Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Mat til stor kattunge

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 09:28   #21
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Fin katt, Svanen. Min hannkatt har samme farge, men han er langhåret.

Det er ikke mulig å si noe om hva som er normalvekt for en katt siden størrelsen varierer såpass mye. Du ser det jo ved å se på katten og ikke minst ved å kjenne på den.

Det er for meg helt uproblematisk å gi kattene mine fri tilgang på mat. Jeg har enda tilgode å eie en katt som har spist seg overvektig på skikkelig tørrfòr av god kvalitet (og det er ikke Kitekat eller lignende fra Rema, altså). Det er noe helt annet om man gir de bløtfòr (som katter IKKE skal ha), matrester eller dårlig tørrfòr osv. Det er dessuten nokså praktisk vanskelig å regulere matmengden når man har flere katter.

Jeg tenker at du vil oppleve at kattens vekt regulerer seg selv når hun begynner å være mer ute igjen. Dessuten skriver du jo at hun spiser mindre nå enn før, og det er jo helt naturlig regulering i og med at hun er mindre aktiv også.

Det kattungefòret jeg bruker, har forresten ikke veldig mye mer energi enn voksenfòret. Det er stort sett proteininnholdet som er høyere. Dette kan sikkert variere fra fòrtype til fòrtype.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:32   #22
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Urinveissten var det visst:

Sitat:

Mating av en sterilisert/kastrert katt
Riktig mating av katter er alltid viktig og spesielt når katten er sterilisert/kastrert. Steriliserte/kastrerte katter har større sjanse for å få struvitt (en form for urinveissten) på grunn av hormonelle forandringer. Struvitt krystaller dannes når urinen inneholder store mengder magnesium og fosfor og dersom urin pH er for høy slik at den blir alkalisk

(Fra felleskjøpet)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:32   #23
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Jeg kan kjøpe en pose med mat fra et år for å ha det klart her. Da kan jeg jo se på ca mengden hun da skal ha.

Latingen ligger fortsatt på sofaryggen og ser på snøen (og fuglene ).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:33   #24
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Dette med nyrestein er vel først og fremst et problem på hannkatter, tror jeg. Men uansett bør hun få spesialfòr for steriliserte katter etter hvert. Ta en prat med veterinæren og hør om de anbefaler kattungefòr eller spesialfor for steriliserte nå. Det er ikke noe problem å legge vekk kattungefòret på en 10 mnd gammel katt uansett. Jeg fortsetter en stund til fordi jeg ønsker at hannkatten min skal bli størst mulig (ikke fetest mulig, han finnes ikke overvektig), men går over til fòr for kastrater utpå våren en gang, tenker jeg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:37   #25
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Det er mulig, Lhi-My - jeg har hannkatt, så jeg har ikke satt meg inn i tilsvarende for hunnkatter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:41   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Vi ha både hunnkatt og hannkatt som er kastrerte, håper de kan fortsette å spise samme mat når de blir større?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:47   #27
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi ha både hunnkatt og hannkatt som er kastrerte, håper de kan fortsette å spise samme mat når de blir større?

Ja, det kan de sikkert. Det finnes riktignok spesialfòr til både steriliserte hanner og hunner, men jeg kommer iallefall til å fòre mine på samme mat framover også. De spiser det samme nå og det er praktisk umulig å gi de ulik mat. Jeg tror det viktigste er at hannkatten får fòr som minimerer risikoen for urinstein.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:49   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, det kan de sikkert. Det finnes riktignok spesialfòr til både steriliserte hanner og hunner, men jeg kommer iallefall til å fòre mine på samme mat framover også. De spiser det samme nå og det er praktisk umulig å gi de ulik mat. Jeg tror det viktigste er at hannkatten får fòr som minimerer risikoen for urinstein.

Tenkte samme tanke, det er umulig å gi de ulik mat.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:55   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Veide mine nå, de er 7,5 mnd og veier 3,7 (hannkatt) og 3,3 (hunnkatt). De er helt normale av størrelse og atletiske og slanke i kroppen.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:14   #30
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Hun er i godt hold, det er sikkert Men, katterlegger på seg for å klare vinterhalvåret, hun går nok ned noe nå når det går mot lysere tider. Kattungefor er veldig energirikt, jeg tror du med fordel kan sette henne på for for voksne katter allerede nå, også tror jeg vekta hennes er helt fin igjen når høsten kommer. Fortsetter hun å legge på seg, så kan du forsøke med light-for for en periode. Kastrerte katter blir ofte tyngre enn ukastrerte, hanner er tyngre enn hunner, og det er også individuelt. Jeg går derfor bare ut fra bildet av katten når jeg sier hun ser ut til å være i godt hold. Jeg har to hunnkatter som er kastrerte, den ene veier drøye 3 kg, og er veldig slank og lett, nesten på grensa til tynn. Den andre er som din, men hun blir lettere i løpet av sommeren hvert år, det er bare sånn hun er, hun er 10 år gammel.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:29   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Googlet litt og fant at vanlig vekt for huskatter er 3-5 kg.

