Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Historien om kaninen Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-11, 01:25   #1
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Historien om kaninen Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Dette er opprinnelig et blogginnlegg, men jeg legger det - noe redigert - også ut her, på oppfordring. Kanskje det kan være en spire til at noen flere kaniner får et bedre og velfortjent liv.

For den observante leser står det nok ganske klart at jeg er en dyrekjær dame. Den ekstra observante har også fått med seg at jeg har et brennende hjerte for kaniner. Norges tredje mest vanlige kjæledyr - og likevel det mest misforståtte og feilbehandlede.

Hvor mange har ikke gitt kaniner brødskalker, poteter og mengder med gulrøtter, epler og annen frukt og grønt?


Viktig kunnskap #1:
Kaniner skal stort sett bare ha høy, høy og atter høy - og det skal de ha tilgang på hele tiden. Om en kaninmage er uten høy i mer enn fem timer kan den få store fordøyelsesproblemer. Utover det skal den nesten kun ha begrenset mengde egnet pellets (20-25g pr kilo normalvekt). Om de får for mye annen mat lar de være å spise høy, som er det aller viktigste for at magene deres skal være i balanse. De aller fleste kaniner som dør tidlig (før de er 8-12 år gamle) dør av feilernæring og fordøyelsesproblemer).

Brød, poteter og annen stivelsesholdig mat er direkte skadelig da de ikke klarer å fordøye det. Mange har sikkert hørt at kaniner skal ha tørre brødskalker å gnage på for å slipe tennene sine. Vel- det er fryktelig feil - det er høyet de sliper tennene sine med. Som sagt - høy, høy og atter høy.


De skal også minimalt med frukt og grønt. Noen grønnsaker er sågar skadelige for skjøre kaninmager, og salat skal de heller ikke ha så mye av. Og kun av det mørke slaget.

Hvor mange kaniner har ikke skåler fylt til randen av Smart og andres gnagerblanding på tross av at kaniner ikke er - og aldri kommer til å bli - gnagere?

Vel - som etterhvert aktivt medlem i Dyrebeskyttelsen har jeg blitt veldig bevisst på dette, og ønsker å være med på å endre folks kunnskap om kaniner og deres velferd. Derfor skaffer jeg meg heller ikke kaniner andre steder enn derfra - kaniner som er i behov av nye, gode hjem.

Sånn var det at Sigrid Sporveier kom inn i livet mitt. En kaninfrøken med en tøff fortid.

Viktig kunnskap #2:
Dyrebutikkbransjen er dessverre ganske kynisk, og de aller fleste dyrebutikker mangler den mest grunnleggende kunnskap om kaniner og kaninhold. Det verste av alt er at veterinærer også mangler kunnskap om kaniner, da de ikke lærer om kaniner i grunnutdanningen sin. Heldigvis er det flere og flere som etterutdanner seg innenfor emnet.



Lite vet Sigrid Sporveier om det turbulente livet hun har foran seg.


Hun ble funnet på innsiden av gjerdet til Flytogets trasè i Oslo. Derav navnet.
Etter en ukes forgjeves lokking av dedikerte medlemmer av Dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus fikk de hjelp av banearbeidere til å fange henne. Livredde, utmagrede Sigrid gikk fra en skremmende tilværelse i toglarm, til noen enda mer skremmende minutter i en hov.
Det tok en god stund før hun våget å vise mennesker tillit.

Det viste seg at hun nylig hadde født et kull kaninunger, og sjansen er stor for at hun er kastet ut av de som eide henne til fordel for de søte små. Dette er selvsagt ren gjetning, men dessverre ikke særlig usannsynlig.



Viktig kunnskap #3:
Om kaniner rømmer går de sjelden langt hjemmefra, og ønsker man å finne den igjen tar det som oftest ikke lange tiden. De er ikke eventyrlystne av natur, men trygghetssøkende. Så dersom du ser en kanin på frifot skal du handle raskt. Enten er det noen som savner den i nabolaget ditt, eller så er den dumpet - og den vil ikke klare seg lenge ute. Domestiserte kaniner har ingen forutsetning for å takle livet på frifot og er i konstant fare for å bli tatt av blant annet hunder.




