Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å bruke penger på ungene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-07, 12:07   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bruke penger på ungene

På dager som 17. mai f.eks. treffer jeg alltid noen som er i byen med ungene sine. Ungen har lyst på ballong, men får ikke for foreldrene syns det er for dyrt. Samtidig sitter de gjerne på utekafé og drikker en øl selv ...

Jeg syns også at 50 kroner eller mer for en ballong er ganske horribelt, da ballongen ikke varer lenge og egentlig er en "kortvarig glede". Men hva er ølen foreldrene tar seg på utekafé da? Den kostet garantert mer enn ballongen, og er da vitterlig en enda mer kortvarig glede.

Og foreldre som skifter ut sin egen garderobe tre ganger i året, men ikke tar seg råd til å kjøpe skikkeligs sko til barna for "de vokser jo så fort ut av dem allikevel".

Jeg reagerer ikke negativt på folk som tar seg en øl på 17. mai, eller foreldre som har høyt forbruk av klær altså, men når de bruker argumenter som "kortvarig glede" og "de vokser ut av skoene så fort allikevel" når ungene vil ha/trenger noe, da syns jeg det skurrer og lurer på om disse foreldrene ikke har tenkt seg om ...

Så: Hvordan er det med dere? Har dere tenkt over dette?

Grunnen til at jeg kom på det er at T. i sist uke ønsket seg ny cap(s?), med Elias på. Han trengte ny, men vi sa nei for vi syns den var for dyr (150,-). Da vi kom hjem slo det meg at det var tåpelig av oss å ikke gi ham denne. En pakke tobakk koster 160,- og det trenger vi absolutt ikke (det er kortvarig glede det!), men vi kjøper det allikevel ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:15   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg ser poenget ditt og er delvis enig. Samtidig har jeg ikke ønske om å gi ungene alt de peker på. Alt med måte, så er jeg helt enig.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:15   #3
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Det er sjeldent vi kjøper slike gassballonger til Christian på 17. mai og slikt for de koster omtrent en hundrelapp og det synes jeg er dyrt. De holder jo bare i et par timer allikvel.
Men han får mye annet istedet. Å ja, vi bruker penger på klær og sko til Christian han skal ha skikkelig "utstyr".

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:17   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg er stort sett enig med deg i disse tankene. Men forsøker å legge penger, både til de voksne og barna, i ting som varer. Sier forsøker, for cafebudsjettet mitt tåler ikke dagens lys ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:19   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.570
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Ja, akkurat det har jeg tenkt på. Jeg dropper ølen og tobakken, men gir likevel ikke ungene alt de peker på.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:24   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg mener ikke at man skal gi ungene det de peker på altså. Men at man kanskje bør tenke seg om litt innimellom.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:24   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.612
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg prioriterer å kjøpe skikkelig sko og yttertøy til ungene, å gi de muligheten til å oppleve ting feks nå som vi betalte en formue for at de skulle få lov til å gå på rideskole en uke. Det betyr ikke at de får alt de peker på. Jeg sier som regel nei til ballonger på 17 mai. Det blir dyrt å kjøpe til 3 og gir en meget kortvarig glede og er som regel en fin grunn å skape krangel mellom ungene.


Alt med måte mener jeg.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:32   #8
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg synes nå selv at jeg er flink til å balansere mellom utgifter til meg selv og utgifter til barna mine.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:33   #9
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Nei til ballonger, ja til kino i stedenfor. Jeg prioriterer ting vi kan gjøre sammen som er en opplevelse i steden for slikt som fanger interessen i 5 minutter.

