Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 18:12   #161
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Jeg relgiøse opplevelser? jeg finns ikke relgiøs i det hele tatt!
Det var skivebom!

Esme kaller dine opplevelser i alternativ retning for religiøse. Hun mener ikke at du har slike syner fordi du er kristen, muslim eller hindu. : opplyser:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:13   #162
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Jeg relgiøse opplevelser? jeg finns ikke relgiøs i det hele tatt!
Det var skivebom!

For en som ikke tror på noen av delene så ser det ikke ut som det er så stor forskjell på å tro på krefter og overnaturlighet og på mer ordinære guder.

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:19   #163
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Religion: forskere fastholdt tidlig at det som var definerende for en religion var ’troen på åndelige vesener’(Geertz 1973; Goody 1961).
Denne definisjonen har blitt pusset litt på, for å si det slik, og beskriver nå gjerne religion som forpliktelser ovenfor, eller kommunikasjon med, kulturelt postulerte overmenneskelige agenter



Det var vel med det bakteppet Esme kalte deg religiøs, Siw.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:21   #164
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Esme kaller dine opplevelser i alternativ retning for religiøse. Hun mener ikke at du har slike syner fordi du er kristen, muslim eller hindu. : opplyser:

Ja men hun vet jo ikke hva jeg har opplevd en gang,og tro meg de hadde ingen ting med relgion eller noe slags relgiøst å gjøre på noen måte tvert i mot.

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:24   #165
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Religion: forskere fastholdt tidlig at det som var definerende for en religion var ’troen på åndelige vesener’(Geertz 1973; Goody 1961).
Denne definisjonen har blitt pusset litt på, for å si det slik, og beskriver nå gjerne religion som forpliktelser ovenfor, eller kommunikasjon med, kulturelt postulerte overmenneskelige agenter


Det var vel med det bakteppet Esme kalte deg religiøs, Siw.

skjønner det

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:30   #166
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Ja men hun vet jo ikke hva jeg har opplevd en gang,og tro meg de hadde ingen ting med relgion eller noe slags relgiøst å gjøre på noen måte tvert i mot.

Nei, kanskje ikke, men du tror på opplevelsene, gjør du ikke, og de er trolig av en "alternativ" natur, hvis ikke hadde det ikke vært mye poeng å nevne dem i tråden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 18:32   #167
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Ja men hun vet jo ikke hva jeg har opplevd en gang,og tro meg de hadde ingen ting med relgion eller noe slags relgiøst å gjøre på noen måte tvert i mot.

Om man tror at mennesker er synske så er det en religiøs tanke. De som tror på spøkelser, synske, ånder og hjelpere er religiøse. Om man "ikke tror på en Gud, men jeg tror at det er noe der ute, en kraft" så er man også religiøs. Jeg aner ikke hvor du ligger hen i dette spekteret.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:02   #168
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Siw, her er litt fra Wikipedia. (Gidder ikke finne en mer saklig kilde just nu.)

Sitat:

En religion er et trossystem som gjerne forutsetter eksistensen av en høyere/dypere makt, og kan defineres som et tankesystem som forsøker å gi kunnskap om ting vi ikke kan oppleve med våre sanser eller rasjonelle tankegang. Mesteparten av menneskeheten har gjennom tidene hatt en slik overbevisning. Begrepet stammer fra latin religio;. Lactantius tilla begrepet betydningen re- «atter-»/«igjen-» og ligare «binde»; binding mellom gud(er) og mennesker, mens Cicero mente begrepet kom av relegere «les igjen». En annen teori er at det stammer i fra Egyptiske ordet re/ra- «sol/gud» og Latin ligio «knytte bånd». Knytte bånd med solen/gud (er). Syfter på et sammenhengende trossystem som oftest innebærer en tro på en eller flere guder og/eller overnaturlige foreteelser. Ofte med morallære og spesielle seremonier eller ritualer for kontakt med det transcendente.

Mine uthevelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:03   #169
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Åhja, det var en side til med svar på hele greia med skivebom ang. religiøsitet. My bad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:57   #170
Molokai
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 8
Molokai har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Noen kjappe innspill:

1. Anektoder beviser ingen ting. Noen kan oppleve noe uforklarlig - men du kan ikke egentlig vurdere det skikkelig når du ikke var der. Denne videoen eksemplifiserer dette meget bra:


(Kilde: youtube.com)


2. At det finnes magefølelser er hevet over enhver tvil - spørsmålet er *hvor* magefølelsen kom fra. Det viser seg ofte ved analyser at lang erfaring gjør at man kan plukke opp ting mer eller mindre ubevisst slik at man trekker en slutning uten å ha bevisst tilgang til hele beslutningsgrunnlaget. Eksempler på dette kan dere finne i boken BLINK av Malcolm Gladwell (tror den fortsatt er å få på Narvesen)

3. Mennesker er på mange måter lette å lede og få til å tenke i forutsigbare baner. Noe som kanskje følgende lille demonstrasjon kan vise:

(Kilde: youtube.com)


og denne:

(Kilde: youtube.com)


I tillegg har det blitt bevist at selv profesjonelle forskere som undersøker overnaturlige fenomener har blitt lurt av underholdningsmagikere som klarer å trikse til tilsynelatende "overnaturlige evner".

så nei, å tro på evner som vises frem i ukontrollerte forhold, klippet til osv på tv.... neppe

Molokai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:38   #171
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Ny sesong.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:54   #172
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Vi sitter her og skoggler enn så lenge, langt fra imponerende.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:02   #173
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Vi sitter her og skoggler enn så lenge, langt fra imponerende.

Klart det lett blir komisk!
Men det er gøy å se og holde seg åpen.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:11   #174
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Ja, ja... sånn gikk nu dagan....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 22:14   #175
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)



Action!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:03   #176
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Bare sett deler av en episode. Kanskje deler av to, husker ikke. Det jeg har sett var dumt. Litt patetisk. Mulig jeg har uheldig med det jeg så, i den forstand at det har vært folk som har truffet med noe i andre episoder.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 23:17   #177
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser ikke TV, så jeg har ikke sett det aktuelle programmet, men likevel tør jeg å uttale meg om at dersom noe skulle klare å overbevise meg om at det finnes folk med en "6. sans", så ville det ikke vært et underholdningsprogram på Norges minst seriøse TV-kanal.

Signerer.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 07:35   #178
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

1) Har du sett mer enn èn episode? Nei
2) Har du sett mindre enn en episode/styrt unna? Ja
3) Tror du deltakerene har spesielle evner, a´la en sjette sans? Nei
4) Hva synes du om serien? Jeg legger den i skuffa sammen med Paradise Hotel og Tore på Sporet. Og låser godt igjen.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 07:38   #179
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Hah! Jeg har en sjette sans. Jeg snubler aldri borti slike programmer. Det er akkurat som om en mystisk kraft holder meg fra å zappe innom dem. Som om noen har kontroll over meg faktisk.

Det skjer oftest i huset her, så det er mulig det er et stedsbundet fenomen. Men isåfall gjelder det hele huset siden det funker på alle tv-ene. Men også i andres hjem må jeg si at jeg ikke har sett programmene så det kan også være det er en skytsengel som følger meg rundt omkring.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 08:04   #180
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jakten på den 6. sans (mini-undersøkelse)

Ingen som imponerte meg nei, men jeg skal ha at JEG nok har en sjette sans - mannen også, for vi greide begge pauseoppgaven

Jeg er programforpliktet å se pga kompis med i programmet (Reporter og sammensyer) - Han tror ikke på dette selv, så sånn sett er det kanskje råttent gjort å sette han som sammensyer

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no