Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-17, 07:50   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.521
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Det er jo ganske mange yrkesgrupper som jobber tett med "brukerne" uten at det er greit å ta i mot store gaver likevel, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for lærere.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 07:51   #22
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

. Så får det heller være at noen ikke føler de har råd til en 50-lapp...

Du tror det er noe noen bare føler? Du tror ikke at det finnes folk som faktisk ikke har råd?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 07:52   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.496
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo ganske mange yrkesgrupper som jobber tett med "brukerne" uten at det er greit å ta i mot store gaver likevel, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for lærere.

Men det er strengt tatt ikke greit å ta i mot store gaver. Men en liten oppmerksomhet er greit.


Jeg ser forøvrig for meg at dersom foreldrene mine havner på sykehjem så kan jeg godt finne på,å kjøpe en blomst eller sjokolade til pauserommet for å vise at jeg setter pris på jobben de gjør.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:15   #24
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.788
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg er med på fellesgave til lærer/barnehageansatt med glede. Men for barna mine er det den personlige gaven fra dem som er viktig. De vil gi læreren sin noe til jul og lager det ofte selv. Eller kjøper en sjokolade og skriver et koselig kort. Det er fordi læreren er et av de viktigste menneskene i livet deres i den perioden de har dem.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:24   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg er helt enig med kronikkforfatter i at gratisprinsippet brytes både titt og ofte og at det på ingen måte er greit, men når det er sagt så synes jeg det er mye verre at foreldre skal behøve eller "behøve" å samle inn til klasseturer, leirskoler og evt. annet som skolen burde betale for enn at de kjøper en blomst til læreren på slutten av et skoleår. Klassekasser til hyggelige aktiviteter som påskefrokost og risgrøt før jul og sånn, hvis det baseres på frivillige gaver og ingen purrer på dem som ikke har bidratt, synes jeg må være innenfor, men foreldrebetalt leirskole til mange penger er helt, helt feil.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:28   #26
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg syns det er greit så lenge det ikke blir voldsomme summer og det ikke er synlig hvem som bidrar eller ikke. Det er vel kanskje det som kan gjøre det vanskelig, at det er mange ulike mennesker som er klassekontakt og det er ikke sikkert at de tenker over hvordan de går frem for å samle inn pengene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:33   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo ganske mange yrkesgrupper som jobber tett med "brukerne" uten at det er greit å ta i mot store gaver likevel, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for lærere.

Det er ikke annerledes for lærerne. De kan ikke ta imot en stor gave fra foreldrene til en enkelt elev, eller fra f.eks et firma som leverer skolebøker. Men her er det ikke akkurat snakk om å kjøpe seg fordeler. Det er snakk om at gaven er fra alle, og vanligvis er det bare snakk om en liten oppmerksomhet, ikke en stor gave. Hvis man ikke ser forskjellen har man rett og slett misforstått grunnen til at offentlig ansatte ikke får ta imot gaver.

Her er det som hos Myria, pengene tas fra klassekontoen, og pengene der kommer fra loddsalg på skolearrangement o.l., ikke innbetaling av penger. Pengene på klassekontoen går først og fremst til skoletur i 7.klasse (ikke leirskole, den betaler kommunen) og diverse andre hyggelige ting for elevene, og den delen som går til gaver til lærerne er veldig liten. Da ser jeg overhodet ikke problemet.

Jeg har imidlertid ikke problemer med å se det uheldige i at det samles inn en 50-lapp her og en 50-lapp der, med purring til de som ikke har betalt, og en antakelse om at "det har alle råd til".

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-05-17 kl 09:10.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:47   #28
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

De fineste gavene jeg har fått når 10. klassinger har sluttet er en håndlaget bok der alle elevene hadde skrevet en hilsen og et krus der elever hadde skrevet ting jeg sier ofte, og litt sånt pent om meg.

Herlig! Tenkte å få Storesøster til å sørge for at alle elevene skriver en hilsen til begge kontaktlærere. Må kjøpe store kort

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:51   #29
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det går jo an å være nice uten å dele ut gaver.

