Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-23, 23:02   #1
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Har lovet mamma at vi to skal dra til varmen i vinter. Hun trenger en oppmuntring etter at pappa har vært syk i mange år og døde i vår. Hun er ikke spesielt sprek, så vi tenker avreise fra en liten flyplass, antagelig Trondheim. Vi vil ha sol og litt varme uten å måtte reise i alt for mange timer. Og vi må ha et ok hotell, korte avstander å bevege seg på, og gjerne en god frokost inkludert. Vi vil reise i januar/februar og tenker at en uke er nok. Har bladd litt på Finn reise, men det er mye å bla i for meg som aldri har reist på vintertur før. Tar derfor gjerne imot tips både på destinasjon og gjerne et konkret hotell eller eøreiseselskap.
Vi trenger heller ikke en alt for dyr reise, så også gjerne tips til gunstige datoer med tanke på pris. (Det er dyrt å dø. )

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 23:06   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Januar og februar er det Kanariøyene som er sikrest uten å måtte reise alt for langt. Middelhavet er for det meste stengt og fastlands-Spania er ganske så usikkert værmessig på den tiden.

Jeg liker godt Playa de las Americas på Tenerife.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 23:17   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Jeg anbefaler også Playa de Las Americas på Tenerife. Det er flatt, og det er kort avstand mellom strand og sentrum. Det fungerte veldig fint da jeg orket veldig lite.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 23:19   #4
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Takk, notert. Her var det mye fint å velge i. Skal få mamma til å kikke litt på disse også.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 23:26   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Hvis man skal ha «varme» i januar spørs det litt hva man mener. Tenker dere 19-20-21 grader så må dere vel til Kanariøyene, tenker jeg? En 6 timer fra Værnes?

Synes dere det er passe flytur eller for lenge?

Hvor man burde dra eller bo kommer litt an på hva dere vil gjøre. Vil dere sole dere og bade? Eller vil dere bare ha det t-skjortevarmt for å rusle rundt, sitte på kafé eller lese en bok? Vil dere shoppe eller holde dere i nærheten av hotellet slik at det burde ha litt fasiliteter?

Kanariøyene kommer vel fort på en 8-10 000 og oppover per person på den tiden hos charterselskapene. Som ikke er så gærent, en t/r-flybillett koster drøyt 5’.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 07:41   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Takk, notert. Her var det mye fint å velge i. Skal få mamma til å kikke litt på disse også.

Det kan være lurt å vente med kjøpet, januar og februar før uke 8 er lavsesong, og det dukker nok opp tilbud. Playa las Amerikas og nabobyen Los Cristianos har fine turveier langs havet. Det er også bra utflukter å få kjøpt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 10:06   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis man skal ha «varme» i januar spørs det litt hva man mener. Tenker dere 19-20-21 grader så må dere vel til Kanariøyene, tenker jeg? En 6 timer fra Værnes?

Synes dere det er passe flytur eller for lenge?

Hvor man burde dra eller bo kommer litt an på hva dere vil gjøre. Vil dere sole dere og bade? Eller vil dere bare ha det t-skjortevarmt for å rusle rundt, sitte på kafé eller lese en bok? Vil dere shoppe eller holde dere i nærheten av hotellet slik at det burde ha litt fasiliteter?

Kanariøyene kommer vel fort på en 8-10 000 og oppover per person på den tiden hos charterselskapene. Som ikke er så gærent, en t/r-flybillett koster drøyt 5’.

Rundt 20 grader og sol/lettskyet er antagelig nok for å gi oss litt lyspunkt i vinter. Ingen av oss er glad i ekstremtemperaturer. Når det gjelder bevegelse er vi nok ulike - mamma er ikke i form til å gå så alt for langt, men litt tusling i et byområde klarer hun nok. Jeg selv vil gjerne gå litt mer tur når anledningen byr seg.

Takk også for konkret tips om å vente med bestilling. Det er lettere når vi er to voksne som skal dra, enn når hele familien med barn skal på tur.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 10:14   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Playa las Amerikas og nabobyen Los Cristianos har fine turveier langs havet. Det er også bra utflukter å få kjøpt.

Jeg tenker også dette er fine steder. Vil ikke kalle dem direkte sjarmerende kanskje, litt for turistifisert til det, men tilrettelagt, trygt, lett tilgjengelig og hyggelig. Vi var i Playa las Amerikas med tre barn hvorav en baby for noen år siden og likte det godt. Hadde gjerne dratt dit igjen om jeg skulle ha med en eldre og litt skrøpelig person. Det er også fine veier der du kan gå tur såvidt jeg husker.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 10:42   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Maspalomas på Gran Canaria kan også være et alternativ. Puerto Mogan også, hvis dere ønsker det veldig rolig.

Jeg har vært på Tenerife to ganger i januar, og det var litt kaldere enn jeg hadde håpet på. Kan det stemme at det er litt mer værsikkert på Gran Canaria?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 09:45   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Jeg vil ikke anbefale Maspalomas i januar. Det blåser alt for mye der. Skal man ha det beste klimaet bør man være mellom Patalavaca og Tauro i den tiden. Amadores f.eks.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 00:07   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kor skal vi reis? Vintertur med sol og sommer

Sydkysten på Gran Canaria er vel litt varmere, men det er nokså stor forskjell på øya. Las Palmas i nord er f.eks. tydelig kaldere og mer tendens til skyet/regn er min erfaring. De fleste norske pensjonistene holder vel til på strekningen Arguineguin- Patalavaca-Puerto Rico. Hvertfall fra Arguineguin til Anfi kan man gå tur langs fine strandpromenader. Sjømannskirken er i Arguineguin, hvis man vil ha en vaffel eller låne en bok. Mange er veldig glade i Puerto Rico, for min egen del synes jeg det er litt slitent og usjarmerende. Men de har ihvertfall fått et nytt shopping/ restaurant-område ovenfor det gamle senteret. Heter Mall of Mogan, mener jeg.

Lurt å sjekke beliggenhet på et kart før man bestiller. Når vi har bestilt billig på GC har det ofte vært hoteller som ligger skikkelig i gokk. Blir litt begrensende hvis man er med en som har litt gang-hinder.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no