Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Garnkvalitetsspørsmål

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 21:55   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garnkvalitetsspørsmål

Jeg skal begynne på et nytt hekleprosjekt nå, et sengeteppe. I beskrivelsen til alle som har heklet dette teppet, så står det at det er heklet med garn av 100% acryl. (Bare en som har 75% acryl og 25% ull. )

Dere som har peilig: Hvorfor det? Hvorfor er det heklet i acryl? Er det bedre? Holder seg bedre, mykere?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:17   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Det er billigere. Annen grunn ser jeg ikke. Og uansett blakker man seg ikke på enkelt ullgarn, så jeg ser egentlig ikke den grunnen heller.

Muligens er det enklere å vaske. Jeg aner ikke, jeg har aldri brukt det. :urk:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:20   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Det holder seg ikke finere, eller noe? Jeg er liksom ikke så fristet til å bruke det, jeg vil helst ha ull tror jeg. Det har rett og slett aldri falt meg inn å bruke acryl, derfor ble jeg veldig overrasket når alle hadde brukt det.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:23   #4
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Det kan ikke ha noe med formfasthet å gjøre da? Et sengeteppe er jo ganske stort og tungt, ull vil kanskje sige mer?

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:23   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Det vil jo ikke tove. Til gjengjeld tror jeg det vil nuppe.

Jeg har strikket ullteppe her i sofaen, det er noen år gammelt nå og brukes daglig, det er fortsatt like fint. Og varmt. Akryl er ikke varmt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:31   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Så da kan jeg egentlig fint velge et superwash-ullgarn om jeg vil?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:32   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle gjøre det. Hvis det er litt nylon blandet i ullgarnet er det mer slitesterkt og holder fasongen bedre, men i et teppe tror jeg ikke det er veldig vesentlig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:38   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Dere som har peilig: Hvorfor det? Hvorfor er det heklet i acryl? Er det bedre? Holder seg bedre, mykere?

Garn er veldig mye spørsmål om hva man liker synes jeg. Jeg vet at flere liker acryl, selv synes jeg at acryl er veldig mykt, godt å ta på, varmt nok (det er som allium sier, ikke like varmt som ull) og slitesterkt. Jeg bruker alikevel ikke acryl i det hele tatt, jeg blir ekstremt elektrisk av acryl og hater å bruke det på kroppen. Et pyntesengeteppe kunne jeg dog ha vurdert det til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 08:43   #9
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Er det amerikansk oppskrift?
Det er veldig mye mer bruk av akryl der enn her.
Det er vel nesten vanskelig å få kjøpt 100% akryl her?

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:02   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Du kan bruke hvilket garn du vil. Acryl er et lett garn, og passer på et vis til sengeteppe på den måten - det at det er lett gjør jo at det siger mindre også. Selv bruker jeg aldri acryl - jeg blir så elektrisk. Hater det garnet og har til dags dato aldri laget noe som helst med acryl i.

Bytt garnet ut med noe du liker

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:06   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Men superwash til et sengeteppe blir vel ikke godt nok til å holde på fasongen?
Jeg har hatt heklede sengetepper i bomull - de har tålt det meste av både maskinvask og annet. Ihvertfall frem til jeg ga dem bort.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:14   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Jeg har egentlig litt lyst til å lage i bommull. Til nå har jeg faktisk bare heklet i bomull, for det har blitt mye jevnere og finere enn ull.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:15   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Bomull fungerer nok fint til formålet. Jeg tenkte ikke tanken, fordi jeg ikke kan fordra å bruke det selv. Det er så hardt å jobbe med.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:19   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Jeg driver og strikker bomull for tiden, i Mandarin Petite. Det er ganske mye mykere enn annet bomullsgarn jeg har brukt synes jeg. (Jeg må siden Drammen ikke kan ta i babyen hvis han har ullklær på seg, og i valget mellom to onder kom jeg til at fravær av pappa var verre enn fravær av ull.)
Hekling er jo da mindre avhengig av at garnet skal være mykt også.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:20   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg driver og strikker bomull for tiden, i Mandarin Petite. Det er ganske mye mykere enn annet bomullsgarn jeg har brukt synes jeg. (Jeg må siden Drammen ikke kan ta i babyen hvis han har ullklær på seg, og i valget mellom to onder kom jeg til at fravær av pappa var verre enn fravær av ull.)

Høres ut som en god vurdering.

Sitat:

Hekling er jo da mindre avhengig av at garnet skal være mykt også.

Hvorfor det?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:28   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvorfor det?

Jeg hekler ikke så mye, men jeg tror det har med hvordan du holder garnet. Bomull er tungt å strikke med fordi tråden er uelastisk og man må liksom jobbe mer med å få den med seg dit den skal.

Jeg ville ALDRI har brukt akryl til håndarbeid, fordi jeg synes det er ekkelt og håndarbeid skal være en nytelse. Jeg er ullfantast. Men hvis du liker bomull og har heklet med det før ville jeg absolutt ha gått for det.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:45   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Jeg ville i hvert fall aldri laget noe i acryl. Men jeg har bodd i "utlandet", og der ble acryl ansett som helt vanlig materiale til klær. Familien jeg bodde hos fikk seg en liten overraskelse da de innså hvor utrolig mye varmere (og bedre) det er med ull.

Sengetepper kan godt være i bomull. Jeg er enig i at det er godt å hekle med bomullsgarn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:49   #18
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Den viktigste egenskapen til et sengeteppe er å ligge stødig og se fint ut.
Til det formålet er det som selges som heklegarn (bomull) finest. Det er fastere tvunnet og splitter ikke så lett når man hekler. Mykt og vamt er det derimot ikke.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:17   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Jeg liker at heklegarnet er litt stivere. Da trer jeg ikke like lett heklenåla inn i bare halve tråden, også er det mer hold i arbeidet sånn at jeg ikke skifter tak like ofte. (Nå høres det ut som om jeg hekler en del - jeg gjør ikke det altså. Men jeg har heklet veldig mye opp gjennom årene.)

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:32   #20
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnkvalitetsspørsmål

Hvis man bruker stor nok heklenål/strikkepinner så blir det ikke hardt når man bruker bomull.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no