Når det gjelder klær og utstyr til ungene så er det alltid kvalitet, men handler som oftest på salg (gjelder meg og) og kjøper slik at det passer neste gang den typen plagg er aktuelt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:35   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg spanderer gjerne bra utstyr på dattera mi, men sier ofte nei når hun maser i butikken fordi jeg ikke vil at hun skal få absolutt alt hun ber om. Nå er hun ikke engang to år, så problemet er ikke så stort, men det er i hvert fall prinsippet jeg følger.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:48   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.821
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har havnet i et par opphetede diskusjoner på et annet forum fordi jeg reagerte på at enkelte brukere først kunne sutre over at "alle andre hadde råd til reimadress til ungene sine", for så å skryte av de tre lekre parene med støvletter de "bare måtte ha", eller at "man får ikke en ordentlig hårklipp for under 2000 kr. "



Jeg mener ikke at unger må ha dyre merkeklær, eller at det er feil å bruke penger på seg selv. Men jeg synes det er rart at noen synes det er altfor dyrt å bruke en tusenlapp på en skikkelig dress, eller 600 kr på virkelig gode vintersko til barnehagebarn som er ute hver eneste dag, mens de samtidig gjerne bruker samme sum på en veske til seg selv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:54   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Helt enig. Apropos de ballongene, Camilla fikk en stor Ole Brumm-ballong på 17. mai, og da lufta gikk ut av den, la jeg den i press i noen dager og klistret den opp på veggen på rommet hennes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 12:57   #13
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

for de koster omtrent en hundrelapp og det synes jeg er dyrt. De holder jo bare i et par timer allikvel.
.

dyre er de men de holder nå lenge, turbo sin er det nå enda luft i og han fikk den på 17 mai..

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 13:02   #14
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Ja, disse ballongene holder lenge. Det er fortsatt litt luft igjen i den vi kjøpte på 17. mai, men den er snart døden nær nå altså.

Men, til saken. Jeg er enig i det flere her har skrevet. Men, snuppa får ikke alt hun peker på altså. Da hadde vi nok gått konk...

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 13:11   #15
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.821
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig. Apropos de ballongene, Camilla fikk en stor Ole Brumm-ballong på 17. mai, og da lufta gikk ut av den, la jeg den i press i noen dager og klistret den opp på veggen på rommet hennes.

Åh, så lurt! Takk for tipset!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 13:22   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.956
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Mange av gledene vi kjøper oss selv og ungene er kortvarige. Men vi er nøye med hvilke kortvarige gleder vi unner oss, bortsett fra røyk (trenger litt hypnose e.l. der). En annen ting som virker bra er å gi ungene penger de kan disponere selv. I begynnelsen trenger barna veiledning for å forstå priser, sammenligne varer, tenke gjennom eget behov og ønske, men barn er meget smarte dyr og lærer raskt. Nå er barna våre store (10, 13, 15) så det sier nesten seg selv at de ikke trenger særlig hjelp lenger. Vi er ganske strenge på at har de fått en slump penger og blitt blakk, nytter det ikke å komme her og komme her. For all del, barna får selvsagt det de trenger og litt til av klær og utstyr, men skal de ha mer enn det, må de kjøpe selv. Og vi stiller både oss selv og dem alltid spørsmålet: "Er du helt sikker på at du faktisk kommer til å bruke det plagget der?" Det har hindret oss fra mange dårlige impulskjøp.

Dette ble et ganske langt førstegangsinnlegg, men det får stå sin prøve

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 13:50   #17
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Jeg syns også det er merkelig hvordan enkelte prioriterer, men jeg gjør sikkert noen prioriteringer som andre reagerer på.

Jeg kjøper sjelden slike ballonger, men i år gjorde jeg det. 120 kr for to stk. Helt greit, men ungene får beskjed om at da er det andre ting de ikke får den dagen.

Jeg har alltid prioritert ungene fremfor meg når det gjelder kleskjøp. De har fått vintersko til 600 kr mange ganger (utenom de to minste de to siste åra som jeg har prøvd billigere merker), men det sitter langt inne å kjøpe så dyre sko til meg selv. Å være varm på beina er så viktig at det prioriterer jeg, men jeg prioriterer ikke reimadress som går like fort istykker som andre dresser så lenge jenta mi ødelegger x antall iløpet av en vinter.

Tobakk kjøper jeg ikke og det er sjeldent jeg kjøper alkohol også. Klær kjøper jeg når jeg trenger noe og sko sjeldnere enn det.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 14:06   #18
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg syns også det er merkelig hvordan enkelte prioriterer, men jeg gjør sikkert noen prioriteringer som andre reagerer på.