Sigrid kom til et fint fosterhjem før hun ble adoptert av en familie som ønsket en venn til kaninen de hadde fra før. Kaniner er svært sosiale dyr, så dette var en fin løsning for Sigrid. Ikke lenge etterpå døde dessverre kaninvennen hennes, og familien valgte å skaffe seg en søt liten kaninbaby i stedet. Da Sigrid ikke godtok denne babyen med èn gang, valgte de å kvitte seg med henne. Den lille var jo så mye søtere.


Da jeg i høst ville skaffe en venn til min Guttorm, fant Sigrid veien hit. De ble venner etter en ukes tid og alt lå til rette for en finfin framtid for en prøvet kaninfrøken.
Ikke lenge etter fikk hun også to nye kaninvenner - den ene av mine to fosterkaniner var syk, og jeg valgte å ta henne og kaninvennen hennes til meg og la dem leve i en liten koloni sammen med Guttorm og Sigrid. Å sette kaniner sammen er ikke det enkleste man kan gjøre, men det gikk over all forventning, og Sigrid var endelig en lykkelig sjefsfrøken med herredømme over sine tre, nyvunne kolonifrender.

"Kaninklynge" er et gledesuttrykk blant oss kaninelskere - å se de fire kaninene mine i en eneste klump hvor de vasket og stelte hverandre var helt vidunderlig. Ikke minst for Sigrid Sporveier med sin prøvede fortid - og også for Guttorm som ikke hadde hatt det så lett han heller.

Kaninklynge.



Viktig kunnskap #4:
Kaniner trives ikke alene, de har stort behov for artsfrender - både for sosial glede og for trygghet. De lever normalt i store kolonier og søker trygghet i fellesskapet - men har stort behov for å være i fred også. Sett derfor aldri kaniner sammen i bur - de trenger mange kvadratmeter for å kunne leve i fred og harmoni med hverandre. Sett heller aldri sammen kaniner uten å introdusere dem for hverandre på et nøytralt område først - de er svært territorielle. Og sist men ikke minst så må alle kaniner i et kaninfellesskap være kastrert, enten de er gutt - gutt. jente-gutt (åpenbart) eller jente-jente. Hvis ikke blir det mye hormonell adferd med slossing og rang-krangling, noe som i verste fall kan føre til dødsfall.


Og når kaniner først har funnet en venn blir de veldig knyttet til hverandre. Å skille kaniner er derfor en stor inngripen og kan føre til stor sorg.



Hvem har ikke sett hager med et bittelite trekantbur med en ensom, stillesittende kanin i? Kaniner trenger GOD plass - ellers utvikler de skjelettskader og depresjoner. Jeg har for tiden en syv år gammel kanin i fosterpleie, med skjev forlabb. Dette pga mange år med stillesitting i et lite bur.



Viktig kunnskap #5:
Kaniner trenger ikke - og bør ikke - stå i bur. Å kaninsikre en bolig er en enkel sak - det er bare å skaffe ledningsskjulere i en eller annen variant. Mine fire kaniner løper fritt i hele første etasje og de har hittil ikke ødelagt noenting. De er i tillegg renslige dyr som liker å gjøre fra seg i kassa si.


Likevel - etter et par uker begynte Sigrid å krangle med sine nye venner. Hun jaget og hisset og var ikke til å kjenne igjen. Og da jeg oppdaget en hvit flekk på det ene øyet hennes begynte jeg å ane hvorfor. Sigrid var syk, stresset og utrygg.


Viktig kunnskap #6:
Kaniner som endrer adferd er som oftest syke eller på annen måte ute av balanse. Kaniner som angriper og biter er ikke slemme, men redde, og vil bare forsvare seg. Om en kanin står i et lite bur vil den føle seg truet når man tar hånden inn til den. Om den da biter er det kun naturlig adferd, og ikke et tegn på at kaninen er uegnet som kjæledyr.

