Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-12, 11:42   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.274
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Jeg fikk kaffen litt i halsen da jeg åpnet vg.no i morges.

Etter at ultralyd ble innført i 1987 er det blitt født mange færre jenter av indisk-norske mødre enn gutter. Såpass mye at det "mangler" 100 jentebarn.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10074849

Jeg sitter og klør meg litt i hodet og lurer på hvordan dette er mulig? Kjønnsbestemmelses ultralyden er jo lenge etter grensen for fri abort?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:44   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

De reiser til andre land og får utført aborten.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:48   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Det står jo i artikkelen at man tror kvinnene reiser utenlands og foretar abort der, i land hvor praksisen er mer liberal.

Dessverre er det jo land hvor praksis innebærer en abortpraksis som er langt næmrere babydrap enn vi tillater her i landet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:49   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.274
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det står jo i artikkelen at man tror kvinnene reiser utenlands og foretar abort der, i land hvor praksisen er mer liberal.

Dessverre er det jo land hvor praksis innebærer en abortpraksis som er langt næmrere babydrap enn vi tillater her i landet.

Ja, jeg leste det etterpå, jeg trodde jeg hadde lest hele, men hadde visst ikke det.

Men hva kan man ev gjøre med dette? Man kan jo ikke akkurat låse inn mødrene fra ultralyd og frem til fødsel heller?

Det er vel holdningsendring som må til?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:51   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Kan ikke låse dem inne, og kan ikke begynne å si "nei, du får ikke vite kjønn for vi tror du er en sånn som kan finne på å ta kjønnsbasert abort" og all den tid det neppe er aktuelt å slutte å oppgi kjønn utfra UL, og det heller ikke er en gjennomførbar løsning ettersom det finnes et privat marked hvor en får det en er villig til å betale for, innenlands eller utenlands (derav abortene) er de tikke mulig å hindre dem i å få vite kjønn.

Derved er det holdninger som må til om vi skal ha håp om å endre praksis. Om det er gjennomførbart.... tja... vi kan jo håpe.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:54   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Jeg syns det er veldig trist hvis det faktisk er slik at indiske kvinner fortsatt føler skam i forhold til å ha jentebarn, selv når de bor her til lands.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:56   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Eg syns det er litt rart om dei velger å ta abort basert på resultat frå eit såpass usikkert verktøy som ultralyd.
Dei kan vel reise utenlands for å ta morkake/fostervatn-prøve også? Kanksje det er det dei gjer? Forskerane har jo ingen holdepunkt for å konkludere med at det er ultralyd som er brukt for å bestemme kjønn anna enn at andelen jentebarn har gått ned etter 1987.
Eg kjenner ei som har tatt morkake-prøve i utlandet tidlig i alle sine 4 svangerskap. Ikkje primært for å bestemme kjønn, men for å finne ut om barnet har kromosomfeil. Grunnen til at ho reiste utenlands var at ho var for ung til å få det i Norge.

Ei anna forklaring på forskjellen kan vere at dei har brukt kunstig befruktning og selektert på kjønn før befrukta egg har blitt satt inn igjen. Dette er jo også lov i mange land, men ikkje i Norge. Det er altså ikkje sikkert at det er snakk om abort i det heile tatt.

Det er uansett ille at jentebarn blir valgt bort, uavhengig om det er snakk om abort eller andre metodar. Men i mine auger er abort hakket verre enn seleksjon av befrukta egg.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:56   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Det er mye som er veldig trist i en slik sak. Håpet mitt er at det står litt bedre til i neste generasjon, hos de jentene som tross alt blir født. Men dette vet jeg egentlig altfor lite om.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:46   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Utrolig trist sak - særlig det at denne praksisen fortsetter blant indere i Norge - at det er sånn i India var jeg dessverre klar over. Indere er jo på mange måter godt integrert og godt utdannet blant innvandrerne i Norge, og dette er jo faktorer som vi vanligvis mener er sosialt utjevnende, også mellom kjønnene. Det er også interessant at man ikke ser denne praksisen blant de norsk-pakistanske kvinnene. Mannskulturen står minst like sterkt i Pakistan. Det er kanskje religion som er hovedforskjellen mellom disse to gruppene? Eller hva tror dere er grunnen til at inderne peker seg sånn ut?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:50   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn valgt bort

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg syns det er veldig trist hvis det faktisk er slik at indiske kvinner fortsatt føler skam i forhold til å ha jentebarn, selv når de bor her til lands.

