Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Dumt spørsmål om objektiver

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 15:57   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Dumt spørsmål om objektiver

Noen ganger må man bare bite i det sure eplet og spørre dumme spørsmål...

Er det egne "digitale" objektiver, eller er det bare kamerahuset som er digitalt?

Kan jeg bruke mitt tre år gamle objektiv EF 28-90 mm 1:4 - 5.6 II (som sitter på EOS 300) til et splitter nytt EOS 400D?

  Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:00   #2
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dumt spørsmål om objektiver

Ja, du kan bruke objektiver du har brukt på analoge EOS-kameraer.
Er det ikke flott?

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:01   #3
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dumt spørsmål om objektiver

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Kan jeg bruke mitt tre år gamle objektiv (som sitter på EOS 300) til et splitter nytt EOS 400D?

Ja, du kan bruke ditt gamle objektiv. Det finnes egne objektiver som er tilpasset de nye digitale kameraene, som du derfor ikke kan bruke på ditt gamle, men omvendt går helt fint.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:37   #4
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dumt spørsmål om objektiver

Jess - da trenger jeg jo ikke bry meg om "kit" eller "no kit".

Kjøper et kamerahus og lever godt med det gamle objektivet litt til.

Er det noen som har peiling på om mitt "gamle" objektiv er vesentlig dårligere enn det jeg får med når jeg kjøper et kit?

  Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 17:27   #5
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dumt spørsmål om objektiver

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jess - da trenger jeg jo ikke bry meg om "kit" eller "no kit".

Kjøper et kamerahus og lever godt med det gamle objektivet litt til.

Er det noen som har peiling på om mitt "gamle" objektiv er vesentlig dårligere enn det jeg får med når jeg kjøper et kit?

Jeg gjetter at det gamle objektivet kan være noe bedre enn det nye, siden det er laget for å eksponere et større "bildefelt" inne i digitalkameraet. (Men les videre).

Det er vanligvis i hjørnene av bildet man får forvrengning og kvalitetstap med "dårlige" objektiver og siden filmruten er større en den lysfølsomme digitale ruten, vil det gamle objektivet sannsynligvis gi bedre kvalitet i det området som brukes.

Vær obs på at det gamle objektivet vil gi et annet billedutsnitt på digitalkamerat enn det gjorde på filmkameraet. Hvis du er vant til 28-90 på et filmkamera, vil det se ut som tilsvarende ca. 45-144 når du setter dette objektivet på et digitalt "DX" kamera (som 400D er). Du får altså ikke så veldig vid vinkel med dette objektivet.

Men som Ryli sa i det glimrende innlegget i forrige tråd, så er kit-linsene veldig billige da, og 18mm er veldig anvendelig på et DX-kamera. Jeg ville nok ha kjøpt et kit selv om jeg hadde et 28-90 objektiv.

Ben "Håper dette var forståelig (og riktig)" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no