Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-14, 20:54   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Flere på en slik type diett? Jeg er sett på denne dietten pga revmatisme. Noen som vet hvorfor jeg er ekstremt tørst og har større saltbehov enn ellers?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:07   #2
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Jeg har ikke vært på en sånn diett, så jeg har ikke så mye å komme med Men, kan det være at du bare får i deg mindre salt enn det du har vært vant til slik at du bare "føler" du har behov for mere salt?

Når det er sagt, så har min søster vært på en lignende diett en gang, hvor hun kuttet ut hvetemel (kan ikke huske om hun også skar ned på/avstod fra de andre ting du nevner). Hun gjorde det også pga reumatisme. Hun fikk det altså mye bedre. Det er noen år siden nå, men jeg har også lest om svinekjøttets invirkning på reumatiske sykdommer. Husker desverre ikke så mye av det, men jeg forstår ihvertfall at du vil prøve.

Lykke til!

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:13   #3
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Tusen takk for svar. Ja, jeg har også kuttet svin. Poenget er å kutte ting som er betennelsesfremkallende. Og jeg er også mye bedre!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:15   #4
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Supert! Det er så godt når noe virker!

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 16:57   #5
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Jeg er blitt anbefalt samme type diett. Har du lyst til å dele hva du spiser?

Hvor lang tid tok det før du merket bedring?

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 17:15   #6
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Jeg er blitt anbefalt samme type diett. Har du lyst til å dele hva du spiser?

Hvor lang tid tok det før du merket bedring?

Det tok faktisk kun et par dager før jeg merket bedring! Helt utrolig!

Jeg spiser omtrent slik:

Frokost:
2 egg
3 glutenfrie knekkebrød

Formiddag:
3 kopper syrefri kaffe kjøpt i løsvekt i kaffebutikk, med suketter, melk og kanel

Lunsj:
3 glutenfrie knekkebrød med ost og ruccola eller tomat, agurk eller andre grønnsaker, eller hjemmelagede knekkebrødmed smør

Middag:
alt mulig unntatt svin. Hvis vi har pasta- rispasta fra helsekosten, hvis pizza - gluten- og hvetefri bunn fra Spar. Mye grønnsaker og fisk.

Kvelds:
rosiner eller nøtter eller frukt

Spiser heller ikke kaviar, rød paprika eller jordbær. Det sluttet jeg med for en tid tilbake, da jeg kjente at jeg reagerte på det.

Ingen alkohol eller kaker eller godis. Sliter i helgene..... ellers går det veldig greit. Begynte 2.januar.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 18:52   #7
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Min far har levd på slik diett i mange år (har også reumatisme). Han er merkbart bedre i formen, og får sterke reaksjoner om han avviker mye fra dietten. Han følger den dog ikke helt slavisk, han har fremdeles noe hvetemel i kosten. Han kan typisk spise en hvetebolle, men ikke en svinekotelett f.eks.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:24   #8
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Kan han drikke alkohol, Mikkeline? Vet du i så fall hva han tåler og hva han ikke tåler?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:05   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Jeg har en kollega som lever på noe lignende, men hun spiser vanlig grovbrød. Men aldri kjøtt av noe annet enn kylling. Det startet som vegetarkost og ble utvidet med fisk og kylling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:08   #10
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har en kollega som lever på noe lignende, men hun spiser vanlig grovbrød. Men aldri kjøtt av noe annet enn kylling. Det startet som vegetarkost og ble utvidet med fisk og kylling.

Har hun revmatisme?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:09   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Har hun revmatisme?

Ja, det er årsaken til dietten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:11   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av TripptrappTREsko, her.

Jeg har ikke vært på en sånn diett, så jeg har ikke så mye å komme med Men, kan det være at du bare får i deg mindre salt enn det du har vært vant til slik at du bare "føler" du har behov for mere salt?

Både jeg og lillegutt får i oss for lite salt når vi spiser kun hjemmelagd mat fra bunnen av (uten gluten, soya, melk, sukker, gjær, m.m.) , f.eks inneholder ferdigkjøpt brød mye salt og alle disse ferdigmiksene har mye salt. Ernæringsfysiologen sier hvertfall det, og blodprøvene tilsier det. Mer salt og drikk mer, får vi beskjed om hos legen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:12   #13
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Kan han drikke alkohol, Mikkeline? Vet du i så fall hva han tåler og hva han ikke tåler?

Han drikker alkohol. Har ikke hørt at han har nevnt noe rundt det som en trigger/noe han holder seg unna. Nå drikker han mest vin, sjeldent øl eller noe form for sprit.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 09:53   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Mange av de ferdige glutenfrie produktene har jo en del salt, så jeg tviler på at du mangler det. De har ogs en del stivelse og sukkerarter, så vær litt obs der. Jeg blir også mer tørst av sukkererstatninger, så f.eks. suketter kan ha noe å si, tenker jeg. Drikker du nok vann?

Jeg har gått på slik diett og gjør det delvis fortsatt, men jeg spiser litt gjær (langtidshevet brød med lite gjær i) , spelt og av og til litt sukker. Nå har ikke jeg revmatisme, jeg gjør det mest på grunn av intoleranse og magekrøll, men jeg merker at kroppen trives godt med det og at jeg har mindre vondt i ledd og er i bedre form når jeg spiser sånn. Håper det hjelper deg!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 13:02   #15
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Jeg har ikke kjennskap til en slik diett, men jeg vil veldig gjerne tipse om disse havrebrødene. De kan lages glutenfrie og er uten gjær. http://bedremeg.com/superenkle-havrebrod/

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-14, 20:37   #16
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kuttet sukker, hvete, gjær og svin

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg har ikke kjennskap til en slik diett, men jeg vil veldig gjerne tipse om disse havrebrødene. De kan lages glutenfrie og er uten gjær. http://bedremeg.com/superenkle-havrebrod/

Tusen takk- de skal prøves!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no