Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe som kjøling?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-09, 01:25   #1
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Varmepumpe som kjøling?

Vi bor i 1,5 hus med sort takstein. Det er ca 30 grader på soverommene ofte i løpet av de varmeste periodene på sommeren. Nå orker vi ikke mer. Vi sover dårlig, og pga at vinduer står på vidt gap blir ikke pollenallergien særlig bedre heller..

Vi har lyst til å investere i en varmepumpe som kan brukes til å kjøle huset på sommeren, særlig i 2 etg. Er det noen som har erfaring med det? Vi trenger tips ift. modell, hvor mange innedeler/enheter, og hva slags effekt man kan regne med i et hus på ca 150 m2. Vi snakket med en montør som nevnte å henge opp en innedel i trappegangen, slik at luften ble fordelt både i 1 og i 2 etg. Stiger ikke den varme luften opp, da? Er litt skeptisk som dere skjønner . Vi har sett på Artcool fra LG og Art Cool Gallery med multisplit og to innedeler (en til stue og en til loftsstue feks.).

Erfaringer og tips mottas med glede!

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 11:21   #2
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Ingen?

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 11:44   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Jeg lurer litt på dette jeg og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 12:13   #4
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Tror det er sånn at kjøper dere en som er stor nok, så kan dere ha en blåsedel i hver etasje.

Vi har en Toshiba som montøren beregnet skulle være grei til vårt hus, og vi har vært veldig fornøyd med den. Varmt om vinteren, og kaldt om sommeren!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 13:20   #5
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

ca 18 000 kr fikk vi på tilbudet til vårt nybygde hus. Vi valgte og ikke montere det, men størrelsen var noenlunde likt ditt hus. Stemmer at det blir deilig og kjølig i hele huset, kollegaen min har varmepumpe. Det finnes sikkert forskjellige varianter og priser da, jeg vet ikke hva den vi fikk tilbud , het.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 13:32   #6
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.964
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

En venninne har varmepumpen plassert midt i trappen, og er ikke fornøyd med det. Om vinteren blir det ikke ordentlig varmt hverken i 1 eller 2 etasje.

:ikke så veldig hjelpsom:

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 13:40   #7
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har en, og vi er superfornøyde. Ring rundt til leverandører i ditt distrikt for å høre mer. Vi har Panasonic tror jeg.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 13:54   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vi har en, og vi er superfornøyde. Ring rundt til leverandører i ditt distrikt for å høre mer. Vi har Panasonic tror jeg.

Men hvor setter man den for at den skal fungere best over hele huset? Nå har vi riktignok bare en etasje vi bruker, enn så lenge, men jeg ser ikke helt for meg hvor noe sånt skal stå....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 13:56   #9
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men hvor setter man den for at den skal fungere best over hele huset? Nå har vi riktignok bare en etasje vi bruker, enn så lenge, men jeg ser ikke helt for meg hvor noe sånt skal stå....

Derfor er det greit å ha en befaring fra noen som monterer varmepumper først. De kommer med råd og anbefalinger på hvor denne bør monteres for å få best virkning, og hva slags pumpe som er optimal for for ditt bruk.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 14:27   #10
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men hvor setter man den for at den skal fungere best over hele huset? Nå har vi riktignok bare en etasje vi bruker, enn så lenge, men jeg ser ikke helt for meg hvor noe sånt skal stå....

Hvis du kontakter leveradørenen eller en profesjonnell installatør så kan h*n gi en vurdering på dette i ditt hus. Jeg har ellers ingen peiling. Vi har installert pumpa i 2.etg, dvs det er egentlig første etasje, siden huset er bygget i ei skråning slik at vi har 1,5 etasjer. Resten er kjeller. Pumpa virker dog ikke i kjelleretasjen.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 14:27   #11
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Montøren vi hadde på besøk anbefalte å plassere varmepumpen i trappegangen for å fordele luften i begge etasjer. Det var det jeg ble litt skeptisk til. Da var det snakk om LG artcool, med en utedel og en innedel. LG har også ArtCool Gallery, med multisplit. Der kan man ha en utedel og to innedeler. Det blir dyrere men det viktigste er at det virker! Jeg begynner snart å bli tullete av denne varmen..

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 15:05   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Mannen min jobber med dette og har eget firma. Jeg tror ikke han automatisk vil anbefale LG, men jeg kan få han til å se på tråden og komme med innspill ikveld om du vil ?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 17:07   #13
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har Panasonic varmepumpe. Bruker den en sjelden gang som aircondition om sommeren. Vi har 4 etasjes hus, og har to innedeler. Fungerer ikke i de etasjene vi ikke har varmepumpe. Vurderer å montere en tredje.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 17:40   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har en panasonic, og den brukes flittig som AC når det er alt for varmt inne(30grader). Det fungerer helt strålende, vi teller sommere før og etter varmepumpe. Vi bor på en flate, så den står der.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 13:01   #15
Knut Olav
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1
Knut Olav har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Hei

Jeg har jobbet en del med varmepumper, det er vanskelig å svare på slike spørsmål bare via nettet. Men det inge tvil om at dere får god effekt ved å bruke en varmepumpe til kjøle. I utgangspunktet så er slikt utstyr laget for å kjøle. Det er vanskelig å få en innedel til å spre det videre i andre etasjer, om en har åpne løsninger så kan det gå. Det avhenger helt av hvilke vei luftstrømmen går i huset. Jeg vil anbefale dere å velge de mest kjente merkene som foreksempel Panasonic. Det er også best om dere velger et kjølefirma til å installere pumpen, det er de som kan dette best. Dere kan fort spare fra 5000 -10000 kroner i året.