Når er de forresten utvokst?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:37   #32
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Det er omtrent umulig å si når en huskatt vil være ferdig utvokst. Det varierer nok fra alt fra et år til et par år. Generelt er småvokste katter tidligere ferdig utvokst enn store katter. En del rasekatter som f.eks. Norsk Skogkatt og Maine Coon er veldig sentvoksende og er faktisk ikke ferdig utvokst før de er 3-4 år, men dette blir da til gjengjeld skikkelig store katter.

Min 8 mnd gamle hann er av Maine Coon blanding og jeg forventer at han blir diger. Han passerer vel straks 5 kg. Søstera mi har to katter av samme foreldre som min, men fra et tidligere kull. Disse to er 7 og nesten 8 kg og de finnes ikke overvektige noen av dem. Dette er jo også "huskatter" siden de ikke på noen måte kan sies å være raserene. Mulig de har blitt så enorme delvis også fordi de har forsynt seg grovt av hundens matskål. Rottweiler-fòr blir nok litt i kraftigste laget for katter! Men overvektige er de altså ikke, de er bare enormt store og lange.

Alder ved kastrering/sterilisering har jo også en del å si for veksten. Tidligere ble det gjerne sagt at kastrerte hannkatter ble mindre enn ukastrerte, men det tror jeg de fleste er enige om er feil. De blir nok noe mindre maskuline og får ikke det typisk veldig brede kraftige utseende som ukastrerte hanner pleier å få, men de blir nok gjerne like store. På vekten vil nok dette likevel gi utslag.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:53   #33
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Her ser dere forskjellen på to stk ca 5 kg tunge katter. Den grå/hvite/brune er min steriliserte 3 år gamle hunnkatt Siri, og hun er alltid kraftig overvektig på denne tiden av året. Om en måneds tid begynner hun å være mer ute og da forsvinner overvekten raskt. Fra april til november er hun ikke overvektig i hele tatt. Nå trives hun best foran ovnen og det vises. I tillegg har hun mye pels til korthårskatt å være.



Dette er min 8 mnd gamle kastrerte hann, Linus. Han veier også 5 kg og kommer til å bli en stor herremann. Det er ikke så lett å se ut fra dette bildet, men han er lang, slank og stor, og kunne med fordel vært litt tjukkere. Han er nesten på grensen til å være for tynn.
Han ha ravgule øyne, men ikke riktig så psykedeliske som på bildet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:46   #34
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Herlige Lhi-My! Utrolig forskjell på de, selv om de veier det samme.

Her er våre snart 8-månedinger. Gutt til høyre veier 3,7 kg og jente til venstre veier 3,3 kg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:51   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

En katt på 10 mnd er jo mer eller mindre utvokst, og endel katter veier 4,6 kg. Men hunkatter som plutselig blir feite er også obs svangerskap. Det er imidlertid vanlig at man må bytte for fordi de ikke trenger like mye næring lenger, kattungeforet er jo veldig næringsrikt og mange katter tåler ikke det når de blir større. Det finnes alle varianter, fra kattungefor via ung-voksenfor til voksenfor for langhårede, korthårede, sedate og aktive pusekatter og til slutt senilfor og slankefor i tillegg til alle spesialtypene man får kjøpt hos dyrlegen hvis det er helseproblemer.

Jeg tror jeg hadde prøvd et mindre næringsrikt for før jeg hadde orket å begrense fortilgangen, men det er mest fordi jeg er lat.

Min katt er forresten 11 år og 3 kg. Det er forskjell på katter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 19:56   #36
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til stor kattunge

Forresten er mine to hunnkatter mor og datter (10 og 11 år gamle huskatter). Mor ble kastrert etter at hun havna i uløkka som 10 mnd gammel pus, mens datter ble kastrert allerede da hun var 5 mnd. Dattera er betydelig større og tyngre enn moren, og det er fordi katter som kastreres før de er kjønnsmodne i snitt blir større enn de som kastreres etter. Østrogen er jo en kjent veksthemmer, så når man tar bort hormonfaktoren, få man litt større katter enn hvis man hadde latt dem bli kjønnsmodne.
Monsen, snart 13 år, er stabilt overvektig, og har vært det etter at han ble kastrert som 2 1/2 åring. Han er en kraftig plugg som er omtrent dobbelt så tung som Kattas miniatyrkatter (burmesere, ikke sant?), til tross for at han er samme rase.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no