Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 12:46   #21
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Malama: En skulle jo tro at et visst overlevelsesinstinkt likevel kunne slå inn når det blir helt konkret. Hvis hun ba om å få blodoverføring likevel så regner jeg med at ingen lege ville nektet henne det på grunn av religionen hennes.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:49   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Jeg tviler på det finnes en lege som ville nekter et JH blodoverføring, nei. Muligens en JH-lege (om de finnes? Siden JH ikke skal sette seg over gud, og leger altså gjerne gjør det?)) som "ville redde henne fra sin svake tro" eller noe, men ingen vanlig lege nei.

dog finnes det altså åpenbart en lege (som dog har fått sterk kritikk) som ga blod selv om både pasient og nærmeste pårørende åpenbart og høylytt protesterte underveis, og hadde gjort det veldig klart i forkant at dette ikke ville godtas. Jeg skjønner det etiske dilemma for legen, veldig, veldig godt. Men det gir ikke god magefølelse likevel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:49   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Åltså, det er en link de ikk ehar fått med seg, etter min mening. De ønker å ta Bibelen bokstavelig der det er mulig, men da den ble skrevet fantes det jo ikke noe sykehus som ga blodoverføring! Så alt som hadde med blod å gjøre (spise eller injisere) ble dermed farlig og galt.

Jeg skulle gjerne likt å vite hva Jehovas Vitner og andre med denn etype oppfatning mener om det faktum at verden har gått videre, og i lys av dette kan og bør ikke Bibelen tolkes bokstavelig. De godtar vel andre fremskritt i samfunnet, så jeg har vanskelig for å forstå og respektere dette ønsket!

Hilsen realisten

Dette er jo eit av dei største og mest omdiskuterte tema, mellom fundamentalistar og liberale truande innanfor alle religionar. Kva er tidsbestemt? Kva må lesast ut i frå den tida dei heilage skriftene (det vere seg Bibelen, Koranen, Toraen el.) er skrivne i og kva skal lesast bokstaveleg? Innanfor dei ulike religionane blir ikkje folk einige om dette spørsmålet og det får store konsekvenser. Sjå på Israel-Palestina-konflikten, som kanskje er det eksempelet med størst samfunnsmessige konsekvenser. Er Israelsfolket Guds utvalde folk, og har dei rett til det landområdet dei blei lova gjennom Abraham, 1200 f.Kr., eller er dette utdatert? Sjå på konflikten mellom tilhengarar av jihad og majoriteten av muslimar. Er pålegget om jihad riktig tolka av terroristar, som tolkar nokre få skriftstader bokstaveleg, eller er det, som majoriteten meiner, meininga at dette skal lesast som ein indre kamp mot vonde krefter i samfunnet? Spørsmålet om kva som skal tolkast og kva som skal lesast rett fram, kva som skal kontekstualiserast og kva som er ei evig sanning, er veldig omfattande når det kjem til religiøse skrifter.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:55   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Dersom det fantes en fasit på det, bai, så hadde vi ikke hatt så mange uenigheter inad i religioner, i det minste. Dog muligens fortsatt noen mellom dem, selv om også en del av disse hadde vært fjernet. Så mye enklere verden hadde vært da.

Men, da hadde det vel knapt vært "religion" det som gjensto i en del tilfeller, og det ville jo også vært for dumt, på et vis.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:58   #25
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Dersom det fantes en fasit på det, bai, så hadde vi ikke hatt så mange uenigheter inad i religioner, i det minste. Dog muligens fortsatt noen mellom dem, selv om også en del av disse hadde vært fjernet. Så mye enklere verden hadde vært da.

Men, da hadde det vel knapt vært "religion" det som gjensto i en del tilfeller, og det ville jo også vært for dumt, på et vis.