Jeg kjøper sjelden slike ballonger, men i år gjorde jeg det. 120 kr for to stk. Helt greit, men ungene får beskjed om at da er det andre ting de ikke får den dagen.

Jeg har alltid prioritert ungene fremfor meg når det gjelder kleskjøp. De har fått vintersko til 600 kr mange ganger (utenom de to minste de to siste åra som jeg har prøvd billigere merker), men det sitter langt inne å kjøpe så dyre sko til meg selv. Å være varm på beina er så viktig at det prioriterer jeg, men jeg prioriterer ikke reimadress som går like fort istykker som andre dresser så lenge jenta mi ødelegger x antall iløpet av en vinter.

Tobakk kjøper jeg ikke og det er sjeldent jeg kjøper alkohol også. Klær kjøper jeg når jeg trenger noe og sko sjeldnere enn det.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Kjøper sjelden sko til 600 til barna da jeg finner fullgode og billigere alternativer. Tørre og varme er de og.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 14:52   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Er 17. mai dagen å spare på?
Det finnes vel nok av hverdager en kan være fornuftige, og lære barn måtehold.

Mine barn får selvfølgelig gassballong på 17. mai. Det gir STOR glede, og eldstemann gleder seg til akkurat denne ballongen hele året. Langvarig glede gir den og - han bærer den rundt i huset i ukesvis. Sover med den over senga, leker med den i stua, o kaster den beundrende blikk dagen lang.

Men jeg skjønner at dette med gassballongen kun var et eksempel.

Jeg lar barna ha samme livsstil som oss for det meste. Jeg kjøper ukeblader til meg selv, og da får eldstemann også velge seg ett. Når vi koser oss med noe godt, får barna også litt. Jeg kjøper stadig noe nytt for å glede meg selv, så derfor får også barna noe de ønsker seg innimellom.
Synes det er ganske lett å se når de virkelig ønsker seg noe, og når de bare henger seg opp i "vil ha, vil ha!"-spor.

Vi har et moderat forbruk, og unger som "får alt de peker på" har vi ikke her i huset.
Men jeg har tro på å gjøre en kjedelig hverdag til noe ekstra med en etterlengtet caps eller soft-is.

(Og, nei, det trenger ikke å være noe materialistisk som gjør dagen til noe ekstra - men av og til kan det være det.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 15:07   #20
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bruke penger på ungene

Noen dager i året er "anderledesdager" her i huset. 17.mai er en slik dag. Når det er sagt får ikke ungene her i huset gassballong, og det handler rett og slett om antallet ballonger vi da måtte ha kjøpt for å gjøre alle til lags. Den totale pengesummen velger vi heller å bruke på annet. Les; kinobesøk, spise ute en ettermiddag eller annet. I tillegg har vi som familie enkelte spareprosjekter. Noe større som vi ønsker oss alle sammen. Dette involveres alle 7 i og noen ganger lar vi ungene bli enige og velge hva pengene skal brukes til - eller spares. Jeg opplever at det gir en god oversikt over at penger ikke kommer rekenes på en fjøl og også en viss lærdom om sparing.

Når alt dette er sagt, spares det ikke på utstyret til ungene. Jeg velger dog bevisst å ikke gjøre noe stort ut av alt av nytt som kommer inn i huset. Det er temmelig ofte nye sko, klesplagg eller annet kommer innenfor dørene når man har fem barn. Jeg ønsker at ungene skal, så godt som mulig er, få et sunt forhold til penger og økonomi og hauser ikke handleturer opp i det blå.

Her brukes det mye penger på ungene. Det er en sannhet, men vi forsøker å velge hva pengene skal brukes på. Fornøyelser på den ene siden, det nødvendige og god kvalitet på den andre.

Nå venter sommerferien og da er det "anderledesdager" igjen. De to yngste ønsker seg Sunnivakjoler av hele hjertet. Spørs om vi ikke skal la de få en hver ja....

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no