Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-11, 12:37   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Jeg har tidligere kjøpt sykkel på butikken til eldste, men i år har jeg lyst til å kjøpe brukt på finn. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal vite hvilken størrelse hun skal ha? Hun bruker 134-140 i klær.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 12:47   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Min på ca. 128 cm har en 20''. Den sykler han på med sete justert et stykke opp, så den er i hvert fall ikke for stor. Jeg tipper din må ha 24''. Størrelse på barnesykler oppgis etter diameter på hjulet, men hun bør jo prøve sykkelen uansett slik at den ikke er for stor.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 12:56   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Frøkna mi på 145 cm har sykkel som er 24". Den passet fint i fjor også, og jeg som er 1,60 kan faktisk sykle greit på den, så hun har den en stund tror jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 13:00   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Du må se på rammestørrelse også, ikke bare hjuldiameter. Den er egentlig viktigere ift om sykkelen er passe eller ikke.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 13:26   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Lillemor var vel cirka så stor da vi var på sykkeljakt. Det var i fjor. Hun hadde litt ukurant lengde, for 20" ble knapp og 24" ble stor. Rådet fra han i butikken (hos Wilmann i Ila) var å ta den største, fordi 20" allerede var for lite. Et vennepar av oss, som har en datter som er like stor som Lillemor er , fikk fikk motsatt beskjed da de kjøpte sykkel for et par måneder siden. Så jeg vet da søren. Lillemor trengte en del øving på å stoppe med den, fordi det var uvant å gå fra 16" til 24", men det gikk seg til. Nå har hun en god sykkel med 21 gir, god demping, og hun vil ha den i flere år ennå. I fjor sommer, da hun antakeligvis var på samme størrelse med din, syklet hun et par mil hver dag i 5 dager på den sykkelen. Men vårt vennepar fikk som sagt beskjed om at de burde ta den minste sykkelen til sin datter, som er like lang som lillemor er .

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 13:34   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Jeg ville gått i en butikk og prøvd. Man kan jo prøve uten å kjøpe, prøv litt forskjellig så ser dere hva som passer best.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 16:26   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Størrelse på barnesykler oppgis etter diameter på hjulet, men hun bør jo prøve sykkelen uansett slik at den ikke er for stor.

Hmmm, var dette jeg fryktet. Jeg er skikkelig blond når det kommer til slike ting.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Du må se på rammestørrelse også, ikke bare hjuldiameter. Den er egentlig viktigere ift om sykkelen er passe eller ikke.

Jeg skal huske hva du sier (men jeg forstår det ikke helt )

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg ville gått i en butikk og prøvd. Man kan jo prøve uten å kjøpe, prøv litt forskjellig så ser dere hva som passer best.

Mja. Vi kan selvfølgelig prøve, men hvis det er veldig stor forskjell på sykler så er jeg jo avhengig av å finne en brukt som tilsvarer det hun har prøvd?

Uansett, tusen takk for gode tips til en sykkelnovise.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 16:49   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg skal huske hva du sier (men jeg forstår det ikke helt )

Mja. Vi kan selvfølgelig prøve, men hvis det er veldig stor forskjell på sykler så er jeg jo avhengig av å finne en brukt som tilsvarer det hun har prøvd?

Rammestørrelse er vel hvor høyt opp fra bakken høyeste del av rammen (altså selve sykkelen, det som ikke er hjul) er og hvor langt det er fra sete til styre. Jeg har f.eks. sykkel med 26" hjul og en rammestørrelse som passer for 160-170 cm. Butikken hadde også samme sykkel med like store hjul, men med rammestørrelse for 150-160 og 170-180 cm. Det var stor forskjell for meg på de to største (jeg er 164 cm).

Det dere kan gjøre er å prøve ulike sykler med samme hjuldiameter i butikk og notere dere rammestørrelsen på de som passer best før dere begir dere ut på bruktmarkedet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 21:37   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Hvor lang er hun da? Min jente fikk sykkel i høst, 20", DBS. Hun er nå 129 cm og har mye å gå på, men kunne ikke hatt mindre heller.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 23:29   #10
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Hvordan finne ut hvilken sykkel man skal ha?

Har en gutt som er ca 130cm (bruker str.134 i klær) og han har hatt en 20" sykkel i over 2 år. Den er nesten for liten og vi har stilt opp setet maks nå i sommer. Holder ut denne sesongen, men det blir ny 24" neste år. Ville satset på en 24" siden jeg tror at noe større ville blitt for stort.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no