Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Operasjon Askeladden - Facebookside

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-16, 15:50   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Operasjon Askeladden - Facebookside

Jeg følger på FB "Operasjon Askeladd", en side som legger ut screenshots av hetsende kommentarer skrevet på grupper som "Norge er vårt", "Slå ring om Sylvi" etc.

Har ikke gjort noe research på startingen av Askeladdensiden eller hvem som driver den, og det er helt sikkert noe negativt å si om den også, men jeg synes uansett det er interessant, skremmende og nyttig å få med seg hva som faktisk ytres av "vanlige folk" under fullt navn (navnene sladdes på Askeladden, men jeg er ofte innom en del av disse sidene, profilene og gruppene og ser hva som skrives selv) av drapstrusler, "jeg håper du blir gruppevoldtatt til du dør" og lignende.

Så, jeg oppfordrer vel egentlig til å følge Askeladden.

https://www.facebook.com/OperasjonAskeladd/?fref=ts

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 17:01   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Jeg er litt delt på den siden. På en måte syns jeg det er supert at dette blir offentliggjort, men på det andre siden sliter jeg litt med "hvorfor"? Hva er hensikten? Hvor tar man det videre? Kanskje spesielt siden navn er sladdet, så blir det liksom ikke noe mer enn "så så mye kjipt som finnes". Og det er jo til å bli riktig så motløs av. Jeg er redd det bare skaper nok en form for lenestolsaktivisme, man klikker og deler, også føler man at man har gjort sitt.

Jeg vet at det ikke gjelder deg altså, du gjør mye mer enn meg, jeg tenker generelt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 17:09   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Altså, for å utdype: jeg syns de gjør et formidabelt arbeid, ved å følge med og faktisk anmelde, og de får også endel presse på det, så jeg er ikke negativ altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 17:24   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Jeg tenker at det muligens kan få noen ut av lenestolene sine hvis de får et inntrykk av hvor ille det faktisk er, hva folk faktisk får seg til å ytre om medmennesker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 17:49   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker at det muligens kan få noen ut av lenestolene sine hvis de får et inntrykk av hvor ille det faktisk er, hva folk faktisk får seg til å ytre om medmennesker.

Ja, det kan hende det. Det hadde vært fint!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 18:28   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Har fulgt siden en god stund og synes de gjør en viktig jobb.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 22:44   #7
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Kva er det som feiler folk.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-16, 12:25   #8
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Så:Man er altså mot islam og innvandring på grunn av at muslimer er kvinneundertrykkende, voldselskende undermennesker. De vil ødelegge demokratiet vårt.

Dette uttrykker man ved drapstrusler og ønske om at kvinner, døtre og koner bør voldtas og drepes. Og ikke bare muslimske kvinner, men gjerne norske som er i slekt med innvandringsvennlige menn.

På hvilken planet gir dette mening? Mange av dem legger jo fram et menneskesyn som er helt på linje med noe av det mest grusomme som rapporteres fra IS?
Å være kritisk er bra, og det er bekymringsverdige aspekt ved den økende innvandringen, men å vite at vi faktisk allerede har en egen nasjonalistisk gruppe som forfekter alle IS sine verdier det er så mye mer skremmende at jeg ikke har ord.
Det kan være naboen min. Det kan være han på Kiwi. Som så meg da jeg snakket med en muslimsk mann, mens han tenkte sitt (Landsforræder? Hore? Drømmer vel om tvangsekteskap? ) om det jeg gjorde.

