Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 12:23   #41
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg er enig i at det var mye her som ikke ga mening, ja.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:41   #42
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg hadde heller ikke råd til klassetur på videregående, og ikke mine foreldre heller. Resultatet ble at jeg måtte bli igjen, som den eneste, og skrive/levere to heftige oppgaver. De andre skulle nemlig ha ett opplegg en brøkdel av turen med noe historie/omvisning. Skikkelig kjipt å sitte igjen hjemme. Resten av russetiden ble noe ensom for på turen knyttet flere tette vennskap, lagde planer og ellers mimret i vei i ettertid. Så, ja, fint at noen tør å si ifra, men dessverre tror jeg ikke slikt fører noe sted, fellesskapet av de med mest ressurser kan være veldig sterkt. Husker jeg fikk feks spørsmål om ikke foreldrene mine kunne betale osv, de forstod rett og slett ikke det med dårlig råd. Forslag til løsning uten å droppe slike turer? Nei, det har jeg ikke. Så kanskje det bare må være slik?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:47   #43
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Mye som ikke henger på greip ja.

Edit: Nå fikk jeg med meg dette med felles pott vs ikke. Akk ja.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 21-08-14 kl 14:10.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:51   #44
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Forslag til løsning uten å droppe slike turer? Nei, det har jeg ikke. Så kanskje det bare må være slik?

Nei, det må ikke være slik. Turer til London i 10.klasse er på ingen måte en nødvendig del av skolegangen.

Hvorvidt de har klart å snike seg rundt lovgivningen eller ikke, synes jeg forsåvidt er litt irrelevant. En god del foreldre her har vist liten forståelse for følgene av å legge opp til en så dyr tur.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:52   #45
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Turen her er jo altfor dyr, men det er vel mer ved saken enn det umiddelbart ser ut til -jmf over. Jeg synes på ingen måte det er greit, men samtidig blir det jo rart å skrive artikkelen som om hun blir sittende alene, all den tid det er 37 som ikke skal være md?

Forøvrig er jeg helt enig i at vi som har råd har et ansvar for å ikke eskalere betaling. Dattera mi fikk ikke dra på klassetur i 4 dager i fjor -egenandel 6500. Ikke var det særlig bra opplegg heller (og vi bor i Osloområdet, så prisen var høy).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:54   #46
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg skjønner ikke hvorfor skolen må tilrettelegge for en ferietur for 2/3 av elevene + lærere? Virkelig ikke. London kan man fint dra til på egenhånd.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:56   #47
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg lurar på om det kan vere litt hull i historia her og at det er snakk om at denne jenta ikkje har møtt opp på dugnadar som dei andre har møtt opp på, og derfor må skaffe desse 8000 kronene sjølv.
Men det er rein gjetning. Syns berre det var litt uklart i teksten.

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ja, dersom det er snakk om at ho ikkje har klart å selge nok av eit produkt er det veldig urettferdig. Men dersom det er snakk om dugnader som varetelling og liknande der ein får betalt ein fast sum for heile jobben eller timesbetalt syns eg ikkje det er heilt riktig at dei som ikkje gidd å møte opp skal få vere med som gratispassasjerar. Dersom det er helsemessige årsaker til at ein ikkje kan bidra er det sjølvsagt noko anna.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Egenandelen på denne turen var så høy at jeg tenker det må være planlagt solid med dugnadsaktivitet, og da synes jeg det er litt sært om saken er at jenta ikke har giddet å bidra.

Det er mange ungdomsskoleelever (helt sikker minst én pr. klasse, statistisk sett) som ikke evner å delta på dugnadsaktiviteter. Jeg mistenker at min yngste ikke nødvendigvis hadde klart å bidra noe videre verken med salg av produkter eller arbeidsdugnad uten at vi foreldrene stilte opp ganske grundig. Nå har hun en diagnose, men det er ikke gitt at man uten videre får aksept for at det skal være en god nok grunn til at resten av klassen må bla opp hennes andel på 8000, så da måtte vi enten betale selv eller gjøre dugnadsjobben for henne.

Hvis disse dugnadsaktivitetene foregår på fritiden, vil det også være en del som rett og slett ikke har tid. Jeg hadde kanskje vært skeptisk til å tillate eldste å bruke så mye tid på dugnadsarbeid på fritiden at hun hadde klart å tjene opp 8000. (Det er veldig mange doruller og veldig mange dugnadstimer.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:58   #48
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Men hvis de først har satt igang dugnadsarbeid må det jo faktisk kunne skilles på de som bidrar til å forsøke samle inn midler og ikke. For det er jo i prinsippet noe alle kan gjøre, enten de sitter økonomisk godt i det eller ei.

