Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 18:50   #821
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Pedleder er nærmeste leder for assistent og førskolelærere, men styrer er nærmeste for pedleder. Men alt i alt så er det jo styrer som har det overordnede ansvaret. Men det er fek pedleder som har medarbeidersamtaler.

Har de formelt ansvar for lønn osv?

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:15   #822
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

En pedagogisk leder i barnehagen har minimum 3 års utdanning. Lærere har minimum 3 års utdanning. Lærere som er utdannet siden ca 1995 har 4 års utdanning. Lærere får lønnsøkning for etterutdanning/videreutdanning, det får ikke førskolelærere/pedagogiske ledere.

Husk å skille lærere fra lærerhøgskolen og de som tar utdannelse på universitetet. Dessuten tror jeg at man må ha 4 år på lærerhøgskolen i dag også, må man ikke? På universitetet er det minst 4 år, aller helst mer hvis du treffer på en lærer i gangene på en videregående skole...

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:19   #823
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har de formelt ansvar for lønn osv?

Ikke hos oss, men vi har ansvar for veiledning, konflikthåndtering, medarbeidersamtaler, oppfølgingssamtaler osv. Lønna er det det jo lønningskontoret i kommunen som tar. Jeg leverer fraværslister til styrer som leverer dette videre til lønnsavdeling.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:27   #824
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har de formelt ansvar for lønn osv?

Har en lærer det, utover for seg selv? Den skjønte jeg ikke helt.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:29   #825
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Husk å skille lærere fra lærerhøgskolen og de som tar utdannelse på universitetet.

Hvorfor i alle dager skal man det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:29   #826
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men førskolelærere som skal undervise elever i småskolen, har de noe tilleggsutdanning?

Førskolelærerutdanning kvalifiserer til å jobbe til og med 1.klasse. Nå for tida er det ikke vanlig at førskolelærere ansettes i skolen lenger ettersom det er nok lærere å ta av. Førskolelærere kan ta ytteligere 60 studiepoeng og dermed jobbe opp til fjerde klasse, men denne ordningen er vel også i ferd med å forsvinne. Man ønsker nå lærere med mer spisskompetanse enn før.

Jeg mener over hodet ikke at det er den samme kompetansen som trengs i bhg og skole. Man bør strengt tatt ikke utdanne seg til førskolelærer dersom man ønsker å jobbe i skolen. Sånn blir det andre veien også. Jeg vet om flere lærere som ønsker å jobbe som førskolelærere og de må ha ytteligere 60 studiepoeng med småbarnspedagogikk i tillegg til den utdannelsen de allerede har (selv om den er på fire år).

Lønnsdebatt er kompliserte greier og min mening er at lønnsforskjellen mellom lærere på barneskolen og førskolelærere skyldes først og fremst historiske forhold til status og ikke hensynet til hverken utdanning, ansvarsområder eller arbeidsmengder.

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 08-02-11 kl 19:34.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 19:30   #827
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Har en lærer det, utover for seg selv? Den skjønte jeg ikke helt.

Nei, har jeg sagt det? Polarjenta skrev at pedledere har personalansvar - jeg ønsket å forstå hva slags personalansvar det er snakk om.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:21   #828
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor i alle dager skal man det?

Ja det lurer jeg på og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:25   #829
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Ja, jeg lurer faktisk så mye at jeg håper Nasse kommer inn for å svare snart.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:40   #830
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Det er vel egentlig ikke noe å lure på?
Vanligvis er det slik at høgskole/universitet + praktisk pedagogisk utdanning er folk som jobber på VGS. Det finnes også høgskolestudier som inkluderer pedagogikk men det er vel mest rettet mot VGS det også.
Lærerskolen utdanner hovedsakelig lærere til grunnskolen.

Poenget: du vil uansett plasseres som noe: lærer, adjunkt, lektor med og uten tilleggsutdanning og følge tarifflønn, så det spiller sånn sett ingen rolle.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:49   #831
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Det avgjørende her, Magica, er om man har mastergrad +PPU eller ikke. En fagutdannet lærer med PPU tjener det samme som en almennlærer. Som med en hvilken som helst lærer, så er det lengden på utdanningen som avgjør. Det spiller altså ingen rolle om man er utdannet her eller der. En "lærerskole", som du kaller det, er en høgskole (evt på universitet). Her hvor jeg bor er allmennlærerutdanningen et institutt på universitetet. Har man som allmennlærer mastergrad i tillegg (dvs integrert i utdanningen), så blir det jo det samme som å ha mastergrad +PPU.