Knut Olav er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 19:13   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Mannen sier nå at de nye LG pumpene faktisk ikke er så verst.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 20:17   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har varmepumpe øverst i trappeoppgangen i 2.etg. og har ikke noe loft over og svart takstein på taket. Den funker supert i hele huset som AC når det er varmt ute. Vi har hus på 170 kvm. Vi bare setter pumpa på 21 grader kjøling og full vifte og setter opp alle innerdørene til alle rom og passer på at alt av luker, vinduer og dører ut er lukket. Vi har det veldig behagelig inne til enhver tid selv om det er 30 grader ute. Det blir ikke 21 grader inne selv om pumpa står på det pga. at huset er så stort, men en får det veldig behagelig, også er det noe med det at du får regulert luftfuktigheten sånn at det ikke virker klamt. Alle sover godt om natta. Ofte skrur vi den av om natta og setter opp vinduer da på kvelden når lufta er kjøligere ute, men når det er så varmt som nå så lar vi bare AC stå på og innerdørene åpne og vinduer lukket, men skrur da opp til 23 grader og lite vifte. Nå på de varmeste dagene så er jeg skikkelig strømsløser og setter den på før jeg drar på jobb når vi ikke er hjemme. Vi har det bare så behagelig inne at jeg ville ikke vært foruten. Jeg er veldig glad i varmen, men et hus er jo komplett umulig å få luftet ut når det er sånt vær som nå. Greit å ta noen pauser inne.

Den varmepumpa er det beste vi har funnet på å montere noen gang. Vi har vel en standard Mitshubishi electic med en innedel og en utedel som står på samme vegg på huset og det går rør i mellom dem, og overflødig vann drypper rett ut i eget rør også. Vi betalte vel ca. kr 10 000,- for vår for noen år siden. Siden mannen er elektriker så betalte vi ikke noe for montering. Men det er ikke bare å få en hvem som helst elektriker til å montere den, for en må ha tilgang på kalibreringsutstyr, og det tror jeg at det er rørleggerene som har? Det er veldig viktig å få montert den riktig og kalibrert den.


Sist redigert av Elisabet : 03-07-09 kl 20:23.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 20:40   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har hatt en Panasonic varmepumpe i noen dager nå. Jeg og Pjokken har mer eller isolert oss innendørs de siste dagene, varmepumpa fungerer over all forventning. Ikke har vi blitt forkjøla og syke heller, men vi har vært obs på å ikke oppholde oss i rommet hvor pumpa står og sørget for indirekte kjøling. Vi valgte å sette varmpepumpa i loftstua i 2.etg framfor i trappa, siden det er der soverommene ligger - og det er der det er desidert varmest. Siden kulda faller har vi fått en fin kjøling i første etasje også. Vi kjøpte varmepumpa overdimensjonert for å være sikre på at den klarte brasene (etter å ha prøvd oss på en ac-maskin som knapt klarte å kjøle ned et soverom på 9 kvm - som i følge boka skulle kunne kjøle ned 27 kvm). Hadde en fyr fra leverandøren til å besiktige huset og komme med anbefalinger, mannen min gjorde jobben med innstallering selv. Hadde hovedformålet med pumpa vært å brukes til oppvarming ville vi satt den i trappegangen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 01:02   #19
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Mannen sier nå at de nye LG pumpene faktisk ikke er så verst.

Så bra! . Vi skal selvsagt få installert den av montører . Elektrikere med spesialfelt varmepumper osv. Det koster vel 7 tusen for montering inkl materiell. Vi skal jo ha to innedeler, en i trappegangen og en høyt oppe på veggen i loftsstua. Da må det legges litt rør, for den i loftsstuen er på en innervegg. Greit å være sikker på at det blir gjort skikkelig . Jeg må si at jeg gleder meg stort! Nå når det er opptil 34 grader ute, er det ikke deilig å komme inn til 31 grader inne . På ferie i utlandet er man jo vant til sånn varme, men da kommer man gjerne inn til avkjølte hus eller hotell. Jeg kommer nok ikke til å være den mest miljøbevisste på de varmeste sommerdagene, nei.... Godt å høre at LG ikke er så verst . Takk for at du sjekket med mannen, og takk for alle andre innspill!

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 01:17   #20
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Varmepumpe som kjøling?

Vi har varmepumpe men har enda ikke brukt den til kjøling i denne varmen, selv om det har fristet.

Men vi fikk hørre når vi kjøpte den at så lenge vi brukte den til oppvarming så var det grett, men vi måtte være forsiktige/helst ikke bruke den til kjøling på grunn av kondens og deretter råte.

Ser her at de fleste og bruker den til kjøling, så har vi fått feilinformasjon? Vil jo ikke ha råteskader i huset..

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no