Det var akkurat det som var poenget mitt også! Kor vidt dei religiøse skriftene skal lesast bokstaveleg eller ikkje, trur eg forblir eit av dei store spørsmåla utan svar. Men for dei som er "innanfor" ulike retninger er dette spørsmålet veldig viktig.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:02   #26
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Spørsmålet er jo forsåvidt veldig viktig, helt grunnleggende spør du meg - uansett hva man tror på og hvor mye. Og i bunn og grunn er vel svaret at det ikke finnes noe svar, for hvordan man tolker og videre velger bunner jo ikke bare i hva den enkelte tror på og/eller være overbevist om, men også hvert enkelt individ i seg selv all den tid vi er så forskjellige.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:03   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det var akkurat det som var poenget mitt også! Kor vidt dei religiøse skriftene skal lesast bokstaveleg eller ikkje, trur eg forblir eit av dei store spørsmåla utan svar. Men for dei som er "innanfor" ulike retninger er dette spørsmålet veldig viktig.

Jeg mente ikke å være uenig med deg altså, egentlig bare "nikke enig og si noe av det samme".

Dette er veldig viktig for mange. Og av den grunn umulig å besvare.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:06   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Jeg kjenner at jeg som ikke-troende blir så sint av sånne religiøse regler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:09   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg klare rikke sette meg inn i det, jeg klarer ikke se hvordan jeg på noe som helst vis skulle klart å vele å la mine barn dø heller enn å gi dem enkel, livreddende behandling.

Klarer du å se for deg at du opplever at det livet du lever i dag ikke er viktig (men dog avgjørende for resten) i det hele tatt, men at det kun er en form for prøve på om du er god nok for det stedet du helst vil tilbringe evigheten? Hvis man tror fast og fullt på at det er slik, kan jeg (utrolig nok) forstå at man velger slik, selv om jeg personlig opplever det som kvalmende groteskt. Hvis vi alle sammen visste at det finnes et paradis vi får lov å tilbringe evigheten dersom vi lever livene våre riktig her og nå, hadde vi alle sammen gjort alt som sto i vår makt for at våre barn skulle få komme dit. Og disse menneskene opplever selv at de vet nettopp det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:11   #30
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror jeg hadde latt etikk fare og bare gjort det, jeg også, og heller tatt konsekvensene i etterkant. Jeg tror jeg hadde tenkt at så lenge jeg gjorde overkjøringen så ville ikke pasienten ha noe "ansvar for synden" - det ville vært en ulykke, på en måte. Vanskelig å forklare, men...

Jeg hadde rett og slett ikke klart å se en fødekvinne dø mellom hendene mine, hvis jeg visste hun kunne reddes.



Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Åltså, det er en link de ikk ehar fått med seg, etter min mening. De ønker å ta Bibelen bokstavelig der det er mulig, men da den ble skrevet fantes det jo ikke noe sykehus som ga blodoverføring! Så alt som hadde med blod å gjøre (spise eller injisere) ble dermed farlig og galt.

Jeg skulle gjerne likt å vite hva Jehovas Vitner og andre med denn etype oppfatning mener om det faktum at verden har gått videre, og i lys av dette kan og bør ikke Bibelen tolkes bokstavelig. De godtar vel andre fremskritt i samfunnet, så jeg har vanskelig for å forstå og respektere dette ønsket!

Hilsen realisten

Helt enig

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Dette er jo eit av dei største og mest omdiskuterte tema, mellom fundamentalistar og liberale truande innanfor alle religionar. Kva er tidsbestemt? Kva må lesast ut i frå den tida dei heilage skriftene (det vere seg Bibelen, Koranen, Toraen el.) er skrivne i og kva skal lesast bokstaveleg? Innanfor dei ulike religionane blir ikkje folk einige om dette spørsmålet og det får store konsekvenser. Sjå på Israel-Palestina-konflikten, som kanskje er det eksempelet med størst samfunnsmessige konsekvenser. Er Israelsfolket Guds utvalde folk, og har dei rett til det landområdet dei blei lova gjennom Abraham, 1200 f.Kr., eller er dette utdatert? Sjå på konflikten mellom tilhengarar av jihad og majoriteten av muslimar. Er pålegget om jihad riktig tolka av terroristar, som tolkar nokre få skriftstader bokstaveleg, eller er det, som majoriteten meiner, meininga at dette skal lesast som ein indre kamp mot vonde krefter i samfunnet? Spørsmålet om kva som skal tolkast og kva som skal lesast rett fram, kva som skal kontekstualiserast og kva som er ei evig sanning, er veldig omfattande når det kjem til religiøse skrifter.