Vissvass. Arbeidsressurser er et ujevnt fordelt gode, akkurat som økonomisk ressurser er det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 12:59   #49
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Selvsagt finnes det unntak.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:00   #50
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Forslag til løsning uten å droppe slike turer? Nei, det har jeg ikke. Så kanskje det bare må være slik?

Mitt forslag er å droppe dyre turer.

Jeg ser ingen grunn til at man må ha dyr langtur som avslutning i 10-klasse. Det går fint an å lage en markering for en langt billigere penge hvis det er avslutning man vil lage. Er det for kjipt å dra på overnattingstur i marka? Å ha en avslutningstur som ikke inkluderer alle er i grunnen ganske slemt.

Det jeg synes er ekstra uheldig er at dette for mange ungdommer ikke er eneste kostnadskrevende arrangement i skoleregi. Skoleball er også et sånt arrangement. Det krever ikke så mye på papiret, men for å bli inkludert krever det mye likevel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:02   #51
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg synes på generelt grunnlag at det får være grenser for dugnadsarbeid, enten det gjelder klasseturer eller f.eks aktiviteter/foreninger. Det er jo mange måter å gjøre det på; steke vafler, garasjesalg, salg av doruller ol., men det kan virkelig toppe seg. Det er mange hårreisende eksempler. F.eks hadde en kollega en datter som måtte selge førstehjelpsskrin til 600,- pr stk i en håndballklubb. De fikk utdelt 5-6 skrin hver, og de som de ikke fikk solgt, måtte hver enkelt betale for selv. Da blir det snakk om mye penger. Dessuten er det ikke akkurat lettsolgt, hverken med førstehjelpsskrin eller ting til den prisen. Særlig ikke når man går fra dør til dør.

Alle kan kanskje gjøre litt, men alle kan ikke gjøre like mye hele tiden, og hvis det ene utelukker det andre osv., så er det veldig veldig leit.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:20   #52
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Man må da virkelig ikke legge opp tur til 8 tusen kr pr elev! Altfor dyrt. Det er mye annet av turer man kan finne på som ikke koster så mye.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:24   #53
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Dugnadsarbeid for å samle inn 1000 kr per elev syns eg må vere greit, men 8000 er altfor mykje. Det krev ganske mange timar med dugnad.
Og når det er snakk om 1000 kr syns eg det må vere lov å kreve eigenandel frå dei som absolutt ikkje har bidratt i det heile tatt dersom det har vore fleire muligheiter til å bidra. Sånn fungerer det i borettslaget vårt (og ja, eg veit at det er snakk om voksne mennesker og ikkje barn). Dei som ikkje møter opp på dugnad betaler dugnadspengar i staden for. Så kan ein velge om ein vil stille opp eller betale. Selvfølgelig er det mange som har gode grunnar til å ikkje bidra, men det er jammen mange som rett og slett ikkje gidd også. Dugnadsånda er i ferd med å forsvinne heilt frå den norske befolkninga. Dersom det å ikkje møte opp ikkje får økonomiske konsekvensar er det veldig mange som droppar det.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:36   #54
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dugnadsarbeid for å samle inn 1000 kr per elev syns eg må vere greit, men 8000 er altfor mykje. Det krev ganske mange timar med dugnad.
Og når det er snakk om 1000 kr syns eg det må vere lov å kreve eigenandel frå dei som absolutt ikkje har bidratt i det heile tatt dersom det har vore fleire muligheiter til å bidra. Sånn fungerer det i borettslaget vårt (og ja, eg veit at det er snakk om voksne mennesker og ikkje barn). Dei som ikkje møter opp på dugnad betaler dugnadspengar i staden for. Så kan ein velge om ein vil stille opp eller betale. Selvfølgelig er det mange som har gode grunnar til å ikkje bidra, men det er jammen mange som rett og slett ikkje gidd også. Dugnadsånda er i ferd med å forsvinne heilt frå den norske befolkninga. Dersom det å ikkje møte opp ikkje får økonomiske konsekvensar er det veldig mange som droppar det.

Dette stemmer faktisk ikke. Frivillig sektor står like sterkt nå som tidligere, men folk har blitt litt mer selektive i forhold til hva de bidrar med. Mange gjør dugnad som hjelper andre f.eks. Det ligger forresten ikke helt i dugnadsånden å skulle samle inn penger til sin egen skoletur til London.

