Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Farger på vegg! Hjelp!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-13, 18:54   #1
Engler i snøen
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Engler i snøen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Farger på vegg! Hjelp!

Hei.
Holder på å bygge hus. Har så og si bestemt meg for å ha fargen sand (fra jotun) i stua, spisestue og kjøkken. Er det noen som kan tipse meg om en fin farge som jeg kan bruke som kontrastvegg? Har tenkt litt på muskatnøtt, men er redd det vil skinne rødt i fra den fargen? Noen som har erfaring?

Det er dør mellom stue og gang. Derfor tenkte jeg å ha en annen farge i gangen siden jeg skal ha en grå/beige farge på flisene der. Tenker kanskje at sand kan bli litt mørk i gangen? Noen som kan tipse meg om en fin, lys farge? Trappa og listene har bomull som farge, så det må være en farge som ikke blir gul inntil det....

Håper noen kan gi meg noen gode råd

Engler i snøen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 19:31   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Lys antikkgrå? Tidløs?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 19:40   #3
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Marrakech brukes vel mye som fondvegg til sand? Den er brungrå.

Vi har forøvrig "sand" i gangen, og den passer godt der. Forrige eier som malte den sånn, men vi liker det og har bestemt oss for å beholde den fargen der.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 19:57   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Vi har sand på tre vegger i stua. Den siste er en tapetvegg, en lysere grågrønn/turkis med fuchsiaranker fra Colefax and Fowler. Fargen heter vel strengt tatt aqua, tapeten/mønsteret heter Viviers. Jeg synes det gjør seg med en farge mot, enten den er lysere eller mørkere. Gjerne noe litt tidløst.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 20:45   #5
Engler i snøen
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Engler i snøen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Marrakech brukes vel mye som fondvegg til sand? Den er brungrå.

Vi har forøvrig "sand" i gangen, og den passer godt der. Forrige eier som malte den sånn, men vi liker det og har bestemt oss for å beholde den fargen der.

Ok. godt å høre at sand også passer godt i gang Hvilke farger har dere på gulvet? Vi skal ha grå/brune fliser i gangen (AP plan mineral) og er derfor litt redd at gangen vil bli veldig mørk....

__________________
Storebror -06 og lillesøster -09
Engler i snøen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 20:47   #6
Engler i snøen
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Engler i snøen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Har forresten også sett på fargen marrakesh, men vil det bli noe særlig kontrast med den fargen, tro?

__________________
Storebror -06 og lillesøster -09
Engler i snøen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 20:58   #7
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Blir nok litt fargeforskjell, regner jeg med. Har ingen erfaringer med den kombinasjonen selv, men fant dette bildet da jeg googlet:



Det er jo tydelig forskjell på fargene, og de harmonerer i alle fall godt til hverandre. På forskjellige vegger i samme rom kommer det nok veldig an på lyset hvor godt kontrasten vil vises.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 21:03   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Marrakesh er en god del mørkere. Jeg hadde egentlig lyst på den i hele stua, men mannen syntes den var for mørk - og det hadde han rett i. (Dessuten matcha den ikke tapeten vår så godt.) Jeg ville ikke hatt de to sammen her hos oss, men det kan jo hende det funker i andre rom. Hos oss hadde det blitt for dystert.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 22:28   #9
Engler i snøen
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Engler i snøen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farger på vegg! Hjelp!

Hm.... vet ikke om sand blir for dystert jeg, hjemme hos oss..... Synes det er vanskelig å se det for meg.... Men er som sagt redd sand skal bli for dystert og mørkt med relativt mørke fliser på gulvet.... Er det noen som har erfaring med fargen 1275 mild?

__________________
Storebror -06 og lillesøster -09
Engler i snøen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no