Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Arbeidsledighet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 16:00   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeidsledighet

Arbeidsledigheten i Europa øker... jeg har venner i Spania som ikke har sjans til å finne seg jobb, med gode universitetsutdannelser. De er presset til å reise utenlands for i det hele tatt å få seg noe. Til sammenligning er arbeidsledigheten i Norge 3.3 prosent, ungdomsledigheten på ca. 8-9 prosent.

Ikke rart det er stor arbeidsinnvandring til Norge.

Sakset fra linken over:

Blant medlemslandene er ledigheten lavest i Østerrike (4,0 prosent), Luxembourg og Nederland (begge 4,9 prosent). Høyest ledighet finner vi i Spania (22,9 prosent), Hellas (18,8 prosent) og Litauen (15,3 prosent).

Sammenlignet med ett år tidligere, falt ledighetsraten i 14 medlemsland, og steg i 13. Største registrerte fall var i Estland (16,1 til 11,3 prosent) og Litauen (18,3 til 15,3 prosent).

Størst økning finner vi i Hellas (fra 13,3 til 18,8 prosent), Kypros (fra 6,0 til 9,1 prosent) og i Spania (fra 20,4 til 22,9 prosent).

Ungdomsledigheten (personer under 25 år) er på 5,579 millioner personer i hele EU og 22,3 prosent, og dette er en økning fra november 2010 på 335.000 personer.

Høyest ledighet blant ungdom er i Spania, hvor nivået er på hele 49,6 prosent, Hellas med 46,6 prosent og Slovakia på 35,1 prosent.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:52   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Det er skremmende med den store ledigheten blant unge synes jeg. En sint oppvoksende generasjon i store deler av Europa lover ikke bra.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:15   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Jeg skjønner at det er frustrerende for spanske ungdommer. Samtidig ser jeg det litt i sammenheng med slike statistikker, og håper de har mulighet og vett til å flytte på seg. I min by mangler vi 150 ingeniører akkurat nå, og tallet vil dobles innen få år pga store industrisatsinger i regionen.

Så hvis noen av vennene dine ar teknisk utdanning, god engelskkunnskap, og lyst til å lære norsk, så må du sende dem oppover. Særlig på bygg og vann/avløp har jeg skjønt at det begynner å bli krise. Se f.eks. her.

Unge kvinner i fruktbar alder er særlig ettertraktede.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:17   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Det er enorme forskjeller. Her jeg bor er det nå 2 % arbeidsledighet, og enkelte bedrifter sliter med å få tak i vikarer, for det er ingen som sitter hjemme og er ledig rett og slett.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:01   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Mitt selskap tar inn folk fra hele Europa for tiden. I Norge finnes det skrekkelig få med den kompetansen vi trenger. Så vi har begynt å rekruttere fra utlandet. Det siste halvåret har vi ansatt folk fra både Portugal, Estland og Spania. Alle viktige innlegg på intranettet skrives nå både på norsk og engelsk. Ikke så galt at det ikke er godt for oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:08   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg skjønner at det er frustrerende for spanske ungdommer. Samtidig ser jeg det litt i sammenheng med slike statistikker, og håper de har mulighet og vett til å flytte på seg. I min by mangler vi 150 ingeniører akkurat nå, og tallet vil dobles innen få år pga store industrisatsinger i regionen.

Så hvis noen av vennene dine ar teknisk utdanning, god engelskkunnskap, og lyst til å lære norsk, så må du sende dem oppover. Særlig på bygg og vann/avløp har jeg skjønt at det begynner å bli krise. Se f.eks. her.

Unge kvinner i fruktbar alder er særlig ettertraktede.

I praksis, også? Jeg ser at kommunene innser at de har et økende demografisk problem, men ansetter industrien og næringslivet på bygda høyt utdannede unge kvinner i praksis, dersom de har muligheten til å ansette menn i stedet?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 03:49   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

I praksis, også? Jeg ser at kommunene innser at de har et økende demografisk problem, men ansetter industrien og næringslivet på bygda høyt utdannede unge kvinner i praksis, dersom de har muligheten til å ansette menn i stedet?

Tja, det begynner å gå opp for dem hvor ille situasjonen er. Det er særlig kommunene som sliter med å få tak i ingeniører, og det begynner å bli såpass mange mediaoppslag, planer og strategier, at jeg tror snart det går opp for dem. Men såklart, det henger igjen en del.
Men er du VA-ingeniør, og interessert i å jobbe på bøgda, så tror jeg egentlig ikke det er så nøye om du er nygift kvinne på 25 med planer om å tilbringe de neste 20 åra i sammenhengende barselspermisjon.

I industrien er det både og. Men slike prosjekter som dette (s. 12 og utover), gir meg håp. Litt av poenget er at de ikke har menn de kan ansette "istedenfor". Markedet er allerede støvsugd, og det er grenser for hvor lenge de kan stjele folk fra hverandre. Som sagt; det står 150 stillinger klare nå, og flere vil det bli.

Denne analysen (eller hva det nå er) fra USA var jo også litt fasinerende: http://www.cablegatesearch.net/cable.php?id=08OSLO138&q

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 12:15   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arbeidsledighet

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tja, det begynner å gå opp for dem hvor ille situasjonen er. Det er særlig kommunene som sliter med å få tak i ingeniører, og det begynner å bli såpass mange mediaoppslag, planer og strategier, at jeg tror snart det går opp for dem. Men såklart, det henger igjen en del.
Men er du VA-ingeniør, og interessert i å jobbe på bøgda, så tror jeg egentlig ikke det er så nøye om du er nygift kvinne på 25 med planer om å tilbringe de neste 20 åra i sammenhengende barselspermisjon.

I industrien er det både og. Men slike prosjekter som dette (s. 12 og utover), gir meg håp. Litt av poenget er at de ikke har menn de kan ansette "istedenfor". Markedet er allerede støvsugd, og det er grenser for hvor lenge de kan stjele folk fra hverandre. Som sagt; det står 150 stillinger klare nå, og flere vil det bli.

Denne analysen (eller hva det nå er) fra USA var jo også litt fasinerende: http://www.cablegatesearch.net/cable.php?id=08OSLO138&q

Ja, kommunene har nok innsett det. Og det er jo ikke bare et bygdeproblem heller, bykommuner sliter også med å rekruttere ingeniører til teknisk sektor. Det blir nok ikke bedre av at de konkurrerer med en privat BA-sektor hvor nybegynnerlønningene har eksplodert de siste årene. (Statlig sektor ser ut til å ha vært bedre på å ta konsekvensene av nettopp det enn hva kommunenene er, og tilbyr gjerne noe mer konkurransedyktig lønn. Staten har muligens større spillerom enn hva kommunene har, jeg kan ikke så mye om sånt.) Uansett, det er ikke tvil om at kommunal sektor har store utfordringer på rekruttering til teknisk sektor, kvinner eller ikke kvinner.

Det er på mange måter pussig hvordan kommunene sliter der, man vil jo gjerne ha langt større innflytelse over egen arbeidssituasjon og omgivelsene man lever i ansatt i kommunen enn som en av ørten ingeniører på et rådgiverkontor. De utdannede ser kanskje ikke det, kommunene klarer jo ikke rekruttere like forlokkende som de store entreprenør- og rådgiverfirmaene, og når man har jobbet noen år, og innser at det finnes fine alternativer i kommunene også, så har man gjerne pådratt seg mann, barn og huslån også, og det virker ikke særlig fornuftig og gå ned i lønn.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no