Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 09:08   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg leser i Vårt Land i dag at staten anbefaler aktiv påmelding til skolegudstjenste og alternativer, og at Biskop Nordhaug er fullstendig i mot dette. Jeg syns derimot det er flott og syns denne biskopen fremstår som totalitær og sutrete. Det er jo ikke snakk om å fjerne gudstjenesten, men å sørge for at folk kan ta et aktivt valg.

Sitat:

FAKTA: Nye råd om skolegudstjeneste

  • Dersom skolen ønsker å arrangere eller delta på en gudstjeneste, bør dette tas opp med foreldre i forkant, for eksempel gjennom samarbeidsutvalg eller foreldreråd.
  • Skolen må tilby ikke-diskriminerende fritaksordninger gjennom likeverdige alternative tilbud for dem som melder om fritak.
  • Skolen bør organisere deltagelse på gudstjenester ved at elevene aktivt melder seg på. Det bør være samtidig påmelding til gudstjenester og alternative tilbud.
  • Foreldrene eller elevene skal ikke måtte gi ut informasjon om egen tro.
  • Rektor bør jevnlig gjennomgå reglene om fritak fra aktiviteter med lærerne for å sikre at fritaksretten praktiseres riktig.
  • Kilde: Utdanningsdirektoratet

FAKTA: Tall om skole- gudstjenester

  • I fjor ble det arrangert 2.935 skolegudstjenester med til sammen 580.608 deltakere.
  • I 2009 ble det arrangert 3.193 skolegudstjenester med til sammen 603.729 deltakere.
  • Det har vært større prosentvis nedgang for antallet gudstjenester enn antall deltakere. Det betyr at det i 2014 var flere deltakere per gudstjeneste i snitt, enn det var i 2009.
  • Fylkene der det er størst oppslutning rundt skolegudstjenesten er Rogaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Vest-Agder.
  • Kilde: Statistisk sentralbyrå

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:09   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det kommer jo flere hvis folk ikke må ta et aktivt valg? Jeg synes man skal beholde ordningen slik den er i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:10   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg syns det var en knakende god ide med aktiv påmelding, jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:11   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kommer jo flere hvis folk ikke må ta et aktivt valg? Jeg synes man skal beholde ordningen slik den er i dag.

Det regnet jeg med at du syntes. Men hvorfor? Mener du det er et mål at flest mulig deltar på skolegudstjenesten?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:11   #5
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det regnet jeg med at du syntes. Men hvorfor? Mener du det er et mål at flest mulig deltar på skolegudstjenesten?

Ja, jeg synes det er en utrolig fin og koselig tradisjon.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:14   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg synes denne endringen er helt på sin plass, og kan medvirke til at foreldre kanskje begynner å ta litt mer aktive valg når det gjelder om barna skal delta i forkynnende seremonier i skoletiden. Hurra for Udir her!!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:16   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

For meg spiller det ingen rolle, jeg kommer til å melde mine på uansett. Og så håper jeg at andre foreldre er like trassige som jeg, men det kan man vel kanskje ikke forvente.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:19   #8
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det er jo litt av poenget, de foreldrene som mener det er viktig at barna deltar på gudstjeneste i skoletiden, vil jo ha alle muligheter videre til å melde dem på, og står fritt i likhet med de andre til å ta dette valget. Jeg forstår ikke biskopens motforestillinger, og er glad for at alternativene nå blir likestilte med tanke på aktive valg.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:20   #9
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

På vår skole har det vært aktiv påmelding de årene vi har hatt barn der. De kan velge mellom skolegudstjeneste og alternativ samling. Men nå har vi en høy andel av andre religioner på skolen da.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:21   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

. Og så håper jeg at andre foreldre er like trassige

Å melde seg på et arrangement kan vel neppe kalles trassig. Eller mener du at det legges opp til at folk egentlig ikke skal melde seg på, slik at de som gjør det, er litt sånn: ?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:22   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det høres ut som en god idé.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:23   #12
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Vi har alltid hatt det slik, velg mellom to alternativer. Ikke noe problem, tror fordelingen har vært ca 50-50. Det er bra opplegg på begge steder.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:24   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å melde seg på et arrangement kan vel neppe kalles trassig. Eller mener du at det legges opp til at folk egentlig ikke skal melde seg på, slik at de som gjør det, er litt sånn: ?

Selvsagt er det derfor. Her har nok HEF hatt en finger med i spillet, vil jeg tro.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:26   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Som en kuriositet går mine to eldste på en kristen privatskole og de har ikke skolegudstjeneste. Besøke moske og synagoge og tempel gjør de da. Treern skole (offentlig) har det, ikke aktiv påmelding.

For min del spiller det ingen rolle om det er aktiv påmelding eller ikke, det jeg kanskje ser for meg som en potensiell utfordring her er at det kan være vanskelig å få inn svar fra folk og at det ikke er gitt at "ikke svar" betyr "ønsker ikke å bli med".

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:28   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selvsagt er det derfor. Her har nok HEF hatt en finger med i spillet, vil jeg tro.

Jeg tolker det ikke slik i det hele tatt. Kanskje HEF har påvirket, men ikke for å lokke folk over i ateismens rekker, slik jeg antar at du ser det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:29   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Vi har hatt det de siste årene tror jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:31   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Har de aktiv påmelding til hvert enkelt arrangement eller har de sånn som med bilder på hjemmeside at man velger én gang for sitt barn og sier fra om det endrer seg?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:33   #18
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Eg er litt med rine her merke eg. Eg håper inderlig ikkje at dette fører til at ein fin tradisjon blir borte.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:35   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har de aktiv påmelding til hvert enkelt arrangement eller har de sånn som med bilder på hjemmeside at man velger én gang for sitt barn og sier fra om det endrer seg?

Lillemann sin skole har aktiv påmelding. Der er det slik at når barnet begynner på skolen, krysser foreldre av på et skjema en gang for alle, og gir heller beskjed til skolen om man forandrer mening.
På Guttungen sin skole, får vi skriv hvert år, hvor vi krysser om han skal være med i kirken, eller om han skal være igjen på skolen.

Jeg tror ikke at det bli slutt på skolegudstjenester selv om det blir aktiv påmelding i stedet for aktiv avmelding. Guttungen sin skole praktiserer aktiv påmelding, de har gudstjeneste hvert år, og av 32 barn i klassen, hvor av fler er muslimer, shiker, budhister og katolikker, er det stort sett bare min sønn som ikke går i kirken. De andre 31 er altså blitt aktivt meldt på. Så, dømt ut fra den ene skolen (datapunkt - yeay) kan de som ønsker bevare skolegudstjenestene puste rolig med magen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:36   #20
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg er litt med rine her merke eg. Eg håper inderlig ikkje at dette fører til at ein fin tradisjon blir borte.

Blir den borte, så er det jo fordi folk ikke ønsker det for sine barn. Jeg synes dere svartmaler litt her. Vi har for øvrig hatt aktiv påmelding i flere år, og jeg har alltid meldt barna mine på.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no