Jeg kan derfor ikke helt skjønne hva du mener med det du sier. I grunnskolen er det dessuten ca 50/50 med allmennlærere og fagutdannede, ihvertfall på ungdomstrinnet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:56   #832
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Men uansett hva i all verden de har for utdanning så kvalifiserer det til å være enten:
- lærer (og lærere tjener likt)
- adjunkt (og adjunkter tjener likt)
- lektor (og lektorer tjener likt)
+ evt tilleggsutdanning

Minstelønnstabellen ligger her: http://www.norsklektorlag.no/kommuna...le463-170.html

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:00   #833
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men uansett hva i all verden de har for utdanning så kvalifiserer det til å være enten:
- lærer (og lærere tjener likt)
- adjunkt (og adjunkter tjener likt)
- lektor (og lektorer tjener likt)
+ evt tilleggsutdanning

Ja, og det er derfor jeg overhodet ikke skjønte at Nasse mener man må skille mellom folk som er utdannet som lærere på universitet og høgskoler.

Finnes det forresten lærere lenger? Ingen på noen av de arbeidsplassene jeg har jobbet på er det, selv ikke de som snart skal av med pensjon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:01   #834
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Det finnes lærere.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:03   #835
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det finnes lærere.

Skjønner ikke hva du knegger for, jeg. Det er ganske langt mellom lærerne her i byen i hvert fall, og det begynner å bli noen år siden 3-åring lærerutdanning var et alternativ. Klart de finnes, men de er en utdøende rase.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:06   #836
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Førskolelærere må ha tilleggsutdanning for å jobbe på skole, ja.

Og jeg må ta tilleggsutdanning for å jobbe som pedagog i barnehage.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor i alle dager skal man det?

Fordi du [les: "man"] ikke blir kvalifisert for arbeid i vgs med grunnleggende allmennlærerutdanning, du må ta fordypning av en eller annen sort i tillegg. På samme måte som jeg, med min universitetsgrad + PPU, ikke kan jobbe på 1.-4. trinn. Vi er rett og slett kvalifisert for forskjellige deler av utdanningsløpet.

Men jeg er enig i at man ikke kan bruke viktighetsgrad, ansvar osv. for å forsvare lønnsforskjellen mellom førskolelærer og lærer (som i tittelen, de som har begynnerlønn 328300). Men løsningen må være å løfte opp førskolelærerne, ikke degradere lærerne. Adjunktene har høyere utdanning, og siden utdanningsforbundet bruker antall skoleår til å dele opp titlene, så kan ikke førskolelærerne regne med å grupperes sammen med dem. Da må det heller bli et generelt tillegg for personalansvar.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:06   #837
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Skjønner ikke hva du knegger for, jeg. Det er ganske langt mellom lærerne her i byen i hvert fall, og det begynner å bli noen år siden 3-åring lærerutdanning var et alternativ. Klart de finnes, men de er en utdøende rase.

Åh, sorry da! Det finnes i dette virvaret av mulige måter å bli pedagogisk personell på en del utdanninger som fører til "lærer" og jeg kjenner mange.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:09   #838
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg kan derfor ikke helt skjønne hva du mener med det du sier. I grunnskolen er det dessuten ca 50/50 med allmennlærere og fagutdannede, ihvertfall på ungdomstrinnet.

Jeg tror ikke du finner så mange lektorer på barnetrinnet. Vi er litt for dyre for dem... Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk da jeg ringe og spurte om de trengte vikarer.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:13   #839
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror ikke du finner så mange lektorer på barnetrinnet. Vi er litt for dyre for dem... Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk da jeg ringe og spurte om de trengte vikarer.

Nei, jeg nevnte ungdomstrinnet (og jeg snakket ikke bare om lektorer, men om fagutdannede. De kan også ha bachelor). Mannen min jobber med tilsetting og sier at han knapt ansetter folk uten mastergrad.

MAgica: Jeg kan ikke helt skjønne at folk kan undervise med tre år utdanning nå i dag, men du kjenner jo mange, og det gjør ikke jeg, så du har vel rett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:14   #840
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Åh, sorry da! Det finnes i dette virvaret av mulige måter å bli pedagogisk personell på en del utdanninger som fører til "lærer" og jeg kjenner mange.

Enlighten me! Har tydeligvis kunnskapshull her... Trodde ikke man kunne bli "lærer" lenger, jeg?

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no