Alle steder jeg har jobbet er det klare (og strenge) regler for hva man som ansatt kan ta i mot av gaver/ytelser fra kunder/oppdragsgivere. Sånn er det vel de fleste steder i arbeidslivet, og jeg skjønner ikke helt at det skal være så mye verre at lærer Dahl ikke kan ta i mot gaver fra elevene/foreldrene enn at jeg ikke kan ta mot konjakk fra gravemaskinentreprenør Fjeld.

Det er forskjell på å gi en avskjedsgave fra ALLE, og en personlig oppmerksomhet rett før karakterer skal settes. Synes jeg. Jeg har aldri tenkt over at oppmerksomhet jeg har fått i min karriere er for at noen skal oppnå noe - jeg blir bare veldig, veldig rørt og glad.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 31-05-17 kl 09:04.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:53   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.463
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men hvorfor i all verden skal lærere ha en gave for å ha utført jobben sin? Hvorfor ikke trikkesjåføren? Tannlegen? Vaskedama på skolen?

Tsk, tsk, du har jo vært her på fp lenge. Har du ikke fått med deg at alle disse, pluss postbudet og negledamen får en oppmerksomhet til jul?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:56   #31
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Du tror det er noe noen bare føler? Du tror ikke at det finnes folk som faktisk ikke har råd?

Joda, det er helt sikkert det. Noen bidrar mer, andre mindre. Sånn har det jo vært hele veien, både når det gjelder innsats, dugnad og økonomi - og det er en del av det å ønske å gjennomføre noe utenom ren undervisning. Bidra etter evne, men alle får.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 31-05-17 kl 09:03.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 08:57   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Da jeg gikk med avisen i min ungdom fikk jeg faktisk en liten oppmerksomhet fra mange til jul. Jeg har tenkt å videreføre det.

Når det er sagt, både Hiawata og jeg har et nærere forhold til læreren hans enn postbudet og jeg syns det er helt greit å gi en felles oppmerksomhet. Det er da mindre press på det enn hvis hver enkelt skal gi noe fra bare seg? Det er mange som bare gjør jobben sin jeg syns fortjener litt ekstra. Sykepleierne på spedbarnsintensiven som tok seg av Hiawata da han var alvorlig syk, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:07   #33
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.909
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er helt enig med kronikkforfatter i at gratisprinsippet brytes både titt og ofte og at det på ingen måte er greit, men når det er sagt så synes jeg det er mye verre at foreldre skal behøve eller "behøve" å samle inn til klasseturer, leirskoler og evt. annet som skolen burde betale for enn at de kjøper en blomst til læreren på slutten av et skoleår. Klassekasser til hyggelige aktiviteter som påskefrokost og risgrøt før jul og sånn, hvis det baseres på frivillige gaver og ingen purrer på dem som ikke har bidratt, synes jeg må være innenfor, men foreldrebetalt leirskole til mange penger er helt, helt feil.

Dette er jeg helt enig i.

Jeg synes egentlig ikke at artikkelen var surmaget jeg da. Uansett er det selvsagt for meg at man gir hvis man både kan og vil samtidig. Ingen skal da holde oversikt over det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:30   #34
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Kronikkforfatteren er lærer selv, jeg opplevde vel at han sa det mer i betydningen "jeg er lærer, dere trenger ikke gi meg gaver". Men det kan sikkert oppleves forskjellig. Det jeg savnet i kronikken var korrupsjonsspørsmålet (beklager å bruke k-ordet ).

Lærere er offentlige ansatte, og de samme reglene gjelder for dem som for enhver annen offentlig ansatt. Ut over gaver av såkalt ubetydelig verdi, er det vanlig at det ikke er anledning til å ta imot gaver i rollen som offentlig ansatt. Det spiller i den sammenhengen ikke stor rolle hvor takknemlig giveren eller eller hvor glad mottakeren blir. Er ikke sikker på at jeg synes det er stor forskjell på om det er klassegave eller individuell gave. Det sosiale presset er stort, og lærere kan da ha flere klasser, andre plikter.