Jeg ser at det finnes mange fundamentalister og religiøse grupper som tviholder på å følge ordrett både koran og bibel. Vi kan jo selvfølgelig ikke overkjøre deres tro og si at det de tenker er riv ruskende gale selv om vi mener det, men jeg skulle ønske de selv ville forstå at mange av fortellingene i bøkene inneholder henvisninger til leveregler som var nødvendige på den tiden for å unngå sykdommer.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:16   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klarer du å se for deg at du opplever at det livet du lever i dag ikke er viktig (men dog avgjørende for resten) i det hele tatt, men at det kun er en form for prøve på om du er god nok for det stedet du helst vil tilbringe evigheten? Hvis man tror fast og fullt på at det er slik, kan jeg (utrolig nok) forstå at man velger slik, selv om jeg personlig opplever det som kvalmende groteskt. Hvis vi alle sammen visste at det finnes et paradis vi får lov å tilbringe evigheten dersom vi lever livene våre riktig her og nå, hadde vi alle sammen gjort alt som sto i vår makt for at våre barn skulle få komme dit. Og disse menneskene opplever selv at de vet nettopp det.

Jeg skjønner godt hvorfor de tar valget, sånn rent objektivt.

Jeg klarer bare ikke helt å se for meg at jeg skulle klare det. Antakelig for "svak i troen" og ville sviktet når det ble konkret. Eller jeg vet ikke, jeg aner ikke. Jeg har ikke det gram av hang til JH i meg. Jeg vet virkelig ikke, men jeg klarer ikke se for meg at jeg skulle klare det. Men jeg skjønner, objektivt sett, hvorfor de gjør det. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle klart det. Så da er det jo greit at min reiligiøse overbevisning tillater blodoverføring og anne utnyttelse av moderne medisin.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:21   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg mente ikke å være uenig med deg altså, egentlig bare "nikke enig og si noe av det samme".

Dette er veldig viktig for mange. Og av den grunn umulig å besvare.

Då misforstod eg deg. Eg lurte på om eg hadde uttrykt meg uklar, for det såg ut som om du var ueinig og samtidig sa akkurat det same.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kjenner at jeg som ikke-troende blir så sint av sånne religiøse regler.

Problemet er at for dei truande er dette veldig mykje meir enn "sånne religiøse regler". Det er avgjerande for kor dei skal leve mesteparten av eksistensen sin.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klarer du å se for deg at du opplever at det livet du lever i dag ikke er viktig (men dog avgjørende for resten) i det hele tatt, men at det kun er en form for prøve på om du er god nok for det stedet du helst vil tilbringe evigheten? Hvis man tror fast og fullt på at det er slik, kan jeg (utrolig nok) forstå at man velger slik, selv om jeg personlig opplever det som kvalmende groteskt. Hvis vi alle sammen visste at det finnes et paradis vi får lov å tilbringe evigheten dersom vi lever livene våre riktig her og nå, hadde vi alle sammen gjort alt som sto i vår makt for at våre barn skulle få komme dit. Og disse menneskene opplever selv at de vet nettopp det.

Eg skjønner det godt, sjølv om det for meg verkar grotesk. Og det er jo nettopp her dette med verkelegheitsforståing kjem inn. Det nytter ikkje å sjå på dette som levereglar og liknande, for for dei som trur på dette er det så utruleg mykje meir. For dei er det avgjerande for kor dei skal tilbringe mesteparen av eksistensen sin.

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg ser at det finnes mange fundamentalister og religiøse grupper som tviholder på å følge ordrett både koran og bibel. Vi kan jo selvfølgelig ikke overkjøre deres tro og si at det de tenker er riv ruskende gale selv om vi mener det, men jeg skulle ønske de selv ville forstå at mange av fortellingene i bøkene inneholder henvisninger til leveregler som var nødvendige på den tiden for å unngå sykdommer.

Men nå er du tilbake til kontekstualisering av hellige skrifter. Det er lett å seie at dette må lesast ut ifrå kontekst og at i varme, arabiske land blei ein sjuk av forderva svinekjøtt, men nå som vi har kjøleskap er det ingeting i vegen for å spise gris. Men då stiller vi oss utanfor religionen og vurderer innhaldet. Dei som trur på desse tinga har eit anna perspektiv, dei ser på Guds ord som ein autoritet og om dei då i tillegg er veldig bokstavlege i lesinga si, vil ikkje slike tids- og kontekstargument vere relevante i det heile tatt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:22   #33
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Jeg kan (i alle fall på et teoretisk plan) ha forståelse og respekt for at (voksne) medlemmer av JV ikke ønsker blodoverføring og har krav på å få slippe det.

