Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 21:20   #1
wollafruen
Fullverdig medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 99
wollafruen er litt kul
Standard

Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Hei Min mann har lenge visst at han har melkeallergi og glutenintoleranse, men ble på midten av 90-tallet fortalt at så lenge plagene ikke var ille skulle han vente med å legge om til glutenfr kost. Det er nå nødvendig, og han har tatt prøver for å evt. påvise cøliaki (høyst sannsynlig er det det han har).

Vi er grønne begge to, og jeg googler og googler. Har handlet noen glutenfrie alternativer til brød og pasta i dag, kjøtt/fisk og grønnsaker er ikke noe problem, da vi har vært lavkarbotilhengere lenge. Men jeg er fullt klar over at lavkarbo ikke er lik glutenfritt, og brød for hans del må vi fikse. Har laget en sånn "ferdig-glutenfri-melblandings"-brød nå, men det er jo så himla lyst??? Skorpen på brødet har jo ikke farge, skal det være sånn? Stekt på rikigt temp og riktig tid, men allikevel lyyyyyyst.

Tips og triks for nybegynner i glutenfriland tas imot med stor takk.

__________________
Mamma til frk. M (08) og frk. F (06)
wollafruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:25   #2
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Brødet høres forresten riktig ut.. Her spises det ikke, bare det som er kjøpt hos bakeren.
Det er som regel ferske glutenfrie brød hos ulike bakeriutsalg på torsdager.

Gluten er ikke nødvendigvis bare mel, eller hvetemel. Det er noen ganger skjult under andre navn feks kavring, havregryn o.l.

Her går det mye i knekkebrød, men din mann var interessert i å ha brød? Middager er ikke så vanskelig, nettopp fordi jeg lager mye mat fra "bunnen" av, så jeg kan bare bytte ut. Jeg er dessverre ingen baker, så det utgår glatt.

Et skikkelig glutenfritt brød som jeg har bakt med slik type melblanding blir gul, lys skorpe, nesten gummiaktig i konsistensen.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:29   #3
wollafruen
Fullverdig medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 99
wollafruen er litt kul
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Jeg forstår veldig godt at gluten ikke kun er hvetemel Merker at jeg blir litt "redd for" å plutselig ha kjøpt noe som har gluten i seg, uten at jeg har skjønt det, så her lese all varedeklarasjon NØYE!

__________________
Mamma til frk. M (08) og frk. F (06)
wollafruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:51   #4
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Cøliakiforeningen har mye god informasjon og personer du kan ringe og snakke med om problemer som dukker opp. Bakekursene deres er også uunværlige når en skal bake glutenfritt.

Toro har også en del informasjon om produktene sine og litt oppskrifter.

Det viktigste er at den glutenfrie veien blir til mens en går.
Her har helsekosten det beste brødet (lokalbakt), bakeriet sitt er vondt, da er det bedre det som er i frysedisken. Skjærer brødet i skiver og fryser, tar opp etter behov og tiner det i brødristeren. Jeg startet med å bake brød i brødbakemaskinen, bruk semper mix med fiber som basis og smak til med annet mel/frø etter hva du liker. Brøddeiger, bolledeiger, pasta, paier, lefser, tortillas kommer etterhvert, her er bakekursene nevnt over helt supert.

Jeg har en del utstyr som jeg betrakter som uunnværlig i mitt glutenfrie kjøkken, kanskje noe du kan ønske deg til jul også?
- Brødrister
- Kenwooden
- Brødbakemaskin
- Tupperware bakeunderlag
- Tupperware kjevle
- Slikkepotter
Alt dette er forbeholdt glutenfri matlaging. Jeg har kastet ut alt hvetemel fra kjøkkenet, det er mye enklere å holde alt glutenfritt. Brød ol med gluten blir behandlet som gift her i huset.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:52   #5
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Maizena er mitt beste tips til å bruke som jevning.. Hjernen er litt smørje nå, så jeg tenker ikke klart

Hvetestivelse derimot er noe som kan spises.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:10   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

hvis dere også er inne i lavkarbotrenden har spisdegslank.no brød, pizzabunn og litt div som både er lavkarbo og glutenfritt.
Brødet er faktisk (!) godt, og grov-aktig.
Jeg synes også vanlig glutenfritt brød er godt så lenge det er ferskt Melmix fra Semper faller best i smak her.

