Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 17:35   #21
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Min gutt tåler ikke hvetestivelse heller, som gjør bakingen enda vanskeligere, men har da begynt å få taket på det.
Har funnet en oppskrift på brød som gutten elsker, men den er det kulturmelk i. Jeg lager også tortillaer som er enkle og supergode.
Har bakt litt med surdeig, men gutten syns brødet da smaker øl, så det gidder jeg ikke mer. Langhevede knafrie brød er også godt.
Jeg baker med semper, schar og toro, og endel jyttemel

Gleder meg til å dele og motta tips med andre her!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 18:19   #22
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg lager også tortillaer som er enkle og supergode.

Oppskrift!
Jeg ser for meg at tortilla med diverse fyll kan bli bra i matpakke. Til storesøster.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 18:45   #23
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Oppskrift på tortillaer:

280 g schar b-mix, evt litt av det grovt
1 ts xanthangum
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
4 ts nøytral olje
1,8-2,3 dl kulturmelk/kefir, evt vann (vann funker greit!)

Bland alt til en fast og fin deig, bittelitt klissete, men som henger sammen.

Del i 8 emner, og kan enten kjevles ut mellom 2 bakepapirlag, smør i så fall det nederste papiret med litt olje. Ta av det øverste når det er ferdig kjevlet, og legg tortillaen over på varm stekepanne eller takke. Dra av det andre laget med papir når det har stekt 15-20 sek. Snu og stek kjapt på andre sida.
Eller bruk mel under og på kjevla for å kjevle ut. Blås/børst litt av melet av før steking.

Disse er supergode dag 1, dag 2 er de litt tørrere, så jeg legger emnene plastpakket i kjøleskapet og steker opp 1 og 1 til matpakka.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 00:19   #24
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Jeg baker ikke mye, det tar for lang tid, men jeg lager ofte pannekaker eller vafler. Jeg bruker som regel 50/50 med rismel og malte nøtter(cashews eller mandler) og alltid xanthan gum!
Har prøvd glutenfri melblanding før(Dove Farm) og var ikke så begeistret. Det smakte stort sett potet ... Baker man med rismel blir det veldig tørt og smulete, men med nøtter i blir det mye saftigere. Mettende også!
Jeg bruker forresten også bokhvetemel av og til, men det har en litt særegen smak som ikke passer så godt til søte saker syns jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 07:44   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Ja, bokhvete passer dårlig i kaker, men er nydelig i brød og rundstykker!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 07:48   #26
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Jeg husker ikke oppskriften min på rundstykker, det er en slumpeoppskrift med vann, god meltype+melmix, litt olje, en dæsj sukker for hevingen, og gjær selvsagt. Lager deigen litt løs og setter på brettet med en stor skje. Fint at de er litt flate, for det blir jo litt kompakt. Best nybakte eller nytinte.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 15:01   #27
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Jeg har bakt glutenfritt i 7 år. Jentungen vil ikke ha glutenfritt brød, men rundstykker går greit. Andre som ikke er glutenallergikere liker også disse.

Oppskriften jeg bruker:
12 dl godt lunket vann
2 ss fiberhusk
8 ss olje (oliven)
en dæsj sukker, honning, flytende sirup ( i Sverige får man øko sirup på flaske, de er kjekke)
litt salt
Rører dette sammen og lar det svelle 10 min, men ikke lenger at temperaturen holder seg varm nok for gjæren.

2 pakker semper mix med fiber (denne inneholder melk, alternativt grov mix)
1 pk tørrgjær

Blander alt godt sammen i kjøkkenmaskin, ca 15 minutter.
Det blir en løs deig.

Setter rundstykker på 3 kledte stekeplater med isskje med løsnefunksjon. Det blir ca 36 rundstykker.

Hever i ovnen på 40 grader til passe størrelse og de begynner å sprekke på toppen.
Tar de ut av ovnen, varmer ovnen til 200 grader og steker rundstykkene i 10 minutter.

Lar de gjerne ligge til avkjøling natten over på rist for at de skal bli litt faste utenpå. Pakker i poser og fryser ned.

Før brukte jeg sprøytepose, men det er mye mindre klin med isskje, det bruker jeg også når jeg lager boller. Da er oppskriften omtrent den samme, bytter vann med melk og har i sukker. Smør istedenfor olje.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 17:33   #28
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Barnet mitt som ikke tåler gluten er også diabetiker, og derfor er det litt viktig at brød og rundstykker har en del fiber. Det er ganske utfordrende når man baker glutenfritt, men jeg har da funnet noen oppskrifter som funker. Blant annet har jeg oppskrift på 2 forskjellige havrebrød, som gir bra blodsukkerprofil. Kan legge dem inn her etter hvert.

Yndlingsbrødet hans er dessverre ikke så grovt, men det er veldig godt, og holder seg egentlig ok et par dager på benken. Trikset er sure melkeprodukter som kulturmelk, kesam, naturellyoghurt el, litt fett, fiberhusk og fuktig deig.

Fletteloff som smakte som vanlig loff greide jeg også å få til for litt siden. Min erfaring er at lyst brød er enklere enn grovt brød, er det andres erfaring også?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no