Så hvordan mener du at dette skal organiseres? Skal de som av helsemessige grunner ikke kan delta på dugnad (for de vil du jo la slippe) legge fram legeerklæring til foreldrerepresentantene? Eller brette ut sine problemer på hjemmefronten. "Nei, jeg kan ikke delta på dugnad fordi jeg må være hjemme og passe småsøsken. Moren min klarer ikke, for hun er..."

Gratisprinsippet gjelder i skolen. Ikke i borettslag. De kan ha egne vedtekter der dugnadsarbeid eller egenbetaling er nedfelt. Derfor er sammenlikningen din ikke relevant. Skolen skal holde fokus på det som gir læring for elevene. De skal skape et inkluderende læringsmiljø for alle elever - inkludert de late. Gratisprisippet er ikke satt der for å hjelpe elever med oppegående foreldre med relativt god råd som orker å stille på dugnader og selge dopapir og ullsokker. Det er der fordi det alltid er elever som havner på utsiden når enkelte ikke skjønner at det bare er å stille på dugnad eller betale egenandel hvis man lar være.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 21-08-14 kl 13:43.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:36   #55
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

På skolen til eldstemann samles det penger inn til en felles pott gjennom salg av kaker og liknende på foreldrearrangementer. For eksempel nå før sommeren hadde vi felles avslutning privat. Det ble kjøpt inn pølser og brød, man betalte 50 kr per familie. I tillegg var det bakt kaker, og man betalte 10 kr per stykke. Inntektene går til en felles kasse. Nå i høst skal de på tur en helg til en hytte på fjellet som er leid billig. Det er så vidt jeg har forstått null egenandel. Og ingen bryr seg om hvem som har kjøpt kaker og ikke.

Det er kjipt med opplegg som ekskluderer noen, om det er mange eller få.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:47   #56
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Gratisprisippet er ikke satt der for å hjelpe elever med oppegående foreldre med relativt god råd som orker å stille på dugnader og selge dopapir og ullsokker. Det er der fordi det alltid er elever som havner på utsiden når enkelte ikke skjønner at det bare er å stille på dugnad eller betale egenandel hvis man lar være.

Dette. Barn uten oppegående foreldre (og det er ikke så få) skal ikke straffes for det i skolesammenheng. (De får jo svi for det i de aller fleste andre sammenhenger, og det er ikke deres feil!)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:51   #57
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg vil på det sterkeste avkrefte at det å være oppegående eller ikke har noe som helst med økonomi å gjøre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:55   #58
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dugnadsarbeid for å samle inn 1000 kr per elev syns eg må vere greit, men 8000 er altfor mykje. Det krev ganske mange timar med dugnad.
Og når det er snakk om 1000 kr syns eg det må vere lov å kreve eigenandel frå dei som absolutt ikkje har bidratt i det heile tatt dersom det har vore fleire muligheiter til å bidra. Sånn fungerer det i borettslaget vårt (og ja, eg veit at det er snakk om voksne mennesker og ikkje barn). Dei som ikkje møter opp på dugnad betaler dugnadspengar i staden for. Så kan ein velge om ein vil stille opp eller betale. Selvfølgelig er det mange som har gode grunnar til å ikkje bidra, men det er jammen mange som rett og slett ikkje gidd også. Dugnadsånda er i ferd med å forsvinne heilt frå den norske befolkninga. Dersom det å ikkje møte opp ikkje får økonomiske konsekvensar er det veldig mange som droppar det.

Forskjellen på et borettslag og en skole er jo at folk plikter å sende barna sine på skolen. Et borettslag velger man å flytte inn i og jeg regner med at dette med betaling for å slippe dugnad er noe som står i vedtektene. På samme måte som vi kunne betale oss ut av dugnad når vi hadde barn i en privat barnehage med dette i vedtektene.

Jeg tenker at det kanskje heller hadde vært et alternativ at man først gjorde innsamlingen og dugnadsarbeidet og så heller valgte tur utifra hva man fikk inn. Dersom ungdommene da ønsket en tur til utlandet måtte de virkelig stå på og faktisk få inn nok penger til dette. Da hadde man jo hatt et incentiv som ikke medførte at noen ble utestengt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 13:55   #59
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Alt tyder på at rine og jeg definerer «oppegående» forskjellig her.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:04   #60
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Hos oss har det bare vært felleskasser og alle får ta like mye ut, uavhengig av hvor mye de har puttet inn. På barneskolen vår har FAU i samarbeid med rektor blitt enige om å begrense radius og lengde for slike avslutningsturer kraftig, så er det vel maks to overnattinger og det er ikke anledning til å reise utenfor landets grenser. Det gjør også at turen ikke blir så dyr.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no