Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 09:38   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Det er jo mange her som liker Terry Pratchett, og jeg har nylig lest ferdig Dodger, og lurer på om noen andre har lest den, og hva dere synes om den? Jeg likte den selv, men jeg glemte hele tiden at det var en Pratchett-bok - bøkene hans har endret seg de siste årene, siden han fikk Alzheimer-diagnosen og siden han måtte begynne å diktere i stedet for å skrive. Og nå er det jo ikke Discworld lenger heller, og selv om det dickenske London som Dodger foregår i alltid har vært en av hovedinspirasjonene for Ankh-Morpork, så er det noe annet å skrive om den virkelige verden.

Den hittil siste Discworld-boken, Snuff, ga meg inntrykk av å handle om de samme personene som før, men skrevet av en annen forfatter. Litt som å plutselig se en live action-versjon av en tegnefilm, egentlig - Vimes og lady Sybil, og for den del Vetinari og alle de andre, de var plutselig ordentlige personer og ikke lenger karikaturer. Og noe av det samme er det som skjer med Dodger og Solomon i denne boken, i forhold til The Artful Dodger og Fagin i Dickens Oliver Twist. I stedet for den motbydelig rasistiske jødiske karikaturen Fagin, som Dickens skriver så underholdende om, beskriver Pratchett en nesten overnaturlig klok, verdensvant og menneskekjærlig Solomon, som tar på seg ansvaret for å sørge for at Dodger blir en skikkelig person i stedet for en skurk.

Og så er det jo ellers festlig at John Peel, som er en av de viktigste RL-forbildene for Sam Vimes selv, har en ikke ubetydelig birolle i boken.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 09:57   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Jeg har akkurat lest den ut.

Som deg synes jeg det har vært veldig rart å lese Pratchett-bøker etter at diagnosen kom ut – og jeg er enig i at i hvert fall Snuff og Dodger ikke egentlig føles som Pratchett-bøker lenger. De er ikke på langt nær like morsomme, og de har ikke den samme kjappheten i vendingene.

Jeg likte Dodger, da. Og siden du har erklært din kjærlighet til Solomon (som jeg også falt for), kan jo jeg erklære min for Dickens, jeg ble veldig sjarmert av hvordan handlingsforløpet i boka stort sett inspirerte hver eneste Dickens-bok som noen gang er skrevet.

Og Dodger selv er jo også svært sjarmerende, i sin instinktive vitenskapelige tilnærming til alle livets områder, «if you wanted to be a successful urchin, you needed to study how to urch».

Men selv om Dodger har så store ressurser (og en så fantastisk støttespiller som Solomon), går det så overnaturlig bra med Dodger at det nesten er komisk. Men med det grenseløst grimme materialet dette faktisk er, er det vel nesten nødvendig – for at det skal bli en slags Pratchett-bok likevel.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 10:19   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og siden du har erklært din kjærlighet til Solomon (som jeg også falt for), kan jo jeg erklære min for Dickens, jeg ble veldig sjarmert av hvordan handlingsforløpet i boka stort sett inspirerte hver eneste Dickens-bok som noen gang er skrevet.

Ja, det var ganske vittig hvor ofte Dickens måtte frem med notatblokken sin for å skrive ned en vending som senere kunne bli en romantittel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 10:39   #4
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

jeg er enig i at i hvert fall Snuff og Dodger ikke egentlig føles som Pratchett-bøker lenger. De er ikke på langt nær like morsomme, og de har ikke den samme kjappheten i vendingene.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig. Snuff, kanskje, men den er da også dyster så det holder, men Dodger mener jeg at jeg lo like mye og høyt av som mange andre Pratchett-bøker. Den har en litt annen tone, men det er tydelig at Pratchett har kost seg verre - han nekter seg ingen ting...
- Disraeli, ja, han må være med, og Robert Peel, og handuveit i FleetStreet, og i det hele tatt.

Sitat:

Men selv om Dodger har så store ressurser (og en så fantastisk støttespiller som Solomon), går det så overnaturlig bra med Dodger at det nesten er komisk.

Jepp, det går nesten litt for bra, men det er helt greit. Det er en kosebok, til tross for den underliggende temaet. Mulig det har noe å gjøre med at boken er definert som passende for "young adult". Jeg ser for meg at om Dodger hadde vært en "ekte" voksenbok hadde det ikke gått fullt så overnaturlig bra.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 10:46   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Noen kosebok synes jeg ikke det er – særlig de druknede gatepikene og scenene fra likhuset er mørk tragedie, og de blir jo bare enda tydeligere av Dodgers, tja, nesten kandiserte skjebne. Jeg synes kanskje at det egentlig skurret litt. (Tenker fortsatt.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:27   #6
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Noen kosebok synes jeg ikke det er – særlig de druknede gatepikene og scenene fra likhuset er mørk tragedie, og de blir jo bare enda tydeligere av Dodgers, tja, nesten kandiserte skjebne. Jeg synes kanskje at det egentlig skurret litt. (Tenker fortsatt.)

Nei, "kosebok" ble feil, glem den. Men det var noe der, at ting faller på plass, og altså at Pratchett tar den helt ut og bare pøser på med referanser til historiske og ikke fullt så historiske personer.
(Mulig jeg er påvirket av at boken jeg leste før Dodger var en usedvanlig laber kriminalroman, sånn at kontrasten ble ekstra stor. )

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 21:06   #7
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Hadde foretrukket om Dodger hadde fått iallefall LITT motstand. Er enig i at han seilte rett gjennom all verden farer litt for lett. Alle liker ham og han er bare så utroooolig lovende. Akkurat det ble litt i overkant, men jeg likte settingen og detaljene fra livet til "toshers" etc. Savner de vittige kommentarene som gjerne inneholder et snev av samfunnskritikk. Tidligere Pratchett-bøker er fulle av sånne gullkorn. Likevel syns jeg Dodger var spennende med gode personbeskrivelser. Boka "Nation" fra 2008 syns jeg var langt mer vag og målløs..

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 21:32   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Men jeg likte Dodgers ufortrødne og smittende personlighet, da, en veldig pratchettsk helt.

Jeg likte forresten Nation kjempegodt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no