Om den er syk - ta den til veterinær. Om den forsvarer territoriet sitt så har den for liten plass - gi den stuen din eller en stor innhegning ute (sammen med en annen kanin, helst). Og lag et hus i innhegningen som holdes fritt for kuldegrader. At kniner overlever i mange minus betyr ikke at den har det bra. Tvert imot - den bruker all sin energi på å holde varmen og lider under dette. (Ville kaniner har sinnrike tunnelsystemer under jorden hvor de har massevis av plass og hvor kuldegradene ikke kommer til).


En tur til veterinæren bekreftet frykten - hun er rammet av parasitten E-cuniculi og var allerede helt blind på venstre øye. Det høyre øyet var også i startfasen.

Sigrids øye undersøkes av Tonje veterinær.


Slåsskampene mellom Sigrid og Guttorm ble etterhvert uutholdelige. Når kaniner slåss går det hardt for seg, og den morgenen jeg oppdaget at Sigrid hadde mistet halvparten av det ene øret, og nesa hennes besto av to deler med en liten men blodig Gudbrandsdal i mellom, valgte jeg å skille dem. Så nå bor Sigrid alene i stueetasjen mens de tre andre lever sitt koloniliv nede i kjelleretasjen.

Sigrid har nå gått på parasittmedisin i snart tre uker, og den viser heldigvis effekt.


Viktig kunnskap #7:
Kaniner som viser tegn på sykdom må til veterinær så fort som overhodet mulig. Kaniner er byttedyr og vil nødig vise seg svake og som lette bytter, så de gjør alt de kan for å se friske og sterke ut. Når en kanin viser at den er syk er det fordi den ikke lenger makter å skjule det, og sykdommen har allerede hatt god tid til å utvikle seg. Man skal derfor ALDRI bruke "vente og se"- prinsippet på kaniner.

Kanin med ødelagt øre trenger også kos.



Til helgen skal jeg igjen prøve å sette henne sammen med de tre kaninvennene hennes, og krysser fingrene for at det går bra. Jeg unner fine frøkna mi et godt og sosialt liv.

Mens hun venter på ordentlige venner, tar Sigridmor til takke med venner av annen art.





Edit:
Det er en god stund siden jeg skrev dette innlegget, og Sigrid er fortsatt ikke frisk. Parasittmedisinen hadde ikke den effekten vi ønsket, og hun er mager og har mistet endel pels. Men hun er ellers i fin form og spiser godt, nå prøver vi en antibiotikakur for å se om det kan hjelpe. Det høyre øyet er heldigvis fortsatt helt friskt.


Og den største gleden er at hun nå lever glade dager sammen med sine tre andre kaninkompiser. Ingen slossing, bare fred, fordragelighet og masse kos og stell.


Mitt ønske med dette innlegget er at noen flere får kunnskaper om dette svært undervurderte dyret. Som ikke sier fra når det lider og som har et veldig utydelig og subtilt kroppspråk. Som finner seg i alt mulig uten å klage, og som derfor blir misforstått som et dyr som ikke trenger mer enn det det får. Si fra til Dyrebeskyttelsen i ditt område om du ser en løs kanin, eller om du vet om kaniner som sitter i små bur år etter år.

Og til slutt - kaniner passer ikke sammen med mindre barn da de faktisk kan bite om de føler seg truet. De trenger voksne, interesserte eiere som er villige til å gi dem det de trenger av både kos, mat, stell - og fred.


Sist redigert av Frantzen : 28-12-11 kl 01:52.
  Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 01:32   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Du er fin du.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 01:37   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Informativt, hyggelig og fint innlegg!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 01:58   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Nå har jeg aldri hatt kanin selv, men mye, nei det meste av det du skriver hadde jeg absolutt ingen anelse om. Kunnskap er viktig, uvitenhet kan mange ganger ha tragisk utfall. Flott at du deler.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 02:17   #5
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Fantastisk innlegg! Her var det mye nyttig og viktig informasjon som virkelig burde være almennkjent, og iallefall for de som driver med kaniner.
Så flott en dyrevenn du er! Det høres ut som dine kaniner er i de beste hender.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 02:27   #6
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Når jeg først snakker om at kaniner er undervurderte kjæledyr, så kan jeg ikke unngå å vise dere bilde av den flotte, syv år gamle engelske schecken som er i fosterpleie hos meg. Hun bor i annen etasje, og fordi hun ikke har noen kaninvenn er hun veldig kontaktsøkende. Derfor kommer hun og legger seg i armkroken min og krever kos på snuten når jeg skal sove om kvelden, og vekker meg om morgenen ved å vaske meg vennlig på armen eller i ansiktet. Det går ikke an å ikke bli glad i en sånn.

  Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 02:50   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Dette var nyttig lesning. Ikke minst siden Frøkna maser jevnt om å få en kanin. Ikke at jeg har noen planer om å anskaffe en (Jeg synes ikke dyr er leketøy for barn.), men det er greit å se at jeg ikke er på bærtur med argumentene mine.

(Jeg har sagt til henne at før vi anskaffer et dyr i bur, skal jeg låse henne inne på rommet hennes en helg, for å se hvordan hun liker å holdes innesperret. Å anskaffe en kanin som ikke er i bur, er aldeles uaktelt, siden jeg er allergisk mot hund og katt og ikke er trygg på a omgang med kaniner ikke vil trigge allergi i den retningen.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 09:26   #8
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Veldig informativt og flott innlegg Frantzen!
Visste ikke alt dette nei, og fikk virkelig lyst på kanin. Hva slags kasse har du til dem?

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:11   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Elsker mennesker som brenner for noe... Dette er viktig.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:15   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Jeg har alltid ønsket meg et stort hus med en egen etasje for to belgiske kjempeveddere.. *drømme*

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:16   #11
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Veldig informativt og flott innlegg Frantzen!
Visste ikke alt dette nei, og fikk virkelig lyst på kanin. Hva slags kasse har du til dem?

Jeg har bare en alminnelig plastkasse - kan likegjerne være en kattedo eller lignende. Oppi har jeg fyringspellets, da sagspon ikke er bra for luftveiene deres. Kattesand er direkte skadelig og må ikke brukes (de spiser det).
Over kassa henger en høyhekk, da de liker å gjøre fra seg samtidig som de spiser (de blir slappe i endetarmsåpningen når de spiser).

  Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:42   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

For et flott innlegg, Frøken Frantzen!

Jeg er oppvokst med blant annet kaniner, som den hippieungen jeg var. De hadde en "høyblokk" av bur med mange rom og gjennomganger, samt en stor binge i stallen. De var forsøksvis skilt etter kjønn. (Yeah right. Vi startet med to hunner som på mirakuløst vis endte som 80 stykker et par år etter. Da begynte vi å spise dem.) Jeg liker kaniner, slik jeg liker de fleste dyr, og derfor synes jeg ikke at vi bare skal ha en, vi skal ikke ha den i bur og en niåring er for ung til å ha ansvar for andre levende vesener. Hun har tre kaniner hos mormor og det passer oss utmerket!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:02   #13
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Bra innlegg!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Jeg har sagt til henne at før vi anskaffer et dyr i bur, skal jeg låse henne inne på rommet hennes en helg, for å se hvordan hun liker å holdes innesperret..)

Denne var bare helt herlig, og skal brukes for alt det er verd om vi kommer dit en gang!!!

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:11   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Historien om Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Min dyreelskende niåring fikk lese dette innlegget og hun syntes det var veldig bra og kommenterte snusfornuftig at dette viste at man må vite mye om dyr før man får det. Jepp.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:59   #15
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Historien om kaninen Sigrid Sporveier og annen viktig kunnskap

Dette var nyttig lesning. Godt å lese at vi gjør det meste rett. Her det høy som er hovedmatkilde supplert med pellets. Må innrømme at vi har gitt brød i blant. De står ute og har 3 erg hus med løpegård. Det er kun jenten som kan bruke underetg. men de ligger stort sett tett i tett.

Vi har prøvd med ulike kaniner sammen og det har ikke gått med gutt/gutt. Da har vi beholdt førstemann og skaffet gode hjem til de to andre. Som kom fra et kaninkull hos naboen. ( de kjøpte en gravid kanin i dyrebutikken som ingen visste var gravid)
Det gikk heller ikke med det første at gutten og jenten gikk sammen selv om vi brukte mye tid på det. Men etter en sesong fra hverandre gikk det bra og nå er de uadskillige.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no