Jeg anbefaler å sette deg godt inn i hva glutenallergi er utfra cøliakiforeningen sine sider, så blir det lettere å forstå og ikke minst huske hva dere må unngå.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:12   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Han har fått beskjed om at han ikke skal legge om kosten før han har tatt biopsi?

www.ncf.no, www.npif.no og et søk på glutenfritt her på FP vil gi deg gode tips.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:24   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Brød og andre bakevarer bør spises helt ferske, evt nytint fra fryseren. jeg synes også at det hjelper å varme litt i mikroen dersom jeg har daggammelt brød. På Rema (den hos oss, i alle fall) har de to stk glutenfrie brød i frysedisken, de er helt OK. Ellers er brødbakemaskin en god investering hvis man klarer å holde koken med det.

Jeg har et knippe overlevelsesoppskrifter som jeg synes funker bra (Bare spør hvis du ønsker detaljert oppskrift):

1. Grove, glutenfrie scones. Pleier å bake i helgene, og spise varme med syltetøy på. (Kanskje ikke så gode uten melk? Men prøv! Røres sammen i løpet av minutter, og stekes i ti minutter)

2. Grove, glutenfrie vafler (ikke Toro-vaffelmix, lage fra bunnen av)

3. Pizza: jeg bruker oppskriften bakpå Toro lys glutenfri melblanding. Men tilsetter en ts fiberhusk (psylliumfrøskall)i vannet+gjæren, som virker som bindemiddel. Det gjør at gjærdeigen kan eltes og behandles som vanlig gjærdeig, og kan kjevles ut enkelt. Masse fyll på, såklart. Nå har jeg ikke rørt frossenpizza på år og dag!

4. Brownies: søk på Nigella's brownies her inne. Bytt ut med glutenfritt mel, og bruk evt melkefritt margarin (og melkefri kokesjokolade...). Brownies er ypperlig til glutenfri baking, siden melet spiller en begrenset rolle for resultatet!

5. Cookies! Jeg har en cookie-oppskrift som blir kjempegod! Veldig enkelt å slenge sammen, og blir helt sikkert bra også med melkefritt margarin.

Dette var i alle fall ikke særlig lavkarbovennlige oppskrifter, men vil manleve lavkarbo og glutenfritt er jo det det beste og man slipper å tenke så mye på brød og kaker uansett!

Lykke til!

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:17   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.074
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Jeg har levd glutenfritt i perioder (kan nå spise spelt, vanlig havre og bygg), og siden jeg hverken tåler melk, gjær eller sukker særlig godt har mange av de ferdiglagde brødene vært uaktuelle. Jeg har bakt selv med blant annet quinoamel, rismel (fullkornsrismel), glutenfritt havregryn og masse kjerner og frø, med litt varierende resultater riktignok, men det blir i hvert fall grovt. Det skal finnes grovere glutenfritt som også er uten melk, men det kommer an på utvalget der du bor, og så er det selvsagt dyrt.

Det går også an å lage vafler av glutenfritt havregryn, havre- eller rismelk og egg, dersom de ikke tilsettes søtning funker det bra som brøderstatning. Putt gjerne i urter for å gjøre dem mer smakfulle. Har også lagd av bokhvetepannekakemiks (ferdig pakke). Ogran sine produkter er ganske bra, de har også pizza-/pastabunn, glutenfri brun saus o.l. som er helt OK hvis en ikke er veldig glad i å eksperimentere selv.

