Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-12, 19:54   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.459
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Ja, det grubler jeg på om dagen.

Var på Barnas hus i dag, og kikka blant annet på Britax Multiteck, som lillebror evnt kunne arve etterhvert. Men selene var visst bare beregnet på 18 kg bakovervendt? Selgerdamen var også litt bekymret for beinplassen bakover.

Hva har dere andre gjort når treåringen har blitt for lang/tung for det vanlige setet? Eller har alle vært smarte nok til å kjøpe 9-25 kg's sete med en gang?

Vurderer forovervendt beltestol, men er ikke helt klar for det heller. Hun er 3,5 år, forresten.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 20:24   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Hvor for lite er setet, er det kilogrensa som er problemet? Vi kjøpte en britax hi way for å ha to store stoler i vår bil, vi synes også at plutten er litt liten til å snus selv om vi trenger besafen hans til mikro. Men han er på en måte 14 kg, så han har ikke akkurat vokst fra setet sitt. Jeg tror hvis han hadde vokst utav det nå at jeg hadde kjøpt en maxway. Ikke multitec. Jeg liker ikke multitec. Dessuten er det elendig beinplass med det setet og jeg liker ikke å montere det, synes det er vanskelig å få riktig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 20:52   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.459
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Hva er forskjellen på maxway og multitech?
Frøkna nærmer seg 18 kg faretruende, så hun må nok ut av besafen veldig snart. Definitivt før hun blir 4, om vi ikke setter henne på slankekur

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 20:59   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.470
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Minsten her (straks 4) sitter i multi-tech i pappa'en sin bil, supert med plass. Men har er bare rett over 14 kg og rundt en meter lang.

Jeg prøvde ham i en maxway, men han har bedre plass i multi-tech og vil kunne bruke det lengre (sjekket med selger som var helt enig med meg).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 21:33   #5
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg liker ikke multitec. Dessuten er det elendig beinplass med det setet og jeg liker ikke å montere det, synes det er vanskelig å få riktig.

Kva synes du er vanskeleg med monteringa? Eg spør fordi eg alltid lurer på korfor bilseter får trekk for vanskeleg montering i testane, for det er jo berre å følge bruksanvisninga? Eg liker iallfall å tru at det er "berre" å gjer det Multitech har eg ikkje funne fallgruver i monteringa av, bortsett frå at forankringsselene er vanskelege å få skikkeleg stramme når lengda blir justert (typisk ved flytting mellom bilar). Er man to ved monteringa går det greitt.

Multitech går forøvrig til 25kg bakovervendt og 18kg forovervendt med interne seler.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 21:37   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Kva synes du er vanskeleg med monteringa? Eg spør fordi eg alltid lurer på korfor bilseter får trekk for vanskeleg montering i testane, for det er jo berre å følge bruksanvisninga? Eg liker iallfall å tru at det er "berre" å gjer det Multitech har eg ikkje funne fallgruver i monteringa av, bortsett frå at forankringsselene er vanskelege å få skikkeleg stramme når lengda blir justert (typisk ved flytting mellom bilar). Er man to ved monteringa går det greitt.

Multitech går forøvrig til 25kg bakovervendt og 18kg forovervendt med interne seler.

Jeg bare syntes det var vanskelig å få det setet til å stå støtt. Det har med vinkel på bilsetene våre, støttebein og forankringsseler å gjøre. Vi fikk det liksom aldri til å stå stødig nok uansett hvor mye vi halte og dro. Det er ikke vanskelig i betydningen komplisert, bare vanskelig i praksis.

Hiway derimot er veldig enkelt å montere synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 21:49   #7
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Vi gikk fra Besafe Izi Combi til Britax Hi-Way da eldste var tre år gammel. Veldig enkelt å montere, har faktisk montert det i bilen til minstemann i dag med ei hånd i gips

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 22:00   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Jeg ville sett på Britax Maxway eller Acta Graco Belogic. Jeg hadde ikke snudd en treåring forovendt. Eldste satt bakovervendt i Britax Two Way Elite og Brio Zento til han var nesten 6 år. Men da var han ikke mer enn snaut 18 kg, så ville nok ikke fått problemer med vektgrensen uansett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 22:02   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Ellers må jeg innrømme selv om jeg banner i kirka, at hvis jeg hadde hatt en unge på 3,5 år som var nesten 18 kg og stor og lang, at det er fullt mulig at jeg bare hadde venta til vekta bikka 18 kg og så kjøpt beltestol. De øker jo ikke så fort i vekt heller, og ungen ville ha vært svært nær 4 år. Jeg vet ikke om jeg hadde brukt flere tusenlapper på en ny bakoverstol til en unge som er såpass stor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 22:13   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.470
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Enig med Katta i det, tror jeg. Her er gutten 4 om noen uker, men det er leeeeenge til han er 18 kg. Han er en lettvekter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 22:20   #11
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Vi har både maxway og multitech. Når jeg kom over sorgen etter å ha solgt besafen (sukk) så liker jeg multitech best av de to setene. Dette fordi det er luftigere enn maxway som omslutter barnet mere. Til min varmblodige gutt er det best med ett sete som gir litt luft på siden av gutten
Ang montering, så er monteringen likedan på de to setene og ikke spesielt vanskelig i mine øyne. Besafe er mye vanskeligere å montere.

