Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Tips til serie sammen med 11-åringen?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-24, 19:02   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Tips til serie sammen med 11-åringen?

Minsten og jeg trenger en tv-serie som vi kan se uten Izzi-mannen. Sist så vi Lego Masters sammen, men vi er ikke egentlig reality fans overhodet så det er vel heller unntaket. Gjerne litt action, men vi er åpne for andre sjangre.

Vi ser/har sett f.eks. Only Murders, Mando og andre SW serier, Young Sheldon, Percy Jackson sammen med Izzi-mannen. Han har sett OnePiece med pappaen. Ted Lasso og annet fotballrelatert er uaktuelt.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 19:23   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Doctor Who? Vi har også kost oss med Flash.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 19:40   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

His Dark Materials, HBO

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 19:43   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

The Good place. Heartstopper. Wednesday.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 21:42   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Atypical

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 22:06   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Brooklyn 99?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-24, 23:01   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.435
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

His dark materials, Avatar the last airbender (tegneserien er bra, nå har akkurat "vanlig" serie startet på Netflix, vi har sett første og det lover bra), dr Who, Mandalorian, Boba Fett, She-Ra, Drageprinsen.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-24, 07:31   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Atypical

Veldig enig. Litt om å bli tenåring og litt innsikt i autisme. Jeg ble veldig glad i den serien, og burde ha sett den med ungene mine. Jeg mener at snuppa har sett den på eget initiativ.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-24, 08:07   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.661
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Mine har likt white colar og the rookie i den alderen. Kongen befaler også.
Atypical er grei, men som mamma til to autister synes jeg ikke den gir et godt bilde av autisme. Den gir en patologisk, sykeliggjøring av autisme med en typisk «autismemamma». Det er fremstillingen autister over hele verden vil bli kvitt. Men noen autister synes også serien er innafor om man bare tenker på ungdomen i serien selv, og legger vekk moren.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-24, 21:24   #10
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

+1 på Doctor Who! Ligger Merlin tilgjengelig noe sted nå? Den så jeg med eldste.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-24, 08:31   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Merlin ble total katastrofe hos oss pga. siste episode...

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-24, 15:59   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Den husker jeg faktisk ikke…

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 03:42   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

The rookie var nokså jævlig i sesong 5 i et barneperspektiv. Drepte foreldre med å skjære over strupen osv., og skurken ble ikke fanget men var på frifot. Med barn må skurkene alltid stoppes i hver episode synes jeg. Selv mine store barn tok blikket vekk fra skjermen. Greit å vite om. De tidlige sesongene reagerte jeg ikke sånn på hvis barnet ellers liker sjangeren.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 10:35   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.863
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Jeg begynte å se Modern family (Disney+) med min 11-åring i helga. Slo veldig an til henne som liker artige serier.

Tidligere har vi sett Wednesday (Netflix) og Hva skjedde med Solveig (NRK).

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-24, 11:55   #15
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Modern family så vi i fjor, og har startet på den igjen, hele familien elsker den.
Og side om side (Nrk) er enda mer populær

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-24, 14:26   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Takk for mange tips! Mange har jeg sett fra før, og slik som Side om side, Modern Family etc. klarer jeg ikke et halvt minutt av engang.

Wednesday har han veldig lyst til å se, og egentlig jeg også, men tror det var edderkopper i den, så da må mamma'n melde pass

Dr. Who har jeg snust på tidligere, så kanskje det hadde vært noe. Vet det har vært mye frem og tilbake med sesonger og sånt; hvor bør vi evt. starte?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-24, 14:27   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Mine har likt white colar og the rookie i den alderen. Kongen befaler også.
Atypical er grei, men som mamma til to autister synes jeg ikke den gir et godt bilde av autisme. Den gir en patologisk, sykeliggjøring av autisme med en typisk «autismemamma». Det er fremstillingen autister over hele verden vil bli kvitt. Men noen autister synes også serien er innafor om man bare tenker på ungdomen i serien selv, og legger vekk moren.

Interessant. Takk for innspill. Har du sett Young Sheldon? Har du liknende tanker om den evt.?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-24, 19:38   #18
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Mine har likt white colar og the rookie i den alderen. Kongen befaler også.
Atypical er grei, men som mamma til to autister synes jeg ikke den gir et godt bilde av autisme. Den gir en patologisk, sykeliggjøring av autisme med en typisk «autismemamma». Det er fremstillingen autister over hele verden vil bli kvitt. Men noen autister synes også serien er innafor om man bare tenker på ungdomen i serien selv, og legger vekk moren.

Åj, nå ble jeg litt overrasket. Jeg likte denne serien godt og leste en del om den og så noen klipp fra de som har laget den for en stund tilbake. Det virket som om de prøvde å være veldig bevisst på hvordan de avbildet autisme og brukte flere miljøer og mennesker med autisme som kilder og til skuespillere i serien. Men det er klart autister er vel like forskjellige som folk flest.
Autismemamma? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Kanskje du kan si noe om det? Jeg kjente meg nemlig litt igjen i denne moren fordi jeg har kjenner litt på tomhet og forvirring nå når mine unger begynner å bli store og selvstendige og ikke trenger meg på samme måte som før. Jeg har liksom kun vært mor og pedagog i nitten år og må plutselig finne noe annet meningsfullt å fylle dagene med. Ingen av mine barn er autister altså, men barneoppdragelse kan nå være ganske altoppslukende for noen og enhver og jeg har ikke vanskeligheter med å forestille meg at det må være ekstra tøft hvis man har barn som har krevd mye ekstra tilrettelegging. Jeg opplevde det som ganske forfriskende med en serie som viser litt hvordan det er å ha store barn på vei ut av redet, framfor småbarnslivet.

Elleveåringen her har vært fan av Stranger things, Young Sheldon og Ginny og Georgia. Hun har også sett Wendesday. Det er absolutt en serie vi anbefaler. Jeg husker ikke så mange edderkopper. Kanskje du kan ha en pute til å ha foran fjeset i tilfelle?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-24, 19:29   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.661
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til serie sammen med 11-åringen?

«Autismemamma» er et begrep som er blitt veldig negativt i det autistiske miljøet og mange argumenterer for at man er mamma til en autist, ikke autist selv. De som er det kan fint kalle seg autismemamma mener de, autister som er mamma. Det handler om at det identifiserer mammaen gjennom barnet. Og brukerene av begrepet ofte har en sykeliggjøring av autismmediagnosen. En tanke om at det bør fikses. Nevromangfold miljøet er svært i mot dette, selv om det stemmer at det er mange vansker knyttet til diagnosen. Mange av vanskene kan også knyttes opp mot manglende tilrettelegging, og dobbel empati vansker. Altså at nevrotypiske ikke forstår nevrodiverse, og omvendt .

Big bang theory og Jung Sheldon synes jeg er en annen klasse. Der blir det aldri sagt at han er autistisk. Det blir heller ikke sykeliggjort, heller fokus på alt han får til. Men det er jo delte meninger om det også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no