Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-08, 19:42   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Jeg har en BMW X3 som jeg kjøpte rett før avgiftsøkningen nov/des 2006.
Den er altså straks 2 år. Selvsagt nybilgaranti etc da jeg kjøpte den.

I januar i år hadde jeg brann i førersetet ..mens jeg satt i det. Varmeelementene kortsluttet. Det ble skikkelig brann, flammer og greier. Fikk slukket det , heldigvis.
Garantien dekket det, men måtte krangle angående leiebilen.

Så hadde jeg problemer med stereoanlegget som jeg meldte fra samme tid. Fikk nytt på garantien, og dette ble satt inn rett før påske.

For to uker siden lyste en lampe i kontrollpanelet. ELM sto det.
Sjekket instruksjonsmanualen, og der sto det elektrisk motorrom.
Kjørte rett til min BMW forhandler, og etter en sjekk kunne de konstantere at bilen ikke var kjørbar.
En sensor i motoren var røket. Husker ikke hva den heter, men den styrer ventiler og mye annet.

Jeg opprettet forsikringssak hos if da jeg har super plus forsikring som også dekker slike ting, samt leiebil.
Da bilen var reparert, fikk jeg beskjed om å betale egenandelen til min forhandler av if.

Men, jeg mener bestemt at dette også går på garantien. Det er da vitterlig 5 år på slike deler???
Har snakket med de, og de skulle sjekke opp. Begge de to som sitter med slike saker var selvsagt på ferie.


Er det noen som har litt greie på slikt????

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:37   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Du har vel egentlig gjort det litt vanskelig når du allerede har betalt.
Hva en sensor *er* varierer. I noen tilfeller vil sensorer være å regne som slitasjedeler, men så lenge det ikke er en slitasjedel underlagt servicerutinene for bilen, vil dette være en garantisak, om ikke bilen er kjørt ut over grensen de angir. Likevel vil reklamasjonen gjelde, men også her gjøres det vurderinger opp i mot hva som er normalt kjørelengde i forhold til alderen.

Siden du ikke ba om leiebil fra forhandler, noe du trolig hadde mulighet til å få, er det nok ikke sikkert du får dekket en leiebil fra et annet sted selv om de skulle gå med på at selve reperasjonen er en garantisak.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:42   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Du har vel egentlig gjort det litt vanskelig når du allerede har betalt.
Hva en sensor *er* varierer. I noen tilfeller vil sensorer være å regne som slitasjedeler, men så lenge det ikke er en slitasjedel underlagt servicerutinene for bilen, vil dette være en garantisak, om ikke bilen er kjørt ut over grensen de angir. Likevel vil reklamasjonen gjelde, men også her gjøres det vurderinger opp i mot hva som er normalt kjørelengde i forhold til alderen.

Siden du ikke ba om leiebil fra forhandler, noe du trolig hadde mulighet til å få, er det nok ikke sikkert du får dekket en leiebil fra et annet sted selv om de skulle gå med på at selve reperasjonen er en garantisak.

Jeg har ikke betalt nei. Jeg hadde heller ikke mulighet for å be om annen leiebil.Den kommer fra samme sted uansett. Forrige gang fikk jeg egen faktura på leiebilen (som de til slutt betalte)

Servicer er fulgt til punkt og prikke, dog på denne som er så ny har det kun vært en service, olje, oljefilter samt ekstra utenom byttet bremsevæske

Takk for svar

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:45   #4
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Lada neste gang?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:46   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Lada neste gang?

Ja jøss

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 23:13   #6
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Jeg ville ha sagt at det definitivt var en garantisak.

De få tilfellene vi har vært borti som har vært sånne grensetilfeller i forhold til nybilgarantien har forhandleren håndtert direkte mot BMW Norge/Tyskland. Det har fungert veldig bra for oss, og de har tatt flere ting på egen kappe enn vi hadde forventet.

