Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-17, 11:42   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg har en gratis Spotifykonto jeg har hatt siden Spotify startet, men jeg skulle ønske jeg kunne laste ned spillelister. Så jeg vurderer derfor en betalversjon. Jeg hadde et prøveabonnement hos Tidal en stund, men fikk ikke helt feelingen for det.

Ulempe med Spotify: Den funker veldig dårlig på PS4 (som er det vi bruker til å streame hjemme). Den er uoversiktlig og vanskelig å gå rundt i. Men er Tidal bedre?

Tidal har video og musikkdokumentar også, det liker jeg. Denne artikkelen lander på Tidal av mange av de samme grunnene som gjør at jeg er fristet (Ja, Beyonces Lemonade er en av dem. FOR et album! Det var derfor jeg tok en måneds free trial. Og Jack White). Men den sier lite om offlinemodus, og bare litt om brukervennlighet via mobil.

Jeg liker at Spotify gir meg dagens spilleliste basert på hva jeg ofte hører på, og på den måten lar meg oppdage nye ting i sjangre jeg liker. Har Tidal noe liknende? I tillegg har jeg allerede laget enorme spillelister i Spotify, som jeg nå må bruke tid på å bygge opp i Tidal. Samtidig: jeg kan jo beholde gratisavtalen med Spotify.

Hva bruker du? Hva syns du er fordeler og ulemper?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 12:06   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg bruker Spotify, men det er ene og alene fordi det ble billigst for oss å ha familieabonnement der.
Det går an å flytte spillelister: http://www.dinside.no/data/hvordan-f...ister/61067118

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 12:35   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.971
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Vi har hatt Spotify og har Tidal nå. Det er primært Frøkna som bruker det, og hun er såvidt jeg vet bare fornøyd. Lager mye spillelister, hører mye i offline-modus. Har aldri hørt at hun har klaget.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 12:40   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Hvis begge dekker behovet ditt, ville jeg brukt litt tid på å sjekke om Tidal betaler artistene mer rettferdig enn Spotify gjør.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 12:47   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis begge dekker behovet ditt, ville jeg brukt litt tid på å sjekke om Tidal betaler artistene mer rettferdig enn Spotify gjør.

Har sjekket litt, og svaret er ja og nei. Algoritmene er såpass kompliserte og det så mange ulike ting som spiller inn at det er tilnærmet umulig å svare på. Det kommer an på artist, låt, signert/usignert, hvordan utbetalingene skjer og en hel haug andre ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 12:49   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg liker generelt Spotify best (jeg har prøvd Tidal/Wimp, men droppet det fort). Syntes ikke grensesnittet er vanskelig og bruker offlinemodusen mye. Fungerer bra.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 13:08   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg liker generelt Spotify best (jeg har prøvd Tidal/Wimp, men droppet det fort). Syntes ikke grensesnittet er vanskelig og bruker offlinemodusen mye. Fungerer bra.

Dette, bare motsatt. Har prøvd begge. bruker Tidal nå, funker bra. jeg bruker mye offlinemodus.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 13:34   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg var en svoren Wimp/Tidalbruker i mange år, men droppet det for vel et år siden, ene og alene på grunn av at det var mye av musikken jeg liker å høre på ikke var der.
Jeg synes oversikten, og det å manøvrere seg rundt i Spotify er litt mindre intuitivt enn Tidal, men ikke verre enn at jeg helt fint finner ut av det etterhvert.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 13:54   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg tror muligens vi har litt ulik musikksmak, Nextlife, men det er absolutt et poeng. For min del virker det som det aller meste av hva jeg vil ha ligger begge steder, evt. bare/tidligere på tidal.

Har du noen eksempler på hva du ikke fant? Jeg er usikker på hvor gode tidal er på backkataloger?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:07   #10
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg bruker Tidal, og har ikke så mye erfaring med Spotify. Men jeg har lagt merke til at Tidal er ganske sterke på å fremheve norsk/nordisk musikk. Tror de har en bra redaksjon der.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:09   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.824
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Jeg har kun brukt Spotify og er igrunnen godt fornøyd, både med utvalg, brukervennlighet og offline muligheter. Synes også at 'Family' abonnementet deres er gunstig, vet ikke om Tidal har noe lignende.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:22   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror muligens vi har litt ulik musikksmak, Nextlife, men det er absolutt et poeng. For min del virker det som det aller meste av hva jeg vil ha ligger begge steder, evt. bare/tidligere på tidal.

Har du noen eksempler på hva du ikke fant? Jeg er usikker på hvor gode tidal er på backkataloger?

Det er spesielt unge lovende, ikke godt etablerte artister (sånn typ urørtaktig, både norske og internasjonale) samt DJs (remixer og remixer av remixer av remixer ) jeg savnet. Mulig det har endret seg etter at jeg sluttet å bruke Tidal.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:25   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Ah, takk. Jeg vet ikke hvordan det er på Tidal, men på Spotify kan jo egentlig hvem som helst legge ut musikken sin. Remikser bruker jeg Sound cloud til, jeg syns ikke det er noe særlig sånt på Spotify heller? Men må innrømme at jeg ikke har lett så voldsomt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:31   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ah, takk. Jeg vet ikke hvordan det er på Tidal, men på Spotify kan jo egentlig hvem som helst legge ut musikken sin. Remikser bruker jeg Sound cloud til, jeg syns ikke det er noe særlig sånt på Spotify heller? Men må innrømme at jeg ikke har lett så voldsomt.

Jeg bruker også soundcloud, men liker å lage lister med gammelt og nytt.
En annen fordel for meg med Spotify er at jeg er å leter i, og hører på andres lister, og da gjerne folk som er DJs, jobber med det samme som meg eller andre jeg vet har samme musikksmak som meg.
Og det er jo adskillig flere som bruker Spotify enn Tidal, tror jeg? Når jeg etterlyser musikkinspirasjon på FB får jeg alltid kun Spotifylister i retur i alle fall.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 14:34   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spotify vs Tidal - fordeler og ulemper

Ja, Spotify er mye bedre som sosial platform. Jeg tror litt av grunnen til at alle har Spotify er fordi det har eksistert lenger, og fordi det eksisterer i gratisversjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no