Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Erfaring med tibetansk terrier?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-16, 20:49   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

BEklager at det tok litt tid å finne kilder.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...,d.bGg&cad=rja



Og på lynne har man altså knapt hatt avlsframgang siden man startet å avle på det. Så jeg mener fortsatt at jeg har mine ord i behold altså.
Det er også en av grunnen til at vektingen har gått ned. Også er det jo helt subjektivt. For alle du spør som hanskes med nrf vil si at lynnet er blitt mye bedre (meg inkludert)men man har altså ikke greid å finne denne framgangen målbar.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 20:58   #22
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

BEklager at det tok litt tid å finne kilder.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...,d.bGg&cad=rja



Og på lynne har man altså knapt hatt avlsframgang siden man startet å avle på det. Så jeg mener fortsatt at jeg har mine ord i behold altså.
Det er også en av grunnen til at vektingen har gått ned. Også er det jo helt subjektivt. For alle du spør som hanskes med nrf vil si at lynnet er blitt mye bedre (meg inkludert)men man har altså ikke greid å finne denne framgangen målbar.

Vi er enige, for i den plansjen står det 0,09 som betyr 9 %. Ikke 0,01 som du begynte med. Jeg synes også du gikk for hardt ut med at lynne ikke er arvbart, men da leste jeg deg kanskje feil. Vektingen av lynne har aldri vært høy, fordi det ikke er en like viktig egenskap som f.eks. fruktbarhet. Jo høyere vektingen er jo mer fremgang vil det være.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 21:15   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Vi er enige, for i den plansjen står det 0,09 som betyr 9 %. Ikke 0,01 som du begynte med. Jeg synes også du gikk for hardt ut med at lynne ikke er arvbart, men da leste jeg deg kanskje feil. Vektingen av lynne har aldri vært høy, fordi det ikke er en like viktig egenskap som f.eks. fruktbarhet. Jo høyere vektingen er jo mer fremgang vil det være.

Jada, jeg rota litt med tallene i starten (tok dem fra hode og da ble de miksa litt )
Men arvbarheten på lynne er så liten at man knapt kan regne med den altså. Dette har jeg fra foreleser, så det har jeg ikke kilde på.
Fruktbarhet hanlder også veldig mye om miljø og lite om arv (med noen veldig sære unntak som fruktbarhetsdelesjonen)

Men jeg kjenner jeg er litt nysjerrig på hvordan det har seg at du kan så mye om dette? Veldig moro og veldig uvant

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 22:09   #24
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Men hva er lynnet på et dyr? Består ikke det av flere ting? Er ikke det sammensatt av hvor tilgjengelig dyret er, hvor stort mot det har, kamplyst, temprament etc?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 12:01   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Men hva er lynnet på et dyr? Består ikke det av flere ting? Er ikke det sammensatt av hvor tilgjengelig dyret er, hvor stort mot det har, kamplyst, temprament etc?


På ku er det hvor rolig den står ved 2-4 gangs melking som er parameteret. Det er nesten umulig å måle og er derfor man heller ikke vektlegger det noe særlig i avl.
MEd på hund har man jo langt flere parametere å "måle" og da gir det jo mye mer mening. Om det er oppe i 40% avbarhet er det jo viktig. På ku er det d 9% og dermed ikke noe som betyr mye. Og fasinerende at det kan variere så mye blant artene!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 12:16   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Jeg synes ikke det er så merkelig om det varierer. For hunder handler det vel i større grad om sider ved naturlig lynne? Jaktinstinkt, vaktinstinkt, osv. "Å stå stille under melking" er jo ikke en atferd som er naturlig for en ku? Det blir litt som å vektlegge "går fint inn på hestetransport" for hester. Det er sikkert heller ikke spesielt arvbart.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 12:39   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke det er så merkelig om det varierer. For hunder handler det vel i større grad om sider ved naturlig lynne? Jaktinstinkt, vaktinstinkt, osv. "Å stå stille under melking" er jo ikke en atferd som er naturlig for en ku? Det blir litt som å vektlegge "går fint inn på hestetransport" for hester. Det er sikkert heller ikke spesielt arvbart.

Nettopp. DEt er jo en kjempevanskelig ting å "måle".
Nå er jo ikke skuddfasthet en særlig naturlig ting for hund heller, men det er jo ganske konkret.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 12:42   #28
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Jeg hadde rottweiler, og der snakket oppretteren om at det var et mål å avle bort noe av det sterkeste vaktinstinktet, som var blitt avlet frem tidligere. Jeg tenker min hund er et eksempel på at det kan gå for langt andre veien også, for hun ble jo faktisk stjålet. Jeg burde seriøst fått prisavslag på den bikkja...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 14:09   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med tibetansk terrier?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg hadde rottweiler, og der snakket oppretteren om at det var et mål å avle bort noe av det sterkeste vaktinstinktet, som var blitt avlet frem tidligere. Jeg tenker min hund er et eksempel på at det kan gå for langt andre veien også, for hun ble jo faktisk stjålet. Jeg burde seriøst fått prisavslag på den bikkja...




Det hender vi har kyr som lar de andre kyrne suge melk. Da har også ting bikke litt for langt feil vei.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no