Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Den store komposttråden

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-13, 14:40   #61
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg ser at jeg har glemt å dele denne fantastiske linken. Det har vært min guide til god kompostering fra jeg startet med varmkompost. Følger man beskrivelsene der kan det ikke gå feil!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 14:52   #62
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Lest, mange ganger.

Jeg gleder meg jeg. Gleder meg til å få sette i gang. Må bare få bestemt oss for binge, og skaffet den, og... ja, komme i gang. Muligens ideelt at det blir litt mindre snø ute...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:23   #63
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Masse fluer. Da har det vært for kaldt, så jeg har vendt rundt i komposten, hivd oppi mer "brunt" (blader) fra en runde med raken og et par flasker varmt sukkervann. Nå får vi se.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 22:58   #64
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Fluer får vi helst om det er for fuktig, HV. Varmt sukkervann er bra for å gi komposten en boost, men ved fluer er vi gjerne rause med tørt strø også.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 23:07   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Tørt strø skal bli. Det er nok litt vått, det har jo regnet så det hosjer i flere dager.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 19:43   #66
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Da er endelig kompostbingen bestilt, jeg somlet og tullet og ble SUR da kommunepolitikerne nedstemte "hjemmekompostordning" (altså henting annerhver uke mot redusert gebyr, her skal all mat kastes i restavfallet ja!)

Men jeg fikk da endelig sendt avsted en mail til produsenten av kompostbjørn, så da kommer det en slik vår vei. om 4-5 uker eller noe sånn, for jeg klarte selvsagt å somle så lenge at jeg kom midt i "høysesongen" deres...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 10:59   #67
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Det viste seg at kommunen vår gir ut kompostbinger for varmkompost mot et lite depositum. Hvis vi samtidig hadde levert inn matdunken, hadde vi fått 20 prosent reduksjon i renovasjonsgebyret. Akkurat nå har vi ikke mulighet til det, men skal i alle fall ha dunken.

Spørsmål: kan jeg bruke strø fra kaninburet, men kaninknerter i?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 14:05   #68
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

I min kommune er det ikke lov med dyreekskrementer i komposten (selv varmkomposten).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:16   #69
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Hm. Det må jeg sjekke opp. Det blir jo finfin gjødsel av kaninknerter, mn jeg ser jo at mn må sette en grense så man ikke risikerer å spre smitt. Takk for svar!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:20   #70
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Jeg har bestilt en kompostbjørn.

Den kommer ikke før i juli da, for jeg bestilte jo i mai, åpenbart sånn ca et par uker etter at alle ander gjorde det, og havnet naturlig nok langt bak i køa. Men den kommer, før eller siden. Jeg er klar!

Vel, ehh, ok, jeg må ordne plass til å begynne å samle på matavfallet inne og sånn, og finne ut hva annet som skal oppi, og lære meg alt som er lurt, men jeg kan ikke begynne å spare på maten enda... Har fått mannen til å begynne å samle på gresset når han klipper, så vi kan putte det oppi (å starte med gressklipp skal visst være en grei måte å få den i gang på) men det er litt lenge igjen, da...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:21   #71
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Det holder med gressklipp fra en klipping for en kick-start, altså. Du vil ikke fylle opp bingen din med hageavfall, du trenger plassen til matavfallet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:28   #72
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Ja, altså, jeg fikk ham til å spare på det da jeg ikke var klar over at jeg skulle vente i 6 uker på bingen... Jeg gidder ikke gjøre noe annet med det, og han skal få lov til å spare en klipping til. Han pleier klippe med sånn der funksjon som "komposterer gresset rett på plenen", men nå er gresset så veldig, veldig langt, så om jeg skal slippe å ha ungne vassende i gress i ukesvis, blir det sånn oppsparing denne gangen, og deretter regelmessig klipping på den andre måten.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 18:30   #73
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Ah. Det er faktisk laget en rapport fra Norsk renholdsverks-forening som tar for seg blant annet dette, men jeg får ikke lenket fra iPad. Konklusjonen er at det er bare å pøse på dersom kompostbinger skal brukes i blomsterbed, men ikke hvis den skal brukes i bed som har spiselige produkter som ikke varmebehandles.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 20:29   #74
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Min kompost kommer etterhvert til å bli brukt også til grønnsaker, så jeg skal ikke putte oppi hva som helst. Men jeg har jo heller ikke kanin da, så det bør jo gå greit i så måte.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 12:41   #75
Røyskatt
Fullverdig medlem
 
Røyskatt sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 78
Røyskatt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den store komposttråden

Hvor vanlig er det egentlig med mus i komposten? Jeg husker at det var ett kjempeproblem med kompostbingen vi hadde når jeg vokste opp, og siden jeg er livredd for å treffe de (annet enn i skogen hvor de bare er søte), så har jeg unngått å kjøpe kompostbinge. Er det noen typer dre vil si er helt musesikre?

Røyskatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 12:58   #76
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store komposttråden

Svanemerkede binger er gnagersikre (med mindre det er noe galt på den, f.eks. at perforerte luftelapper har ramlet av).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 13:00   #77
Røyskatt
Fullverdig medlem
 
Røyskatt sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 78
Røyskatt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den store komposttråden

Da skal jeg se etter svanemerket

Røyskatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 16:02   #78
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Nå har jeg også fått meg kompostbinge, en kompostbjørn står i hagen.

Jeg var overivrig til å starte, den kom nemlig få dager før vi dro på ferie, og jeg tok den i bruk likevel. Oppstartsknepet med å fylle i gress for å få det i gang fikk vi ikke til, det regnet for mye til å klippe gresset, så det ble mat og strø. Og mat og strø. Og så 10 dagers ferie, og retur til binge med fluer, larver og.. ekkelt.

Resepten både fra nettråd og min far var kokende vann, så det er nå tilsatt, og nettrådet inluderte "og dekk det med jord, siden du ikke har kompostmasse å dekke matavfallet med enda", så da gjorde vi det også.

Så får vi se om vi får fres på bingen nå som vi er hjemme og passer på den.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 19:22   #79
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store komposttråden

Prøv eventuelt med varmt sukkervann, det får opp tempen og dreper dermed larver

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 19:40   #80
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store komposttråden

Det var kokende vann med sukker i jeg hadde over i går, ja.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no