Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 13:44   #21
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

De er så ekle. Det er ikke normalt å ha så mange bein. De minste klarer jeg nå å knerte selv, til tross for en del ufrivillig grøssing og hyling. Men blir de større enn en femtiøring, så må mannen trå til. Jeg kommer aldri til å glemme den som holdt meg som gissel i sofaen i to timer. Høygravid og tissetrengt. Den satt foran den eneste utgangen fra stua, like ved siden av sofaen, så jeg ble sittende der til mannen kom hjem og kunne drepe den.

Så hvis du hadde prøvd å ta et steg over den ville den hoppet og bitt deg i leggen?

Nei, man skal ikke gjøre narr av de som er redde for de. Selv har jeg hatt en tarantella en kort tid og har mange store i kjelleren, men jeg har blitt bitt av en liten husedderkopp en gang, så jeg liker ikke å ta direkte på de, men får de opp på et papir eller noe og bærer de ut av huset.

Slanger derimot liker jeg ikke, mens rotter har jeg hatt som kjæledyr og de er jo bare søte (de som bor ute i stallen og hønsehuset til tider er ikke fullt så søte da)

Og det betyr ulykke å drepe en edderkopp

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:55   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg dreper selvsagt aldri edderkopper, og blir sinna på de som gjør det "bare fordi".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:07   #23
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men er du like redd for alle insekter med så mange bein? Fluer? Hvorfor akkurat edderkopper? Jeg får jo som sagt grøssninger selv, men aner egentlig ikke hvorfor. Det er jo litt absurd.

Fluer og edderkopper har jo ikke like mange bein. Og edderkopper er ikke insekter heller, hvis man først skal være litt nøye på det.

Jeg er ikke så redd for edderkopper, men jeg er veldig redd for spindelvev. Tror en traumatisk barndomshendelse ligger til grunn for det, gitt. Jeg dreper de edderkoppene jeg kommer over, sånn at de ikke kan lage ekkelt-ekkelt spinn.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:11   #24
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg las ein gong at det er ein grunnleggande teori i psykologien at mennesket er redd anten edderkoppar eller slangar, og at årsaka er at dei kjem snikande på ein utan forvarsel (lyd, visuelt o.l.).

Jeg er ikke redd for edderkopper eller slanger, har jeg instinkter på avveie da? Jeg er mer redd for hester og elger enn edderkopper, de er jo store og kan trampe på meg. Mye mer logisk å være redd dem.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:20   #25
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Hvis du er i en situasjon der du kan bli tråkket på av en elg tror jeg du er litt på feil sted

Har blitt tråkket på av hestene våre og det er ikke noe vondt så lenge man har sko på. Har ikke så kjempestore hester da.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:22   #26
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg er redd de skal bite eller hoppe meg rett i ansiktet. Ville dødd av sjokk. Det samme med mus og rotter. Når jeg sjekker musefella her så tar jeg på meg vernebriller, hansker og hjelm De ska ikke få skremme meg nei!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:38   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Okei, den var litt næsti. Jeg var ikke så redd før, men etter et mareritt jeg hadde for noen måneder siden, der jeg drømte at hele leiligheten vrimlet i edderkopper og jeg og barna og mannen ble dekket og spist opp levende (ser jeg for mange skrekkfilmer?), får jeg faktisk en smule angst. Sånt sitter igjen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:39   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Fluer og edderkopper har jo ikke like mange bein. Og edderkopper er ikke insekter heller, hvis man først skal være litt nøye på det.

Jeg er ikke så redd for edderkopper, men jeg er veldig redd for spindelvev. Tror en traumatisk barndomshendelse ligger til grunn for det, gitt. Jeg dreper de edderkoppene jeg kommer over, sånn at de ikke kan lage ekkelt-ekkelt spinn.

Er ikke edderkopper insekter? Er de dyr? Der lærte jeg noe nytt. Hvorfor kalles de ikke insekter? *blånn*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:39   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

De har lange bein, beveger seg uforutsigbart både i retning og tempo og er så små at de kan komme seg inn omtrent hvorsomhelst. Jeg har ikke fobi, jeg klarer å ta meg sammen når det er barn tilstede og til og med klistre på meg en facinasjon, men hele innsiden av meg hyler "IIIIK!" og "æsj!". Da jeg oppdaget en mus et sted jeg bodde i min ungdom var min første innskytelse å hoppe opp på en stol. Der sto jeg og iiik-et meg mens jeg tittet inn på muselorten i kjøkkenskapet.

Jeg tror det er mye instinkter ute og går.

Er de litt like fulle, blonde bimboer synes du?

  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:41   #30
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

De er så uforutsigbare. Ikke bare edderkoppen, men alle småkryp. Plutselig er de borte! Hvor? På meg?

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:42   #31
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er ikke edderkopper insekter? Er de dyr? Der lærte jeg noe nytt. Hvorfor kalles de ikke insekter? *blånn*

Både insekter og edderkopper er leddyr, men edderkopper er edderkoppdyr, og insekter er insekter. To ulike grupper av leddyr, altså. Skorpioner og midd er andre eksempler på edderkoppdyr.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:47   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Ah, takk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:54   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Jeg har puls på 140 når jeg leser om edderkopper.

Helt automatisk sjekker jeg alle hjørner når jeg entrer et rom (uten at jeg tenker over det, uten at jeg selv merker at jeg gjør det), å besøke noen med overbygd inngangsparti fra april til oktober gjør fysisk vondt, og om jeg finner en edderkopp inne hos meg selv, der jeg skal leve og bo, så blir jeg i perioder så redd at jeg kaster opp. Jeg har en genial insektsspray fra en skadedyrytrudder som jeg sprayer hele leiligheten min, leiligheten til Exbo, inngangspartiet på blokken og sittegruppen utefor blokken med.
Jeg har gjerne sommerfester ute, men alt av bord og stoler sprayes med denne sprayen først. Etter august er det verst. August - Oktober.
Sommerferier i campinghytter er en klar utfordring.
Fobi.

Og likevel, når jeg er sammen med Poden går det forholdsvis greit. Jeg er så redd for at han skal plukke opp min dumme greie for edderkopper at jeg klarer sånn nogenlunde å overse puls, kaldsvette og brekningsfornemmelser.

Det skal litt til at han ikke plukker opp at jeg er redd. Men jeg håper han ikke tar det til seg... Det er svært begrensende å ha det slik.

Ellers er jeg ikke redd for noenting. Og jeg aner ikke hvorfor jeg har fått en slik fobi for edderkopper.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:08   #34
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Hvis du er i en situasjon der du kan bli tråkket på av en elg tror jeg du er litt på feil sted

Har blitt tråkket på av hestene våre og det er ikke noe vondt så lenge man har sko på. Har ikke så kjempestore hester da.

Man vet aldri hvor det lurer en elg.

Og hester er jeg skeptisk til etter at jeg uforvarende møtte på en på skogstur, og den satte etter meg. Jeg fikk reddet meg over et gjerde, aner ikke hva hesten hadde til hensikt med å springe etter meg. Kanskje den ville leke?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:26   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er man egentlig redd for edderkopper?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er ikke edderkopper insekter? Er de dyr? Der lærte jeg noe nytt. Hvorfor kalles de ikke insekter? *blånn*

Som Pingis sier: Edderkopper og insekter er ulike grupper. Alle insekter har seks ben, edderkopper har åtte - så det stemmer heller ikke at insekter har like mange ben som edderkopper.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no