Det er en av grunnene til at vi ikke kommer til å bytte hverken forhandler eller bilmerke.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 08:15   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Garantisak, uten tvil. I løpet av de første to årene er det bare rene slitedeler og selvpåførte skader man skal måtte dekke selv. De neste tre årene har man ikke garanti (hvis ikke forhandleren tilbyr det), men reklamasjonsrett, og den er også sterk. Det finnes etterhvert massevis av rettsavgjørelser på dette - noen har gått helt til Høyesterett, og forbrukeren har stort sett fått medhold.

Både NAF og Forbrukerrådet har websider med spørsmål og svar som tar opp dette.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 08:18   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Garantisak, uten tvil. I løpet av de første to årene er det bare rene slitedeler og selvpåførte skader man skal måtte dekke selv. De neste tre årene har man ikke garanti (hvis ikke forhandleren tilbyr det), men reklamasjonsrett, og den er også sterk. Det finnes etterhvert massevis av rettsavgjørelser på dette - noen har gått helt til Høyesterett, og forbrukeren har stort sett fått medhold.

Både NAF og Forbrukerrådet har websider med spørsmål og svar som tar opp dette.

Takk, det er det jeg mener og.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 09:09   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Uff du har vært uheldig med nybilen din

Mann sier at det er garantiska og du må ikke gi deg.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 09:14   #10
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Jeg vil tro at en sensor som ryker i motorrommet når bilen er kun 2 år gammel ikke er å regne som slitasje. Da ville jeg nødig ha turt å kjøre bilen. En motor og dens omkringliggende deler skal vel minst vare 5 år. Jeg tror typiske slitasjedeler som ikke dekkes av garantien er de delene som blandt annet byttes på service.

Bare stå på ditt, forsikringselskapene og bilfirmaene kan av og til ha avtaler som gangner de og ikke oss som forbrukere. Lykke til.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 09:23   #11
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Jeg vil tro at en sensor som ryker i motorrommet når bilen er kun 2 år gammel ikke er å regne som slitasje. Da ville jeg nødig ha turt å kjøre bilen. En motor og dens omkringliggende deler skal vel minst vare 5 år. Jeg tror typiske slitasjedeler som ikke dekkes av garantien er de delene som blandt annet byttes på service.

Bare stå på ditt, forsikringselskapene og bilfirmaene kan av og til ha avtaler som gangner de og ikke oss som forbrukere. Lykke til.

Datteren min jobber heldigvis i forsikringsselskapet

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 09:39   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Det er garantisak som dekkes 100% av importøren. Så forhandleren får igjen pengene på reperasjonen der. Det gjelder i alle fall på de fire bilmerkene vi selger (ikke BMW). Du skal ikke betale noe til noen som helst. Litt dumt i utgangspunktet og registerer det som en forsikringssak når bilen er så ny.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 10:57   #13
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

. Litt dumt i utgangspunktet og registerer det som en forsikringssak når bilen er så ny.

Hun måtte vel det for å få leiebil?!?
Værtfall må vi det for å få leiebil uansett om det er manns nye firmabil eller vår bil.
Firmabilen går forsikringa gjennom jobben da ,menh same shit

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 21-08-08 kl 11:47.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:00   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hun måtte vel det for å få leiebil?!?
Værtfall må vi det for å få leiebil uansett om det er manns nye firmabil eller vår bil.
Firmabilen går forsikringa gjennom jobbe da menh same shit

Det er korrekt Honda.
Uansett om det er forsikringssak eller ei, må man registrer det.
Det avgjøres når saken er ferdig behanldet om det er det ene eller andre.
Også for å få leiebil. Det avgjøres også i ettertid om forsikringsselskapet betaler den eller forhandler.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:54   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garantisak eller ikke? To år gammel BMW

En del merker har leiebil som en del av garantien selv om reperasjonen bare er en dag eller to, som vil si at man ved slike saker også skal ha leiebil via bilforhandleren. Har selv VW, der jeg har leiebil fra forhandler om det skulle være behov for det. Det samme har VW for Skoda og Audi.

En av løsningene de har: http://www.mollerbil.no/wip4/verksted/?id=9476

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no