Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Økologisk ikke sunnere? (VG)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-14, 10:29   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Ja og så er jo også dette en av grunnene til at jeg ikke spiser egg.

http://www.steinslandco.no/Aktuelt/2...et-123-134.pdf

Det skjer også i økoproduksjonen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 10:48   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

HAHAHA... VG har nå endret overskriften til "RAPPORT OM ØKOLOGISK MAT SNART KLAR"

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 10:51   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

De har tilgang til uteareal, men de går ikke ute og tripper på tunet de heller. Du kan lese om det i denne bloggen. http://skjerabakken.blogspot.no/2013...revelferd.html

Ja, jeg tror jo ikke de har det optimalt, de heller, og jeg synes godt retningslinjene for hva som teller som økologisk drift kan inkludere mer uterom og -tid. Men siden jeg ikke kommer til å slutte å spise egg og kylling, er det tross alt bedre å velge produsenter som slipper hønsene ut iblant i stedet for dem som aldri gjør det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 10:53   #24
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse.

At egg skulle bli bedre ernæringsmessig av om hønene går ute og har god plass ser jeg ikke logikken i. Fór blir produsert for å optimalisere produktene. En ting som er sikkert er at de økogrisene vi hadde i fjøset da jeg var liten var veldig mye mindre sunne enn griser fra konvensjonell storproduksjon. Grisene hadde det nok veldig mye bedre livet, men kjøttet deres var nok ikke kjempebra etter å ha blitt bortskjemt med poteter, brødrester osv framfor å kun bli gitt tilpasset fór.

Logikken for meg som for oss mennesker så er det viktig for å holde oss friske - blandt annet ha nok D-vitamin ved å være ute i sola... jeg tror det samme gjelder for dyrs helse også å leve mest mulig naturlig vil påvirke kjøttet/eggene vi spiser, som det påvirker vår helse.

Det spørs jo hva dette tilpassede foret inneholder da (om det er kraftfor dyrket på GMO soya/mais - eller om de får mat de er "skapt" for å spise).

Vet du noe om de var mindre sunne eller er det noe du antar?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 10:56   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Ang. dyrevelferd: bare vær klar over at kravene til å drive økologisk med kyr er lavere enn ved konvensjonell drift. Dette ble gjort for å gjøre det lettere å drive økologisk. Økokyr kan derfor stå mer på bås enn andre. Og med mindre plass, mener jeg å huske.

Jeg syns det er viktigere at maten jeg kjøper er produsert rettferdig enn den er økologisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 10:58   #26
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror heller ikke plantevernmidler har gunstig helseeffekt, men de er altså ikke skadelige. Jeg skjønner ikke at noen tror de hadde vært lovlige å bruke hvis de var giftige for mennesker, når man ser alt som blir forbudt fordi det kanskje muligens er usikkert om det kan skade.

Tror butikkene hadde blitt ribba rimelig mye om de skulle tatt bort alt som var skadelig - røyk f.eks. Mengdene pr enhet er ikke farlig, men skadelig er de. Coctail effekten derimot er nok langt verre.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 11:12   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Litt på siden av diskusjonen, men samtidig relevant, mener nu jeg.

De siste års hype med de der Gojibærene man ser og hører om i det snakkes om sunt kosthold får meg virkelig til å knegge.
For det første tranporteres de verden rundt med de miljømessige konsekvensene det har og for det andre viser nesten alle prøver som tas av de førhøyede nivåer av sprøytemidler.
Jeg er 100 prosent sikker på at den totale helse,- og miljøeffekten av en neve selvplukket blåbær fra de norske skoger er like bra.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:03   #28
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Det er kanskje riktig at en økologisk gulrot ikke er bedre for deg enn en ikke-økologisk. Men i den store sammenhengen, tror jeg nok det er sunnere for verden med økologisk enn ikke-økologisk produksjon.

Men det beste bidraget vi kan gi, er vel generelt å spise (og forbruke) mindre?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:10   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

det er sjekket at plantevernmidler ikke gir skade for mennesker.

Ja, litt som DDT i sin tid.

Jeg kjøper helst økologisk fairtrade kortreist hvis jeg kan. Smaker bedre, og bedre samvittighet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:56   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

I den grad jeg velger økologisk er det stort sett pga. dyrevelferd og smak (mange ting smaker mye bedre om de får vokse sakte enn etter forsert vekst).