Så prøver man å trøste seg med at det i det minste stort sett er tanker og ord i stedet for handlinger. Helt til man ser at den lukkede gruppen Soldiers of Odin Norway har over 1000 medlemmer (etter å ha sjekket i dag ser jeg gruppen nå har doblet seg til å telle over 2000 medlemmer. Dette har skjedd i løpet av to dager)som gjerne vil trekke på seg hettejakker med vikingemblem for å "beskytte etnisk norske nå som politiet har mistet kontrollen".
Da blir jeg virkelig redd. For ja, terroristene er her. Men de fleste av dem kommer ikke fra Syria. De kommer fra Lofoten. Og Sunnmøre. Og Bergen. De er norske, og de hater. Det gjør dem farlige.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne

Sist redigert av slaraffen : 30-01-16 kl 12:31.
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-16, 14:23   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.465
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Slaraffen: bra skrevet. Helt enig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-16, 18:52   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Jeg tar slike sider på like stort alvor som jeg tar sider som presenterer grums fra muslimske eller andre mer ekstreme miljøer. De er troll, de er ikke så mange, og det er ikke noen overraskelse at de finnes.

De fleste av oss er heldigvis normale og fornuftige folk - uavhengig av religiøs overbevisning eller statsborgerskap.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-16, 22:04   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tar slike sider på like stort alvor som jeg tar sider som presenterer grums fra muslimske eller andre mer ekstreme miljøer. De er troll, de er ikke så mange, og det er ikke noen overraskelse at de finnes.

De fleste av oss er heldigvis normale og fornuftige folk - uavhengig av religiøs overbevisning eller statsborgerskap.



De er flere og flere, og de sier drøyere og drøyere ting. Jeg tror ikke det er lurt å fortsette å lulle seg inn i "det er jo ikke så farlig"-tankegangen, det er på tide å bli litt skremt.

Og kanskje til og med gidde å gjøre noe. Si noe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 08:17   #12
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De er flere og flere, og de sier drøyere og drøyere ting. Jeg tror ikke det er lurt å fortsette å lulle seg inn i "det er jo ikke så farlig"-tankegangen, det er på tide å bli litt skremt.

Og kanskje til og med gidde å gjøre noe. Si noe.

Du tenker at det er viktig å si noe, gjøre noe, mene noe i forhold til all slags ekstreme og grumsete uttalelser, eller kun i forhold til uttalelser som samles inn på denne siden?

Retorikken din kan strengt tatt også brukes om uttalelser fra andre miljøer, andre strømninger, og DER er i hvert fall jeg ganske tydelig på at det gjelder et fåtall - heldigvis.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 08:29   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Du tenker at det er viktig å si noe, gjøre noe, mene noe i forhold til all slags ekstreme og grumsete uttalelser, eller kun i forhold til uttalelser som samles inn på denne siden?

Retorikken din kan strengt tatt også brukes om uttalelser fra andre miljøer, andre strømninger, og DER er i hvert fall jeg ganske tydelig på at det gjelder et fåtall - heldigvis.

Jeg synes selvfølgelig at all ekstremisme, fremmedhat og trusler om drap og voldtekt fra for eksempel muslimer er HELT ok, og ikke noe det norske samfunnet trenger å legge seg opp i.


Kjære vene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 10:08   #14
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes selvfølgelig at all ekstremisme, fremmedhat og trusler om drap og voldtekt fra for eksempel muslimer er HELT ok, og ikke noe det norske samfunnet trenger å legge seg opp i.


Kjære vene.

Klassisk.

Jeg synes generelt slike sider er alt for ensidige til at jeg tar dem seriøst.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 10:15   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Klassisk.

Jeg synes generelt slike sider er alt for ensidige til at jeg tar dem seriøst.



De samme folka driver også Operasjon Spøkelseskladden, hvor det stort sett er muslimers kvinnesyn som blir vist frem. Hjalp det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 10:37   #16
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Askeladden - Facebookside

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.



De samme folka driver også Operasjon Spøkelseskladden, hvor det stort sett er muslimers kvinnesyn som blir vist frem. Hjalp det?

Nei, ikke egentlig. Poenget mitt er jo at det er få av mange som er så ekstreme, og det bidrar liksom ikke til kommunikasjon og toleranse å eskalere frontene.

Men uansett, jeg er blitt nysgjerrig på FBsidene - så kommer til å ta en titt

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no