Anbefaler også glutenfri pasta av det grove slaget, både fordi det er lavere i karbo og fordi det har mer fiber og smak. Den hvite glutenfrie pastaen smaker... ikkeno. Ellers har jeg endel oppskrifter her, klikk på kategori glutenfritt. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har cøliaki, så det er ikke sikkert jeg alltid har vært like flink på å utelukke ting som kan ha spor av gluten. Det er lurt å sjekke alt du kjøper og bruke linkene som de andre her nevner for å lære mer, for det er en liten jungel hvis en skal være 100% glutenfri! Lykke til!

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:26   #10
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Et par kommentarer ang Inglings innlegg:

Havre: det kan hende han får beskjed om å vente med glutenfri havre. Jeg måtte vente med å innføre dette til jeg var sikker på at dietten funka. Ikke alle cøliakere tåler havreprotein heller.

Spor av gluten: de fleste cøliakere skal tåle varer som er merket med "kan inneholde spor av gluten". Står det derimot noe på ingredienslista som er glutenholdig, skal man unngå varen. På www.ncf.no finner dere en liste over navn på ingredienser som er med og uten gluten. Skriv den ut, og ha den med i butikken.

Semper er et merke som har grovt glutenfritt mel uten melk (finnes flere merker også, men det var dette jeg kom på i farta). Hvis dere bor litt utenfor allfarvei, så er det mulig å handle det på internett.

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:46   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.074
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Takk for presisjon, Kanina

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 14:35   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Hvor er oppskriftene, Kanina?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 14:45   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Dragen:

vaffeloppskrift: ingen oppskrift egentlig. Slenges sammen på slump. Egg (evt sukker), smør el.l., mel, og tilslutt spe med væske til passe tykk/tynn konsistens.

Brownies: søk på brownies her inne, Maximillia har lagt ut Nigellas oppskrift på Snow flake brownies, som jeg bruker som grunnoppskrift (med valgfri mengde lys vs mørk sjokolade, og med valgfritt "fyll").

Pizza: som sagt, på baksida av toro-mel-posen.

Coockies:
110 g smør (melkefritt margarin) -smeltes lett slik at det er lett å røre sammen

1 1/2 dl sukker

1 dl brunt sukker (jeg bruker sånn som er litt seigt, med sirup, på en måte)

1 egg

3,5 dl glutenfritt fint mel

1 ts bakepulver

Sjokoladebiter/nøtter/denslags etter smak og behag. (Inmari godt med hakkede tørkede aprikoser, mandler og sjokolade til jule-cookies! Og med litt kanel i deigen)

Settes på bakepapir med skje. Ca en spiseskje deig = store cookies. De smelter utover og blir store og "runde" helt av seg selv.

Stekes på 180 grader i 10-12 minutter.

La avkjøle på bakepapiret.

Fra NCFs hefte, som fås på bakekursene.

Scones:
ca 5 1/2 dl glutenfritt mel (i ønsket blandingsforhold grovt/lyst)
2 ts bakepulver
noen SS smeltet margarin
ca 2 dl melk/vann

Bland det tørre, rør inn margarin (ikke så nøye), deretter væske. Det ser ut som det er altfor mye væske i starten, men det blir passe konsistens ettersom man rører. Blir det for tungt å røre, tilsetter man mer væske. Klattes på bakepapir (ikke prøv å forme dem for mye, da mister de piffen), stek på 250 grader i 10 minutter.

__________________


Sist redigert av Kanina : 18-11-09 kl 21:51.
Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:51   #14
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Hvis det skal være melkefritt så husk at enkelte glutenfrie melblandinger inneholder melk. Mange fra Finax f.eks.

Jeg baker det meste selv og liker godt oppskriftene i denne boken: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt...duktId=2727064

Også har du kanskje fått med deg at glutenfritt er mye billigere i Sverige, om du allikevel er over grensen.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 21:51   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må legge om til glutenfritt kosthold - hva er dine beste tips?

Sånn, nå tror jeg at jeg har fått rettet opp i cookie-oppskriften.

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no