Jepp. Jeg tror ikke økokylling er så mye sunnere for meg en annen kylling, men den smaker uansett bedre og det er et godt argument for å velge økologisk for min del.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 14:02   #31
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, litt som DDT i sin tid.

Jeg kjøper helst økologisk fairtrade kortreist hvis jeg kan. Smaker bedre, og bedre samvittighet.

Nettopp!

Ellers er det flere av argumentene på OIKOS argumentliste jeg kan stille meg bak. "Spis ansvarlig" er et begrep jeg har begynt å bruke - det sier mye. :deltidsøkobonde:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 14:35   #32
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dyrevern er en god nok motivasjon for meg også, og dessuten langt enklere å analysere effekten av, fordi den er lokal.

Globalt sett er både miljø og høy nok matproduksjon veldig viktig, og det er vanskelig for meg å vite noe om hva som er de beste løsningene der. Jeg har generelt tro på bedre og mer effektivt brukt teknologi enn på å gå tilbake til tidligere tiders metoder, både for å få frem mer mat og for å drive miljømessig effektivt.


Skilpadda sier det jeg tenker, og formulerer det best, så herved sitert.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 14:45   #33
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Hvis man er opptatt av næringsinnholdet er det etter det jeg forstår ofte mer vitamininnhold i frosne grønnsaker enn i friske nåtildags, fordi frysekjeden er rigget sånn at grønnsakene er frosne i løpet av timer etter at de er plukket, mens "friske" grønnsaker i butikken jo bevislig fort er en uke gamle og vel så det etter opplysningene på pakken.

så amerikansk blanding er vel tingen. Nei - der røpet jeg hvor gammel jeg er

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 14:47   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

På produktnivå er det liten forskjell på økologisk og konvensjonelt.
Feks økologisk norsk rømme/konvensjonel norsk rømme.

Forskjellen der ligger i hvordan kua er fôret og hvordan fôret hun spiser er dyrket.
Det er dyrket uten bruk av plantevernmidler og uten bruk av kunstgjødsel.
Alt kraftfôr i Norge er GMO fritt, men nå er det økologiske kraftfôret også fritt for palmeolje. Det er ikke det konvensjonelle kraftfôret.

Det er også noen krav til hvordan kua skal ha det, kalven skal suge mora i 3 dager (om det er god dyrevelferd kan man lure på) og kalven skal få melk i tre mnd.
Kua skal også luftes hver dag om hun står på bås.
Jeg finner ikke regelverket akkurat nå, men det er noen krav som gjør at økokua har det litt bedre enn den konvensjonelle.
MEN, det er gjort unntak i kravet om løsdrift fra 2024, så på sikt vil det ikke være slik.
Dog er det slik at de økologiske melkebruken i Norge er blandt de største bruka og de fleste økokuene går i løsdrift allerede. Hvilket betyr at det er ikke noe krav om at de skal ut på beite. Dette kravet kommer nå til sommeren, og gjelder alle kyr, uavhengig av produksjonsmåte. (med mindre Listhaug reverserer kravet.....)

Men for verden er det lurt å velge økologisk, kortreist og fairtrade.
Det er ikke slik at det er de store enhetene som er mest produktive, maioriteten av verdens kaloribehov produseres av småbønder.

I tillegg førlger det med noen nisser på lasset når store selskaper (som Monsanto) kontrollerer store deler av matproduksjonen. De får en enorm makt når de eier såfrøene og genene.

Ved å heller spise mindre kjøtt, kjøpe det litt dyrere og bruke sin forbrukermakt aktivt i dagligvarehandelen kan vi alle sammen gjøre litt for at verden skal vare litt lenger.


Sitat:

Jeg tror heller ikke plantevernmidler har gunstig helseeffekt, men de er altså ikke skadelige. Jeg skjønner ikke at noen tror de hadde vært lovlige å bruke hvis de var giftige for mennesker, når man ser alt som blir forbudt fordi det kanskje muligens er usikkert om det kan skade.