For min egen del, joda det er hyggelig å gi en blomst. Men det er en lønnet yrkesutøver. Synes det er kleint, det må jeg si (og jeg har undervist selv, så det er ikke det). Disse fellesgavene er etterhvert en klasseplikt, og ikke nødvendigvis noe symbol på personlige følelser.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:32   #35
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.811
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Han blander inn dugnadsinnsats for reise til Polen i samme innlegget der han sier at man ikke trenger betale 50,- for blomster til læreren. Jeg kan forstå at det kan bli mye dugnad og pes hvis det stadig er dugnad og innsamling for å lage mange dyre sammenkomster for elevene. Hvis det i tillegg er synlig på sosiale medier hvem som betaler og ikke for gave til lærer og det purres til de som ikk ebetaler så kan ejg forstå at det kan bli mye. Jeg synes likevel at han er surmaget når han henger totalen på en blomst til læreren. Er han egentlig bare lei dugnad for å arrangere nok en grøtfest og Polentur lurer jeg på.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:34   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Han blander inn dugnadsinnsats for reise til Polen i samme innlegget der han sier at man ikke trenger betale 50,- for blomster til læreren. Jeg kan forstå at det kan bli mye dugnad og pes hvis det stadig er dugnad og innsamling for å lage mange dyre sammenkomster for elevene. Hvis det i tillegg er synlig på sosiale medier hvem som betaler og ikke for gave til lærer og det purres til de som ikke betaler så kan jeg forstå at det kan bli mye. Jeg synes likevel at han er surmaget når han henger totalen på en blomst til læreren. Er han egentlig bare lei dugnad for å arrangere nok en grøtfest og Polentur lurer jeg på.

Enig. Og det høres mer ut som et problem på en enkelt skole enn en tendens generelt. Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen i det hele tatt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:36   #37
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg tenker at gaven nok kan få litt bismak dersom man som lærer vet at familier med dårlig råd føler seg presset til å gi penger de egentlig ikke kan unnvære. Jeg vil tro at det gjerne er mer synlig for lærer hvem disse er enn for foreldrerepresentantene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:40   #38
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.811
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Enig. Og det høres mer ut som et problem på en enkelt skole enn en tendens generelt. Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen i det hele tatt.

jJeg kjenner meg heller ikke igjen. Jeg bor et sted der ingen reiser på turer som krever betydelig foreldrebetaling og det samles inn svært lite til klassekasse. Det er mulig foreldre hos oss ser det på en anne måte. Jeg sitter i FAU og er av de som oppfordrer til å gi noen tiere en gang i året.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:44   #39
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

På vår skole er det FAU som ordner med gave til kontaktlærere. Tidligere år har også faglærere fått "en liten ting". Det er veldig mange faglærere, og jeg har tatt til orde for å kutte ut dette. Å kjøpe noe "ræl" som blir liggende i et skap for penger vi jobber utrolig hardt for å drive inn er lite motiverende. Det blir bestemt at de nå får en rose (samme som elevene får når de går ut)

VI holder på å arrangere dugnad nå, for å få til klassetur i 10. klasse. Den aller aller største utgiftsposten her er overtidsbetaling for lærerne. Og det er greit nok det, men kjenner at jeg ikke orker enda mer dugnad for å kjøpe en random upersonlig ting som ingen vet om noen blir glad for. Det er ikke lett å få folk til å stille opp på noe som helst. Selv ikke FAU-møtene stiller folk opp på .

(Jeg trekker meg fra FAU nå. Lederen går av i år, og det har jeg virkelig ikke tid til å være, "vi" er oppmann, leder i en klubb, 2 x FAU, kasserer i et kor + to andre fritidsaktiviteter som krever kjøring og dugnader. Kjenner at et lederverv i FAU rett og slett ikke går opp. )

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-17, 09:49   #40
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.010
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Man MÅ ingenting, men kan KAN. Noen ganger bare fordi. Jeg har faktisk tenkt lenge på å kjøpe en pose twist og legge på søppeldunken før henting, fordi det synes jeg renovasjonsarbeiderne fortjener. Denne tråden var sparket bak for meg, fredag blir det twist til kaffien for gutta på bilen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no