Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at kvinner slår menn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-09, 13:53   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det greit at kvinner slår menn?

I lys av en Dagbladet-debatt hvor det tas opp at Mira Craig skryter av å slå kjæresten sin ble jeg nysgjerrig på hva FP-medlemmene mener om dette.

Jeg syns vold er forkastelig uansett hvem som utøver den, og har like lite respekt for kvinner som slår kjæresten som jeg har for menn som gjør det samme. Det er mildt sagt ugreit at Mira Craig ufarliggjør voldelige handlinger utført av kvinner mot menn.

Hva mener dere? Er det noe tilforlatelig over kvinner som klabber til kjæresten sin, eller det like lite søtt som når menn smekker til sin kjære? Er det verre at menn slår kvinner enn vice versa?

(Jeg ønsker ikke å starte en debatt om Mira Craig, altså. Jeg har ikke lest intervjuene med henne som er bakgrunnen for debattinnleggene, så jeg kan ikke uttale meg mer om henne enn det som står i artikkelen jeg linker til under.)

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:53   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

http://www.kjendis.no/2009/03/30/kje...ordbo/5535571/

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:53   #3
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Selvfølgelig er det ikke greit.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:55   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

... det kommer nå helt an på.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:55   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Jeg syns ikke det er greit nei. Så veldig mye mer er det ikke å si om den saken. Jeg syns heller ikke det er en ting å skryte av, eller være stolt av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:55   #6
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Jeg reagerte også veldig på den forsiden på Dagbladet (var det ikke det). Gadd ikke lese hele intervjuet. Men jeg syne det er absolutt like utilgivelig at jenter/kvinner slår som at menn gjør det. Man skal løse krangler på andre måter.
Sier jeg som både har kastet bøker og annet på min mann, det er absolutt ikke noe bedre.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:56   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Sjølvsagt er det ikkje greitt, og eg synest det er kjempeprovoserande at Mira stolt fortel at ho banka kjærasten samtidig som ho frontar seg sjølv som ein "slags feminist".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:57   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, jeg synes ikke det er greit at kvinner slår menn. Det er nøyaktig like ille som at menn slår kvinner.
Jeg ser fra tid til annen at enkelte ufarliggjør at kvinner slår ut i fra fysiske forutsetninger, men selv om en kvinner kanskje ikke klarer å slå like hardt som en mann, dvs. gjøre like stor fysisk skade, så er det et psykisk aspekt i å bli slått.

Det er ikke greit å slå, uansett hvem som slår og hvem som blir slått. Jeg synes det er en grei regel, og synes ikke det finnes noen gode unnskyldninger for å slå.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:00   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, ingen skal vel slå andre. Vold er forkastelig uansett. Jeg synes det er kjipt at menn som utsettes for vold fra kvinner latterliggjøres og stigmatiseres. Det har selvsagt sammeneheng med de fastlåste rammene for kjønn, og at menn kan være ofre bryter med den tradisjonelle mannsrollen. MannenTM skal være sterk, tøff, aktiv, ikke svak, hjelpeløs eller utsatt.

Jeg tenker vi må la rammene for kjønnsrollene blir mer flytende, slik at folk kan få rom for å være den de er og gi uttrykk for hva de føler og opplever.

Og Mira? Fiskedask hadde vel aldri vært mer passende.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:00   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Selvfølgelig er det ikke greit å utøve vold enten man er mann eller kvinne. At menn liksom er det sterke kjønn og skal tåle mer fra det svake kjønn er et elendig argument. For det første så er fysikken varierende blant kjønn også, ikke nødvendigvis kjønnsavhengig. For det andre er ikke vold noe som hører hjemme i et nært forhold (og heller ikke noen gang egentlig), og for det tredje, så er det ikke akkurat som at en mann kan slå tilbake. Blir en mann slått av en mann kan han slå tilbake og forsvare seg, blir han slått av en kvinne er det ikke så enkelt å forsvare seg, (jeg prøver å si noe om det psykologiske overtaket). Så det er akkurat like lite greit uansett hvem som utøver volden.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:08   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Pinlig, Mira. Pinlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:11   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, det er ikke greit. Jeg kan kanskje, om jeg strekker meg langt, se for meg situasjoner der noen som har blitt helt skrekkelig behandlet, med vold og mishandling over tid, smeller tilbake en gang før hun går, og det er selvsagt heller ikke greit, men da hadde jeg kanskje sagt et svakt "heia" inni meg. Det er vel det eneste unntaket.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:12   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Det er ikke greit å bruke vold om man er kvinne eller mann.

Jeg har ikke lest artikkelen om henne i Mann, men jeg reagerer på at det blir framstilt som tøft og kult at hun har slått kjæresten sin og at han fortjente det.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:15   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Ja ja, vold er alltid bra. Kvinner er påstått å være det svake kjønn, så da må vi jo få lov til å slå først og spørre siden.

Vet du - jeg får vond smak i munnen. Vold løser aldri noe som helst, uavhengig av hvem som slår.
Jeg forsøker å lære barna mine at ord slår mest, og at vi løser konflikter ved hjelp av å snakke med hverandre. Den som slår har tapt, selv om det tilsynelatende kan virke anenrledes.
Man slår ikke med mindre det er i selvforsvar og tvingende nødvendig.

  Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:16   #15
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, vold er langt fra greit selv om det er kvinner som slår eller menn.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:27   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Å slå igjen oppfatter jeg som noe vesensforskjellig fra å slå, Polyanna. (Det betyr egentlig bare at jeg er enig med deg, altså. )

Jeg synes det er forkastelig å bruke vold som virkemiddel, uavhengig av eget og partnerens kjønn. Og jeg synes det er motbydelig å kokettere med den inngrodde ideen om at menn er sterke og skal tåle ting og ikke kan være offer. Det er en ødeleggende nok fordom som det er, om man ikke skal forsterke den og bruke den for å fremme seg selv og sine forvrengte ideer om hva det betyr å være en "tøff jente". Jeg tror at det kan være psykologisk vel så ødeleggende for en mann å bli mishandlet av en kvinne som omvendt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:39   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, det er ikke greit. Selv om HUN kanskje ville gjøre mindre skade på HAM enn om situasjonen var omvendt, er det på ingen måte greit eller akseptabelt å slå andre. Rett og slett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:42   #18
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Nei, det er ikke greit at noen slår, verken kvinner, menn eller barn.

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:42   #19
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det er ikke greit. Selv om HUN kanskje ville gjøre mindre skade på HAM enn om situasjonen var omvendt, er det på ingen måte greit eller akseptabelt å slå andre. Rett og slett.

Fysisk skade, ja. Det er lett å glemme den psykiske skaden ved å bli slått, og selv om den kanskje utarter seg forskjellig for kvinner og menn ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 14:53   #20
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at kvinner slår menn?

Huff. Det kan virke som en tap-tap-situasjon. Enten slår han ikke tilbake, og er "tøffel", ellers slår han tilbake, og er et ondsinnet monster (i motsetning til henne?), og uansett fortjente han det. Eller noe slikt. Jeg tror ikke hun hadde skrytt av det hvis den aktuelle mannen faktisk hadde slått tilbake. Jeg håper slike holdninger er på vei ut.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no