Det er ikke SÅ mange år siden man drakk DTT for å bevise hvor ufarlig det var..... Ettervirkningene av det stoffet sliter fattige land med fortsatt og vil gjøre i mange, mange år til.
Glyfosat, en viktig bestanddel i Rundup som er det aller meste brukte sprøytemiddelet i verden finnes i rikelige mengder i barenurin i Danmark.
Det er riktig at det ikke er noe som tyder på at det er farlig. I allefall ikke noe vi har oppdaget enda.
Jeg synes det er naivt å tro at fordi noe er tillatt er det helt ufarlig. Og en viss skepsis både til omfanget og langtidseffektene av vår tidas sprøytemiddelbruk er bra. Man kan være skeptisk uten å være blodfan av chemtrails

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 15:13   #35
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg tror ikke plantevernmiddelrester i mat utgjør noen stor helserisiko for den jevne, norske forbruker, kontrollen er relativt god i de fleste ledd (fra jord til bord) i Norge. Men miljøeffektene er mer komplekse, bl.a. spekuleres det i at plantevernmiddelgruppen neonikotinoider (imidakloprid bl.a.) kan settes i sammenheng med omfattende biedød, og det er nå forbudt både i Norge og EU. Her kommer det ny kunnskap til stadighet.

Et annet aspekt er jo plantevernmiddelindustiens store makt, med sin eiendomsrett til gener og tilpassede produkter. Påvirkningskraften deres er enorm, spesielt i fattige land, og kommer ikke alltid den jevne småbonde eller forbruker til gode...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 16:23   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Som andre sier: Det er relativt liten forskjell på sunnheten på økologisk/uøkologisk, siden reglene faktisk er veldig strenge på sprøyting og plantevernmidler osv. også i konvensjonelt landbruk.

Jeg skiller også på dyrkede varer og animalske produkter.
Når det gjelder dyrkede varer så tror jeg sunnheten er ca lik. Mer mugg i usprøytet, litt mindre "gifter" (kanskje). Dårligere holdbarhet kan bety mer kasting av mat. På den annen side mener jeg at det prinsipielt er bra at det dyrkes også økologisk, fordi jeg tror det gir nytenkning og innovasjon og utvikling av gode løsninger også i konvensjonelt landbruk. I tillegg så er det på noen måter bedre for kloden og for matjorda at det dyrkes økologisk, selv om det ikke merkes sunnhetsmessig for forbrukeren.

Angående dyr så velger jeg økologisk pga dyrevelferd, særlig egg/fjørfe. Jeg vet ikke om god dyrevelferd får voldsomt store effekter på hvor sunn maten er, men jeg tror det er bra for for eksempel antibiotikabruk. Jeg føler også (synseføle-alert!) at det å fore drøvtyggere nesten utelukkende med kraftfor ikke er en god måte å utnytte den fantastiske evnen de har til relativt effektivt å omdanne planteføde til proteiner, og tror ikke det er bra for dyrene eller kjøttet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 16:28   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Takk for utfyllende og nyttig innlegg, Floksa!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 19:02   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse.

At egg skulle bli bedre ernæringsmessig av om hønene går ute og har god plass ser jeg ikke logikken i. Fór blir produsert for å optimalisere produktene. En ting som er sikkert er at de økogrisene vi hadde i fjøset da jeg var liten var veldig mye mindre sunne enn griser fra konvensjonell storproduksjon. Grisene hadde det nok veldig mye bedre livet, men kjøttet deres var nok ikke kjempebra etter å ha blitt bortskjemt med poteter, brødrester osv framfor å kun bli gitt tilpasset fór.

Tja. stress påvirker jo kroppssammensetningen og kan helt sikkert påvirke egg også? Men uansett er det dyrevelferd og miljø og ikke sunnhet som er grunnene til å velge økologisk. Tvert imot er det endel som er skeptisk til økologisk mat til småbarn på grunn av risikoen for gift fra muggsopp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 20:39   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Det har skjedd ganske mye siden DDT-ens tid, heldigvis. Det blir som å bruke Thalidomid som mønster for legemiddelforskning.

Det er de store føkkøppene vi lærer av - dessverre, og heldigvis. Man kan og skal stille spørsmål om det meste, men jeg foretrekker debatter som er faktabasert og ikke jeg tror og en gang da og føler at og sånn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 22:21   #40
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tja. stress påvirker jo kroppssammensetningen og kan helt sikkert påvirke egg også? Men uansett er det dyrevelferd og miljø og ikke sunnhet som er grunnene til å velge økologisk. Tvert imot er det endel som er skeptisk til økologisk mat til småbarn på grunn av risikoen for gift fra muggsopp.

Tja, jo dersom uteliv for høns betyr mindre stress enn innetilværelse, men det kan jo variere.
Jeg lurer på om det finnes noen måter å måle sånt på hos høner og i egg?

Det skal ikke mer til enn en hund eller to på tunet og en hane i flokken før det kan bli temmelig mye stress for utehøns. Med hane i flokken kan jo sammensetningen i eggene også påvirkes selvsagt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no