Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Har man noen rettigheter når kjøpt vare ikke leveres i tide?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-23, 15:53   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Har man noen rettigheter når kjøpt vare ikke leveres i tide?

Jeg har vært hjemme fra jobb 2 hele arbeidsdager for å vente på en leveranse av en hvitevare som aldri kom i arbeidstida som den skulle. Første gangen kom den kl 21 om kvelden selv om kvitteringen sa "mellom kl. 8 og 16" (i mellomtiden ingen informasjon fra firmaet som selger), men da var den ødelagt og måtte sendes i retur. Andre gangen kom den ikke idet hele tatt og jeg måtte ta kontakt med firmaet dagen etter og etterlyse den. Dette er et stort og kjent firma som selger hvitevarer.

Jeg har altså "tatt fri" fra jobb i 2 dager for å vente på dette. Det er veldig upraktisk i forhold til jobben. Samtidig er det firmaet som selger uvedkommende at jeg faktisk kan jobbe hjemme med lønn, det er jo ikke en selvfølge. Jeg har gått glipp av møter og dessuten måtte vi avlyse en familie-feiring første gangen.

Har man noen rettigheter etter noe slikt? Jeg tenker at jeg vil be om prisavslag (som de antagelig avviser), men finnes det noen regler eller anbefalinger i slike tilfeller?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-23, 16:51   #2
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man noen rettigheter når kjøpt vare ikke leveres i tide?

Du må selvsagt be om prisavslag, men min oppfatning er at slikt bare er noe man må regne med. Med mindre det er avtalt en eller annen form for dagsbøter ved forsinket levering, selvsagt, men det ble det vel ikke avtalt.

Jeg har søkt som best jeg kan, men dette virker ikke å være en aktuell problemstilling. Sannsynligvis fordi det skjer så ofte, at dette bare er noe man må regne med?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-23, 17:59   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man noen rettigheter når kjøpt vare ikke leveres i tide?

Ifølge forbrukerkjøpsloven kan man kreve erstatning for tap man lider på grunn av forsinket levering. Men det kan du vel ikke akkurat påberope deg.
Se kapittel 5.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...L_5#KAPITTEL_5

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-23, 22:15   #4
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man noen rettigheter når kjøpt vare ikke leveres i tide?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Ifølge forbrukerkjøpsloven kan man kreve erstatning for tap man lider på grunn av forsinket levering. Men det kan du vel ikke akkurat påberope deg.
Se kapittel 5.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...L_5#KAPITTEL_5

Jeg holder med frukt her. Du har ikke hatt direkte utgifter som du kan kreve erstatning for. Selv om du eventuelt måtte ha tatt fri fra jobben, så betyr ikke dette at du automatisk kan kreve erstatning for en ekstra dag fri. Du står jo fritt til å ellers benytte deg av dagen slik du måtte ønske.

Det sagt, så er det fullt mulig å henvise til forbrukerkjøpslovens kapittel 5, og kreve prisavslag. Man får ingenting om man ikke ber om det (og det er skrekkelig irriterende når man venter forgjeves på leveranser).

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no