Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Irriterende dialekter?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 19:32   #61
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg liker virkelig ikke sånn fisefin "vestkantoslo"-dialekt. Den er til å gremmes over, og i sin aller verste form er den når "pappagutter" snakker. :grøss:

Sosiolekt, er det ikke?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:59   #62
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Lars Sponheim-dialekt, om man kan kalle det for dialekt. Eller er det mannen jeg har problem med, tro?

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:08   #63
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg lar meg ikke så lett irritere, men jeg har faktisk store problemer med å forstå ordentlig inndølstrysilenderboere. Helt alvorlig. Jeg trodde jeg alltid skulle skjønne alle nordmenn alltid, men en skikkelig trysiling på telefonen resulterer i usedvanlig mange scarlettaah-hæ-unnskyld-hva sa du-er.

At de kan være vanskelig å forstå er jeg enig i og du må ha god tid.
Vokst opp med alle ferier på hytte i Nybergsund og Innbygda.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:13   #64
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Noen østfoldsdialekter samt bred totning har jeg bare sånn passe sansen for. Når det er sagt så er det ingen dialekt som byr meg så mye imot at det farger synet mitt på mennesker jeg møter. Synes dialekter er moro. Det er en del trøndere som "forfiner" språket når de flytter til oslo. Og det er veeeeldig lite fint.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:16   #65
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Pentrøndersk og Oslo vest topper nok den lista.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:19   #66
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Lars Sponheim-dialekt, om man kan kalle det for dialekt. Eller er det mannen jeg har problem med, tro?

Han er frå Ulvik i Hordaland, og eg kan love at han ikkje er representativ. Folk frå Ulvik har flott dialekt. Sponheim knotar forferdelig.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:20   #67
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Ja jeg får direkte kvalmebyger av noen dialekter. Andre skjærer i ørene som kniver på en tallerken.. Ikke at bergensk er så veldig pent (jeg er bergensk) men det finnes mange værre..

Nordnorsk, sånn skikkelig tromsødialekt, syns jeg er grusomt. blir faktisk litt dårlig av det.
Stavangersk syns jeg skjærer i ørene.
Men det er jo ikke slik at om jeg får en venn med en av disse, at jeg ikke klarer være med dem. da venner man seg til det.. det er som om når noen er snille, så blir de pene i mine øyne, og når noen er slemme, så blir de plutselig stygge.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:21   #68
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Og type "Trøndelag teater-dialekt" som i dette øyeblikket blir demonstrert på "Himmelblå" på NRK...

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:22   #69
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg elsker gutter med Kristiansandsdialekt
Prøver å omvende mannen.. Men han har en litt utydelig "ikkedialekt".

Jeg synes ikke det er så pent med finnmarking, og Fredrikstad/ Sarpsborg dialekt.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:31   #70
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Han er frå Ulvik i Hordaland, og eg kan love at han ikkje er representativ. Folk frå Ulvik har flott dialekt. Sponheim knotar forferdelig.

Ja, jeg vet at han knoter. Jeg får gnagsår i ørene av knoting. Frode Grodås var også fæl der.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:36   #71
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Sånn som Eivind Reiten snakker. Er det noen dialekt som er sånn, eller snakker han bare rart?

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:38   #72
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Sånn som Eivind Reiten snakker. Er det noen dialekt som er sånn, eller snakker han bare rart?

Han høres ut som en møring eller trønder som forsøker å snakke østlandsk, så vidt jeg husker. Måtte google, og ser at han er fra Otterøya i Møre og Romsdal.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:38   #73
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er stort sett dialektdøv og kan ikke huske at jeg irriterer meg over noen dialekter. Det eneste jeg kan irritere meg over er tonefall og hurtighet. Tregoster kan virkelig gå meg på nervene.

Her er jeg også. Hva slags dialekt folk har, det er ikke så viktig, men h v o r d a n de snakker henger jeg meg mer opp i. Tregoster kan gå hjem å legge seg.
Og schøttkaker, schyssing og denslags kan få det omtrent til å gå rundt for meg.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:39   #74
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Moldedialekta er veldig sutrete, synes jeg. Ellers tror jeg vel strengt tatt at det er personene - og ikke nødvendigvis dialektene jeg misliker.