Det er vel så mye et økonomisk spørsmål, tror jeg. I India er medgiften så høy at det å få jenter er tilnærmet ruin for familien, i alle fall hvis man får mer enn en jente.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:57   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Men er medgift-problematikken faktisk så stor og reell her i landet også, altså? Dette er jo snakk om det tredje og fjerde barnet til familien, så helt klart kan dette være en forklarende årsak til hvorfor de i så fall ikke tar seg råd til en eventuell jente til.

Men som Darth påpeker er jo inderene ansett som velintegrerte, og jeg trodde i min naivitet at medgiftsproblematikken ikke var like gjeldende. Men, jeg innser at dette kan jeg absolutt alt for lite om.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:05   #12
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Man skal aldri undervurdere vane.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:08   #13
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Man skulle jo tro at medgift ikke spilte noen rolle her til lands, men kanskje det gjør det allikevel? Og hvem gifter de seg med? Er det mange som finner sin ektemake i India? Hvis det er tilfelle kan det kanskje være en forklaring?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:21   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Man skal aldri undervurdere vane.

Gammel vane, vond og vende.

Og ja, om jentenes ektemenn er indere bosatt i india, så er nok medgiftsproblematikken fortsatt aktuell, selv om jeg trodde norsk-indiske jenter ble boende i Norge.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:40   #15
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Man skulle jo tro at medgift ikke spilte noen rolle her til lands, men kanskje det gjør det allikevel? Og hvem gifter de seg med? Er det mange som finner sin ektemake i India? Hvis det er tilfelle kan det kanskje være en forklaring?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Gammel vane, vond og vende.

Og ja, om jentenes ektemenn er indere bosatt i india, så er nok medgiftsproblematikken fortsatt aktuell, selv om jeg trodde norsk-indiske jenter ble boende i Norge.

Mange norsk-indere gifter seg med indere, og så kommer ektefellen hit på familieinnvandring. India var i fjor på åttende plass over land der det kommer flest personer på familieinnvandring fra, foran feks Pakistan. Noe av dette er nok familier til faglært arbeidskraft fra India, som det er en del av, men en del er nok også ektefeller til personer med indisk bakgrunn som har bodd i Norge lenge. Kilde: http://www.udi.no/arsrapport2010/Arb...ien-til-Noreg/

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:47   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Uff, dette var trist lesning. Men det er vel ikke noe poeng i å forby noen å oppgi kjønn heller i og med at dette også er noe man lett kan få til i utlandet, enten ved tidlig morkakeprøve eller ved ultralyd senere med senabort. Grøss. Hvordan skal man få snudd dette? Jeg hadde ikke forestilt meg i måneskinn engang at dette besto etter at de kom til vestlige land, men det er mulig at dette med medgift fortsatt gjør det vanskelig? Hvordan er det med norsk-kinesere tro?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:28   #17
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.274
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Dette er jo kjempevanskelig, og det overrasket meg også at det var sånn her i Norge.

Hvordan det er blant norsk-kinesere vet jeg ikke...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:40   #18
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

Om de ikke får vite kjønnet her, så får de jo det et annet sted. Dette er jo ikke uventet, og kulturelt så kan vel det å være jente sees på som et handicap for familien.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:49   #19
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

I og med at forskjellen ses i 3. og 4. svangerskap hos dem som har jenter fra før, er det vel kanskje trolig at det handler mer om å få en sønn enn å ikke få en datter.

Dét igjen kan sikkert forklares med mange ting, uten at jeg kjenner forskjellen mellom de ulike, relativt ressurssterke innvandrergruppene her til lands godt nok.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:55   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror norsk-indiske jentebarn blir valgt bort

ER det 3. og 4. barn hos dem som har jenter før? Er det ikke generelt 3. og 4. barn uansett hva de har fra før?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no