Viktig hva Naima sier om selene multitech er godkjent bakovervendt til 25 kg med interne seler ja

Benplassen er det ikke store forskjellen på mellom disse to setene, litt bedre plass med maxway men det er desto vanskeligere for barnet å klatre opp i selv. Skal man ha mest benplass må setet stilles i mest ligge/hvilestilling, når setet står i en av de andre posisjonene er benplassen akkurat den samme vil jeg si.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 22:24   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Vi hadde akkurat samme parametre og endte med å sette gutten i et Maxway. Vi har et Multitech også, men det satt ikke like fint i vårt baksete og bygget litt mer i lengden, så det bor hos besteforeldre. Ellers syns jeg passformen er ganske lik.

Nå var det bare Maxway som hadde passet inn bak fører hos oss, så om heller ikke det hadde passet, hadde vi nok ventet til 18 kilo og snudd, tenker jeg.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 15:48   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.459
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Jeg kan jo oppdatere med resultatet av funderingene. Vi har kjøpt en framovervendt beltestol (Cybex Solution x2-fix) som vi nok tar i bruk om ikke så lenge.

Bakgrunnen for at det ble denne og ikke en av de bakovervendte til 25 kg, er at baksetet i bilen vår skråner veldig, og i følge butikkdamen vil det da veldig fort bli for dårlig beinplass. Britax-setene hadde visst dårligere beinplass enn Besafen, som hun har ok plass i i dag.

Ja, så sånn ble det. Sikkerhetsmammaen i meg er fortsatt litt skeptisk, men praktikermammaen med bekkenløsning gleder seg litt til en lettere bilstolløsning


Sist redigert av Timar : 31-08-12 kl 16:16.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 16:01   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.889
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Synes det høres ut som en bra løsning. Vi tenker å bytte til Cybex når det blir trangt i Besafen for vår 3,5 åring. Hun klarer seg fortsatt ok, men må nok bytte til vinteren en gang.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 18:33   #15
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Vår har bedre benplass med britax enn besafe, men det spørs nok på bilen, setene våre skrår ikke.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 18:45   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.947
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Vi kjøpte nytt bakovervent til poden rett før fylte 4, og 18 kg. Vi valgte Brio Zento og var veldig fornøyd med det. Vurderte også Britax Two- Way. Multi tech gir vel lite benplass om jeg ikke husker helt feil. Det er svært forskjellig fra bil til bil og stol til stol hvem som gir mest benplass, tar minst plass i baksetet etc. Det eneste er å prøve ut de forskjellige å se hva som passer best i bilen man har

Vi kommer til å gjøre det samme med minstebror siden vi nå har isofix i bilen og vil bruke det frem til 18 kg. Isofix går enn så lenge bare til 18 kg bakovervendt. Uaktuelt å snu før han er minst 5 år, og synes pris er ganske uvesentlig i den sammenheng.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 19:06   #17
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Lillesøster satt bakovervendt i multitec i en helt vanlig sedan til hun var over 5 år uten at det var spesielt trangt .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 19:25   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Brio Zento og Max Way kan gi veldig god beinplass og står godt i skrå seter. Jeg personlig ville spandert et nytt sete på en 3 1/2åring. Storebror her satt bakover til han ble 5 i sin Brio Zento.

Maxi Cosi mobi gir og god beinplass men den kan ta en del plass i biler som har brett sete. Noen biler har jo smalere sete og mer plass fra sete til forsete, mens andre har veldig brei baksete og smalere frem til framsete. Det som er med Mobi er at den må stå på kanten.

Beltestolen får dere jo alltid brukt, og kan være veldig grei å ha i hus til barnehage og besteforeldre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 19:33   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Signerer Isolde. Vi har både Izi Combi X3 og Hi-Way (Max-Way), og det er like god benplass med begge. Men Hi-Way går jo til 25 kg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 19:43   #20
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Ulempen med multitech er jo at den må stå helt inntill. Det gir veldig dårlig beinplass. Seter man kan dra litt ut på kanten gir jo mye bedre beinplass. Hjelper ofte å google setene så ser man hvordan små og store barn sitter i seter.

Hi-Way er litt mindre enn Max Way i selve sete. Er ikke snakk om mange cm men litt i lengden og litt i bredden. Mobi er ca like stor som Max Way. Brio er ganske dyp fra rumpen til kne og gir derfor en del beinplass på grunn av det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no