Eller: jeg har ei venninne som snakker oslodialekt - på tross av at hun gikk alle skoleårene i Ålesund - Når hun snakker ålesunddialekt, kjenner jeg at jeg ikke liker henne så godt - hun blir veldig brautende.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:42   #75
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Her er jeg også. Hva slags dialekt folk har, det er ikke så viktig, men h v o r d a n de snakker henger jeg meg mer opp i. Tregoster kan gå hjem å legge seg.

Jeg datet en gang en fyr som snakket uhorvelig sakte. Det viste seg at han opprinnelig var trønder ( ), men hadde lagt om til østlandsk i ungdomsskoletida. Det var godt gjort, jeg kunne faktisk ikke høre at hans morsmål var trøndersk, noe jeg ellers er ekspert på, men det hadde altså skjedd noe med tempoet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:45   #76
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Mitt eget helt personlige, når jeg snakker mitt dansk-norsk-nederlandsk-whatever hybride norskaktige noe. Sitter for tiden og transkriberer opptakk hvori jeg forekommer og jeg gremmes... Liker mye bedre å høre meg selv på fransk eller nederlandsk.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:46   #77
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg vil ikke si at jeg får kvalmebyger og blir uvel, men jeg synes ikke det er spesiellt tiltalende med de fleste dialekter nord for Nord Trøndelag.
I tillegg har jeg heller ikke noe særlig elsk for Moldedialekten, og deler kanskje Mims syn-litt.
Men det er en salig blanding av fordommer og nedarvet synspunkt på hvordan man skal oppfatte moldensere i min hjemby Det endrer seg sikkert når jeg nå skal bo der i noen år...
Østfolddialekt og Grimstaddialekt gjør meg heller ikke akkurat mo i knærne, ei heller skikkelig "sæmat" nymotens Trondhjemmersk.

Av dialekter som jeg synes er sjarmerende eller pene er: Alt fra Gudbrandsdalen, Vinje i Telemark, kristiansandsdialekt, bergenser(alle typer:knegg), Voss, Setesdal og Oppdalsdialekt!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:49   #78
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Moldedialekta er veldig sutrete, synes jeg. Ellers tror jeg vel strengt tatt at det er personene - og ikke nødvendigvis dialektene jeg misliker.

Eller: jeg har ei venninne som snakker oslodialekt - på tross av at hun gikk alle skoleårene i Ålesund - Når hun snakker ålesunddialekt, kjenner jeg at jeg ikke liker henne så godt - hun blir veldig brautende.


Slik har jeg det med ett søskenpar jeg kjenner som snakker Kristiansundersk med meg, Ålesundersk med alle andre og Spansk med hverandre. Jeg føler at de mister litt sjarm når de plutselig blir Ålesundere..

Ingen trondhjemmere liker Moldensere, det har jeg fått erfare da jeg opp til flere ganger har blitt mistenkt for å være en av dialektdøve fulle trøndere på byen

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:50   #79
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg kan ikke komme på en eneste dialekt jeg ikke klarer.
Men så har jeg da også bestandig vært i overkant interessert i dialekter og synes hver har sin sjarm og skjønnhet.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:51   #80
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Moldedialekten er ikke vakker. De fra Fræna er verst. :har bodd flere år i Molde:
Den der nasale Ålesunds-dialekten er også til å grøsse av.

Sånn der schtøgg bergensdialekt som man kan forbinde med ressurssvake er heller ikke musikk i mine ører. Min egen bergensdialekt er selvsagt vakker.

Jeg er enig med de som sier at Hardanger-dialekt er vakkert, og de fra Ulvik (minus Sponheim) er ikke så verst.

Sånn apropos å bli snakket til sengs: Jeg har prøvd det meste, men endte opp med en østlending med en eller annen Frogn-dialekt eller noe.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no