngle også, hunnen legger egg i en hule som hannen passer på. Populære fisker som dyrebutikker villig tar imot. Pass også på at du ikke anskaffer både rovfisk og små fisker som egner seg som byttedyr. Jeg har hatt palettciklider. Kjempemorsomme fisker, spesielt når de har yngel, men de mumser i seg yngelen til alle andre fisker, og slikt blir det bare sorgen av

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 12:28   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Ah, det med tyngde tenkte jeg ikke på! Det blir jo veldig tungt, ja. Og godt poeng med den utvendige pumpen!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 13:01   #14
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Forresten så er det lille sylinderakvariet helt glimrende å ha reker i, det hadde nok gutten din syntes hadde vært gøy Gullfisker og slørhale er vanskelige å få til og trives. De skal helst ha ganske kaldt vann, 18-19 grader er vel optimalt, og det er vanskelig å få til innendørs hvor stuetemperaturen ligger på 21-22-23 grader. Hvis du ser halene på fiskene flise seg, så kommer det av soppangrep fordi vannet blir for varmt. Guppyer, mange slags tetrafisker, molly, sverddrager osv er enkle fisker å få til. Tetraene er stimfisker, så der bør du ha 10-15 stykker av hver sort. Guppyene må du ha minst dobbelt så mange hunner som hanner siden hannene jager og sliter ut hunnene hvis de bare får lov til det. Kan også anbefale å snoke opp en lokal akvarieside på fb, det er mye billig utstyr å få kjøpt, og ikke minst får man billige og fine fisker. Kjøper du guppyer i dyrebutikken, kan du nesten være sikker på at de er søsken. Etter en generasjon eller to begynner innavlen å gi seg til syne i form av misdannede yngel, så vær kresen når u velger fisk. kjøp gjerne en her og en der for å sikre tilstrekkelig genetisk variasjon, i allefall for en periode.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 13:05   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Han har det lille akvariet på rommet sitt, så jeg tror ikke vannet er for varmt for dem. Det som bekymrer meg litt er jo at slørhalene ikke kan flytte over i akvariet om vi får ett, for der vil det jo være for varmt vann... Så hva i alle dager skal vi gjøre med dem, stakkar...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 13:09   #16
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Han har det lille akvariet på rommet sitt, så jeg tror ikke vannet er for varmt for dem. Det som bekymrer meg litt er jo at slørhalene ikke kan flytte over i akvariet om vi får ett, for der vil det jo være for varmt vann... Så hva i alle dager skal vi gjøre med dem, stakkar...

Dyrebutikkansatte som selger slørhaler til så små akvarium skulle hatt deng, for det er dyreplageri, selv om det "bare" er fisker. Personlig ville jeg levert dem tilbake og byttet i noe annet, reker for eksempel, men han er vel glad i fisketuskene sine, så det er jammen ikke lett.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 22:46   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Jeg kan oppdatere litt her! Vi slo fra oss akvarium i stua, siden vi ble advart om at vi har farlig mye sol inn her, hele dagen. Så det endte med at poden fikk et 110 liters akvarium på rommet sitt. Vi kjøpte det en måned før bursdagen hans, og satte det opp i boden i all hemmelighet, og flyttet det inn på rommet hans natt til bursdagen. (Og ja, vi undervurderte arbeidsmengden i å tømme av og fylle på igjen 100 liter vann. )

I dag var vi på zoobutikken for å kjøpe fisk, og vi hadde i utgangspunktet lyst på tigerbarber. De ser jo veldig morsomme ut! Men damen i butikken var ikke spesielt lysten på å selge oss dem, for da kunne vi ikke ha noen andre fisker i akvariet. Og da ble poden litt bekymret, for han ville gjerne ha litt forskjellig. Og siden han da ble litt usikker, så svømmer det foreløpig 5 neontetra rundt og har veldig god plass... Når jeg leser på disse akvarieforumene så får jeg ikke forståelse for at tigerbarber ikke går sammen med andre fisker overhodet, så vi får kanskje se etterhvert?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 22:48   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Ja, slørhalene, forresten. Til tross for innkjøp av fôringsautomat til 600 kr, så overlevde de ikke mens vi var på sommerferie...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 22:58   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Tigerbarber kan nappe finner, men de kan fint gå sammen med andre fisk om man har mange nok av de. Sikkert også lurt å ikke ha de sammen med sånne treige fisker med slørhaler(kampfisk, guppy o.l).
Det blir ofte anbefalt å ha minst 5 tigerbarber for da har de nok med seg og sitt. Men jeg har for tiden bare 3 sammen med noen tetraer og diverse annet, og det går veldig bra det.
Og ja, de er artige fisker.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-14, 23:00   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Ja, det er jo mye liv i dem, så jeg tror poden hadde likt det veldig godt. Vi får se om vi ikke tar sjansen på noen. Og om det skulle skjære seg, så kan jo tetraene flytte over i det nå ledige sylinderakvariet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no