Derimot synes jeg ikke at de har krav på at en ansvarlig lege skal måtte stå og se på at en pasient dør mellom hendene hans, når pasienten lett kan reddes med enkle midler. (Jeg vet at de har krav på det etter loven, men jeg synes likevel ikke det var moralsk galt av legen å gi blodoverføring i denne situasjonen; han skal leve med seg selv etterpå, han også.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:23   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan (i alle fall på et teoretisk plan) ha forståelse og respekt for at (voksne) medlemmer av JV ikke ønsker blodoverføring og har krav på å få slippe det.

Derimot synes jeg ikke at de har krav på at en ansvarlig lege skal måtte stå og se på at en pasient dør mellom hendene hans, når pasienten lett kan reddes med enkle midler. (Jeg vet at de har krav på det etter loven, men jeg synes likevel ikke det var moralsk galt av legen å gi blodoverføring i denne situasjonen; han skal leve med seg selv etterpå, han også.)

Det er jo akkurat dette som gjer denne saken så vanskeleg. Det er to kolliderande verdier, som for dei begge er viktigast. Og ingen av partane forstår kor viktig den andre verdien er for den andre.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:24   #35
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Og ingen av partane forstår kor viktig den andre verdien er for den andre.

Eller de forstår det, men ønsker å sette sine egne verdier først.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:26   #36
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eller de forstår det, men ønsker å sette sine egne verdier først.

Men forstår ein lege kor viktig det er for pasienten si verkelegheitsforståing og syn på livet som sådan, når han ikkje tar omsyn til dette? Og forstår pasienten kor viktig det er for legen sin personlege moral og integritet som fagarbeidar, når ho reagerer på denne måten?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:27   #37
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Derimot synes jeg ikke at de har krav på at en ansvarlig lege skal måtte stå og se på at en pasient dør mellom hendene hans, når pasienten lett kan reddes med enkle midler. (Jeg vet at de har krav på det etter loven, men jeg synes likevel ikke det var moralsk galt av legen å gi blodoverføring i denne situasjonen; han skal leve med seg selv etterpå, han også.)

Jeg tror det er annerledes når man jobber i et felt hvor pasienter tar "dårlige" avgjørelser hver eneste dag.
Til en viss grad er man bare nødt til å se på at det skjer. Det å kunne råde over seg selv som menneske er et uhyre viktig prinsipp.
Jeg synes ikke det er så mye mer ekstremt å nekte å motta blodoverføring, enn å kjøpe stoff på gata (og håpe det er noelunde ok heroin og helst med den styrken man pleier å bruke), som man deretter skyter i halsvenen uten å vite om sprøyta og nåla er ren eller ikke.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:28   #38
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tror det er annerledes når man jobber i et felt hvor pasienter tar "dårlige" avgjørelser hver eneste dag.
Til en viss grad er man bare nødt til å se på at det skjer. Det å kunne råde over seg selv som menneske er et uhyre viktig prinsipp.
Jeg synes ikke det er så mye mer ekstremt å nekte å motta blodoverføring, enn å kjøpe stoff på gata (og håpe det er noelunde ok heroin og helst med den styrken man pleier å bruke), som man deretter skyter i halsvenen uten å vite om sprøyta og nåla er ren eller ikke.

Men det siste er ikkje lov...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:32   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men det siste er ikkje lov...

Nei, men for å ta et mindre ekstremt eksempel så velger folk å røyke. 50 % dødelig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:35   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, men for å ta et mindre ekstremt eksempel så velger folk å røyke. 50 % dødelig.

Sant nok. Og eg er einig i at folk må få lov til å gjere dumme val, når det gjeld deira eiga helse. Det er jo bare det at i tilfellet med blodoverføring, blir det litt ekstremt, fordi konsekvensene er så mykje nærare i tid. Langsiktige konsekvenser av dårlege val har ein tendens til å skremme oss mindre enn umiddelbare konsekvenser.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no