Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Utemøbler av hvilket materiale?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 09:02   #61
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Pøh! Jeg nevnte det da i innlegg 46.

Unnskyld, da leste jeg for slurvete
Uansett, veldig bra og viktig at dette nevnes

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:38   #62
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Det er også en grunn til at jeg ikke ville hatt tre igjen. Jeg trodde i min enfold, da jeg kjøpte de vi har, at sertifiserte "plantasjetre"-stoler var ok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:45   #63
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Rotting kan være fint, men vi har lite plass til vinterlagring og jeg nekter å tro at de kan stå ute, om enn under tak.

Tja. Vi har en stor stol i ekte rotting (fått i gave), og den har stått ute i hele vinter. Rett på gresset, i femten minus og under snø i perioder. Full av blader og dritt. Den er like fin nå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 09:57   #64
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er også en grunn til at jeg ikke ville hatt tre igjen. Jeg trodde i min enfold, da jeg kjøpte de vi har, at sertifiserte "plantasjetre"-stoler var ok.

Det er jo et vanskelig spørsmål det der. Noen plantasjer er sikkert OK, og gir et viktig eksport- og levegrunnlag for land i tropiske strøk, og det er jo bra. Og plastrotting, hvor miljøvennlig er det, egentlig? Hvis det er resirkulert plast hadde det vært fint, men ellers må man vel regne med at det til slutt går i stykker eller går av moten og havner i søpla igjen. Furu er nok helt klart mest miljøvennlig og etisk, men jeg aner ikke hvor de henter furuen fra, og om den har blitt fraktet langt og arbeidsvilkårene for de som har laget møblene.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:14   #65
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi får sitte på gresset.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 14:15   #66
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er jo et vanskelig spørsmål det der. Noen plantasjer er sikkert OK, og gir et viktig eksport- og levegrunnlag for land i tropiske strøk, og det er jo bra. Og plastrotting, hvor miljøvennlig er det, egentlig? Hvis det er resirkulert plast hadde det vært fint, men ellers må man vel regne med at det til slutt går i stykker eller går av moten og havner i søpla igjen. Furu er nok helt klart mest miljøvennlig og etisk, men jeg aner ikke hvor de henter furuen fra, og om den har blitt fraktet langt og arbeidsvilkårene for de som har laget møblene.

Sertifiseringen er langt fra uproblematisk, og plantasjetre er ofte fra plantasjer hvor regnskogen har blitt hogget for å gi plass. Uansett er man med på å opprettholde etterspørselen, og dermed markedet, for tropisk tømmer hver gang man kjøper møbler eller annet av tropiske treslag.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 21-04-10 kl 14:33.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 14:23   #67
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Sertifiseringen er langt fra uproblematisk, og plantasjetre er ofte fra plantasjer hvor regnskogen har blitt hogget for å gi plass. Uansett er man med på å opprettholde etterspørselen og dermed markedet for tropisk tømmer hver gang man kjøper møbler eller annet av tropiske treslag.

Jeg vet. Det er også derfor jeg kvier meg for å kjøpe regnskogtømmer selv om det er sertifisert. Jeg mener likefullt at det ikke er uproblematisk å fullstendig boikotte, jeg ser flere sider av saken.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 14:50   #68
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Det beste er antakelig å kjøpe gamle utemøbler i furu på finn og male dem hvite selv. Gjenbruk og miljøvennlig, pluss at du kan male med maling av god kvalitet og dermed få mindre jordslag og mindre problemer med avflassing.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 16:00   #69
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Vi har kjøpt hvitlaserte furumøbler. Svenskproduserte .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 18:18   #70
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi har kjøpt hvitlaserte furumøbler. Svenskproduserte .


På "utemøbelbutikken" på Svinesund? Dit tror jeg at jeg skal ta en tur, for første gang, i år. Det skal være stort utvalg og billig.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 18:24   #71
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Nei, på mitt lokale hagesenter. Fiiine og sommerlige!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 09:02   #72
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Nei, på mitt lokale hagesenter. Fiiine og sommerlige!

Veldig flott!!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 09:39   #73
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Bilder, Mei!!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 09:57   #74
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Bilder, Mei!!

Når det blir sommer og de ikke har snø/regn på seg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 10:00   #75
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Når det blir sommer og de ikke har snø/regn på seg.

Ahh, detaljer, detaljer.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 11:25   #76
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Her er Regnskogfondets hagemøbelguide for 2010:
http://www.regnskog.no/Nyheter/Nyhet...k+tre/1700.cms

Sitat:

Disse vet vi selger hagemøbler av tropisk tre:
Albert Bøe: Har hagemøbler laget av merbau/kwila.
Ballerud Hagesenter: Reklamerer for teak, og har muligens andre tropiske tresorter. Har ikke svart på undersøkelsen.
Bauhaus: Har produkter av tropiske tre, men vil ikke gi info om treslag eller opprinnelsesland.
Biltema: Selger balkongsett av akasie.
Clas Ohlson: Har møbler og treheller laget av akasie.
Classic Møbler: Har møbler av teak og akasie.
Home & Cottage: Reklamerer for hagesett av hvitmalt mahogny. Vil ikke oppgi info om andre produkter.
Hødnebø: Har produkter av eukalyptus og teak.
IKEA: Har produkter av akasie og eukalyptus.
Indo tre: Har mange produkter av tropisk tømmer, særlig teak og merbau.
Jula: Har produkter av akasie.
Jysk: Har produkter av eukalyptus og teak.
Living: Har produkter av teak, akasie og mahogni.
Plantasjen: Har produkter av teak, akasie og eukalyptus.
Smart Club: Har en møbelgruppe av hvitmalt akasie.

Disse selger ikke hagemøbler av tropisk tre :
Bohus
Byggmakker
Bygger'n
Maxbo
Montér
• Coop:
Har ikke kjøpt inn produkter av tropisk tømmer i år, men kan ha noen akasieprodukter fra i fjor.
• Hageland:
Skal ikke ha tropisk tre i kjedesortimentet, men noen butikker kan ha rester fra tidligere år.
Skeidar:
Har ikke tropisk tre i årets kolleksjon, men noen butikker kan ha rester fra tidligere år.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:18   #77
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utemøbler av hvilket materiale?

Søren, da utgår benken fra ikea jeg har lyst på. Den er i akasie.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no