Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tollkvote, skjønner ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-23, 18:39   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Tollkvote, skjønner ikke?

Vi tok fergen fra Strømstad til Sandefjord i går. Hadde med mannen og mitt sitt boardingkort og skulle kjøpe fem pakker tobakk, gul min nr3. (Til en venninne, vi røyker ikke).
Jeg fant fem pakker, leverte boardingkortene. Så sier han i kassen at jeg kan kjøpe fem pakker til? Nei, er det ikke nye tollkvoter da? Jeg smugler ikke for en venninne sier jeg. Nei, det bar helt lov, vi kunne kjøpe en fem pakking og to løse hver sier han i kassen. Men det blir jo ni pakker, sier jeg. Så var det noe med dagskvote……jeg skjønte ikke så jeg holdt meg til de fem pakkene.
Men jeg skjønner ikke hvordan hans forslag kan være lov? Noen som vet?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 19-07-23 kl 20:59.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 18:54   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

100 sigaretter eller 125g tobakk er hva appen sier.
Er det 20 sigaretter i pakka kan du ha med fem pakker. To personer kan ha med ti pakker.
Sier appen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 19:08   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Hvordan blir den 24t regelen overholdt? Om jeg blir stoppet på Svinesund hvordan vet de?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 19:22   #4
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvordan blir den 24t regelen overholdt? Om jeg blir stoppet på Svinesund hvordan vet de?

Det vet "de" selvsagt ikke, men det er jo slikt som kan undersøkes. Og hvorfor gjøre noe som er ulovlig?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 20:14   #5
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi tok fergen fra Strømstad til Sandefjord i går. Hadde med mannen og mitt sitt boardingkort og skulle kjøpe fem pakker røyk. (Til en venninne, vi røyker ikke).
Jeg fant fem pakker, leverte boardingkortene. Så sier han i kassen at jeg kan kjøpe fem pakker til? Nei, er det ikke nye tollkvoter da? Jeg smugler ikke for en venninne sier jeg. Nei, det bar helt lov, vi kunne kjøpe en fem pakking og to løse hver sier han i kassen. Men det blir jo ni pakker, sier jeg. Så var det noe med dagskvote……jeg skjønte ikke så jeg holdt meg til de fem pakkene.
Men jeg skjønner ikke hvordan hans forslag kan være lov? Noen som vet?

Dere har jo fem pakker hver.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 20:57   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Dere har jo fem pakker hver.

Ja, men etter de nye reglene kan vi bare ha 2,5 pakker hver. Tollkvoten på tobakk ble jo halvert…..
Jeg kjøpte tobakk, ikke sigaretter. Har oppdatert hi.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 21:24   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Anbefaler å laste ned kvoteappen til tollvesenet. Legg inn hvor mye du vil kjøpe og hvor lenge du har vært ute av landet, så får du beskjed om det er for mye eller ikke. Der kan man også fortolle varer direkte. (Skjønner ar du ikke trenger akkurat det nå, men som et generelt tips.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 21:45   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Ja, men etter de nye reglene kan vi bare ha 2,5 pakker hver. Tollkvoten på tobakk ble jo halvert…..
Jeg kjøpte tobakk, ikke sigaretter. Har oppdatert hi.

Kvoteappen sier 125g pr person. Hvor mye som er i pakka aner jeg ikke. Men jeg mener de jeg reiste med tidligere i sommer snakket om 2,5 pakke ja. Ville ikke stolt på han som sa noe annet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 21:46   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det vet "de" selvsagt ikke, men det er jo slikt som kan undersøkes. Og hvorfor gjøre noe som er ulovlig?

Tenkte på grensehandel. Men ser at det ikke er forskjell om man har betalt moms i Sverige, er tax free som er ulovlig under 24t.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-23, 21:50   #10
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Jeg var ikkei tvil jeg, det er bare det at jeg ikke skjønner hvorfor jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe dobbelt. Jeg fant frem 250 gr tobakk og viste to boardingkort. Han krysset på det ene og sa jeg kunne kjøpe 250 gr til på det andre boardingkortet,lovlig.Altså 2 personer kunne ta med 500 gr tobakk tilsaman, til Sandefjord. Jeg hadde skjønt om det var andre veien.appen viser at jeg skulle betale 453 kr, om jeg bare hadde et boardingkort,men det skulle jeg altså ikke i følge han som solgte meg tobakken i taxfree.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 14:51   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Taxfree-butikken kan selge så mykje dei vil. Det er du som har ansvar for kva du har med inn i landet. Ein del vel jo å bruke den der Kvoteappen på forenkla fortolling av meir enn kvota. Det er vel ikkje maksgrense for kva ein kan kjøpe.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 15:04   #12
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Trodde man ikke fikk kjøpt mer enn kvoten i taxfree-butikkene? Men man kan jo ha kjøpt i utlandet og ta med seg for mye likevel.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 15:16   #13
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.734
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Kjøper du for mye på tax free sier de fra i kassa, at du ikke kan ta med inn. Selv opplevd på Gardermoen på vei hjem.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 15:52   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

På DFDS heng det oppslag med info om korleis du kan betale forenkla fortolling i app for å ta med meir inn. Dei sjekker ikkje om du faktisk gjer det.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-23, 19:33   #15
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Taxfree-butikken kan selge så mykje dei vil. Det er du som har ansvar for kva du har med inn i landet. Ein del vel jo å bruke den der Kvoteappen på forenkla fortolling av meir enn kvota. Det er vel ikkje maksgrense for kva ein kan kjøpe.

Det er ikke helt riktig.

Handle større mengder enn kvoten
Det er fullt mulig å handle mer enn kvoten, men ikke på taxfreeutslag ved ankomst på norske flyplasser.

Klippet fra tollvesenet sine sider.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-23, 16:28   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Men dette var på båt … Og på båt er det fullt mogleg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-23, 16:36   #17
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men dette var på båt … Og på båt er det fullt mogleg.

Vi fikk bare handle kvoten sa han i kassen på FjordLine. Kanskje han trodde vi var på vei til Strømstad?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-23, 16:41   #18
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tollkvote, skjønner ikke?

Det står på nettsida til Color Line at man kan kjøpe 250 g per pers og at det overskytende fortolles.

https://www.colorline.no/kristiansand-hirtshals/kvote

En annen ting er at man ikke kan bruke taxfree om man har vært utenlands under 24 t. (Sier ikke det gjelder dere). Vet noen som ble «tatt» på dette og tollerne fant reisebeviset som dokumenterte det. Så om man skal handle tobakk og alkohol lovlig må det kjøpes i Sverige med avgifter betalt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no