Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 19:23   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg skal kjøpe inn noen bøker jeg kan lese for storesøster på 8 år. Er Anne Franks dagbok for sterk kost til henne? Hva annet kan dere anbefale?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:28   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Kommer vel helt an på 8-åringen. Den er jo litt sterk kost.

Jeg har liten erfaring med nyere typiske jentebøker, men jeg likte veldig godt Heidi-bøkene og Anne fra Bjørkely da jeg var liten.

Tsatsiki-bøkene har jeg lest for min ni år gamle gutt med stor suksess. De har de også lest for klassen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:30   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Hun tåler egentlig veldig mye av RL, men kan bli satt ut av scener i tegnefilmer.

Det eneste jeg er redd for er å gi henne for stor dose virkelighet mtp at hun er et barn.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:32   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg leste den som ganske ung og likte den veldig godt, men jeg tror kanskje 8 år er litt i yngste laget og ville nok personlig ventet et par år til.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:37   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg ville ventet litt ift. egen åtteåring - mer fordi jeg ikke tror han er, tja, moden nok til å være interessert i filosoferingene til en veslevoksen tenåring.

Når det gjelder andre tips, så har Harry Potter vært stor suksess (vi er ferdige med bok 4), dessuten Doktor Proktor-bøkene og mye Astrid Lindgren og Roald Dahl. På egen hånd leser han gjerne Ole Lund Kirkegaard-bøkene og nå nylig "Stjernene forteller", dessuten sluker han bøker om gresk mytologi. Jeg vurderer å begynne med "Momo - eller kampen om tiden" nå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:40   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Det er for mange år siden jeg har lest "Anne Franks dagbok", til at jeg egentlig vet hvilken aldergruppe den passer for. Her i huset har vi hørt:
- Harry Potter (1,2 og holder på med 3)
- Anne fra Bjørkly

Eldste har også lest en del bøker på egenhånd, og hun bare elsket Unni Lindell sine bøker: "Rødt for kjærlighet" og "Elsker deg av hele mitt jærte". Jeg har ikke lest dem selv. Vi har også lest en tzasiki bok, og den var helt OK. Gummi tarzan er en gammel slager som blir ny igjen (hun har lest dem på skolen). + en del Frans bøker (som jeg personlig hatet) og Otto Monster (som jeg liker, han er et heselig lite monster ).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:42   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Ja, når jeg ser SP sitt innlegg så kom jeg på at både Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte har vært populære bøker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:53   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Heidi-bøkene og Narnia leste vi da yngste var åtte.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:04   #9
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg elsket Brødrene Løvehjerte i den alderen, og det gjør min åtteåring også. Han liker også godt at jeg leser Hardyguttene for han, så kanskje kan Hardyguttene eller Nancy Drew være noe?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:05   #10
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Ikke lenge siden jeg leste Anne Franks dagbok (leste den etter jeg kom hjem fra besøk i Auswich og Birkanau) og ville nok ikke lest den for en 8 åring. Jeg har sagt nå at 13 åringen kan lese den....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:06   #11
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Vi leser Doktor Proktor og prompepulveret av Jo Nesbø. Min snart 8 åring synest den er veldig morsom(mamma liker den også.)

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:09   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg synes ikke Anne Frank er passende for en åtteåring. Jeg ville heller ha satset på Narnia, Harry Potter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:13   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Selve boken er jo ikke veldig skummel, men man blir jo veldig godt kjent med et menneske som fantest på ordentlig, og så dør hun jo, på ordentlig. For meg ble det som en sorg over at noen en kjenner dør, selv om jeg ikke er så veldig empatisk av meg, akkurat. Det er litt tidlig for en 8-åring, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:22   #14
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Enig med Polyanna.
Tror alt mulig av Astrid Lindgren og Roald Dahl er fint for en åtteåring. Ser Skilpadda er inne på Ole Lund Kierkegaard og vil slå et slag for Vesle Virgil. Moro for både barn og voksne.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:39   #15
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg leste Anne Frank da jeg var 12 år. tror det er en mer passende alder. Da jeg var 8 år gikk det i Gulltopp- og Hedi bøker. Og jeg elsket Donald Duck.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:14   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Jeg ville ventet, men min åtteåring er veldig sart. Hun reagerte voldsomt på en leseløve om 2. verdenskrig i Norge. Jeg reagerte i grunnen ganske mye selv også da det allerede på side 3 sto at tyskerne drepte en baby på en gård i Nord.

En annen ting er at den kanskje blir litt tung for henne. Jeg husker jeg syns den var litt tung da jeg leste den. Tipper jeg var 10 eller så.

Vesla er veldig glad i barnebøkene til Unni Lindell. Det er noen i Lesehest(?)-serien som handler om vennskap og kjærlighet. Hun likte også godt Doktor Proktors prompepulver av Jo Nesbø. Akkurat nå har hun dilla på en litt lødig serie om Sara. Noe med hester og litt sånn kioskaktig, men fullstendig dilla har hun. Hun leser også historien om Petter Northug om og om igjen, men det er antakelig fordi hun skal bli skiproff når hun blir stor.

De bruker skolebiblioteket mye og har hyllebok på skolen som de leser i hver dag. Kanskje jenta di har noe tilsvarende? I så fall kan du jo spørre henne om hun har lest noe hun har likt i det siste.

Heidi, Anne fra Bjørkely og den slags har vi foreløpig lest sammen. Hun liker det også, men leser det sjelden på eget initiativ. I det hele tatt har hun funnet ut helt på egenhånd hva hun liker å lese og oversett alle de fantastiske tipsene fra meg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 10-04-11 kl 21:20.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:26   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Eg tenkte å lese Maria Gripes Skygge-serie for vår 02-modell. Anne Frank ville vore for heftig for henne, trur eg.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:26   #18
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg tenkte å lese Maria Gripes Skygge-serie for vår 02-modell.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:27   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ikkje sant?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:29   #20
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne Franks dagbok. Passende for en 8-åring?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Ikkje sant?

Ja, jeg virkelig elsket dem!

Men tror du ikke de kan være litt tunge for en niåring? Mannens kusine prøvde å lese dem for sin datter da hun var ti, og hun hang ikke helt med. Tror historien ble litt for detaljrik og infløkt før den rakk å engasjere. Men det er jo stor forskjell fra barn til barn, da.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no