Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Rehabilitering av gamle tredører

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-17, 10:21   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rehabilitering av gamle tredører

Vi har heltredører fra førtitallet, som dessverre ble syrelutet, skrapt og slipt på nittitallet. Nå vil jeg male dem opp igjen, med linoljemaling.

Bør jeg kvistlakke før jeg sparkler? Noen av dem har relativt store hakk og skader, de har både blitt utsatt for massiv skraping, og to katter som har brukt særlig den ene døren som sitt private klokvessingsredskap.

Noe av det jeg skal sparkle er jo nettopp kvist, så jeg lurer litt på rekkefølgen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-17, 11:53   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rehabilitering av gamle tredører

Nå leste jeg "rehabilitering av gammel trønder" og lurte litt på hvem du har fått i hus

Jeg har ikke peiling, men gleder meg til å se resultatet, samt at Google kan fortelle dette:
Slik gjør du:
1.Skrap vekk løs maling. Ikke bruk krefter, da riper du opp døren. Matt ned malingen og skarpe kanter med sandpapir. Bruk gjerne en pussekloss.
2.Vask døren med Salmiakkvann for å få vekk fett.
3.Sparkle dype hakk med tresparkel. Hvis døren har sprekker skal de fylles med en stripe Akryl eller linoljekitt. Dypp fingeren i vann tilsatt 1 dråpe Zalo og glatt over.
4.Puss sparklede felter når den er helt tørr. (Akryl og kitt skal ikke pusses)
5.Døren males når den er tørr og støvfri.
6.RØR GODT i malingsboksen!
7.Mal i tynnestrøk.
8.La tørke 24 timer mellom hver gang.
9.For blankere overflate bruk en fordriver - en flat pensel - til å gå over hele det malte området (mens det er vått) etter at du har lagt på ett strøk.
10.Linolejmaling har høyt pigmentinnhold - to strøk er normalt nok. Noen linoljemalinger har ulik grunning og toppstrøk - sjekk produsentens anbefaling!

Linoljemaling kan males på alle materialer - tre og metall og alle tidligere malingstyper. malingen er løsemiddelfri, men luft godt etter at du er ferdig. Best tørk i 20 grader og god lufting. Husk å male i tynne sjikt

Hentet herfra:https://www.byggogbevar.no/pusse-opp...-du-innedoerer

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-17, 12:08   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rehabilitering av gamle tredører

Gammel trønder du.

Jeg har lest den der, men den gjelder for dører med maling på. Jeg tror jeg har funnet ut av det, jeg må kvistlakke først. Gjør man det på kvistene bare, eller hele døra?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-17, 12:12   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rehabilitering av gamle tredører

Bygg og bevar har peiling, så den oppskriften funker sikkert bra. Pass bare på at du får gode produkter og at du bruker sparkel tilpasset linoljemaling, altså en oljebasert sparkel. Kjøp gode tilpassede pensler også. Min erfaring er at "moderne" malingsbutikker ikke har peiling på linoljemaling, så gå til noen som virkelig kan det. Jeg har malt mye med linoljemaling og min erfaring er at det er utfordrende, men at det blir veldig pent når man får det til. Jeg har brukt Ottosen maling, men det finnes flere gode produsenter, blant annet Allbeck.

Du bor vel i Oslo og da kan butikken Molo i Erling Sjalgssonsgate/Bygdøy Allè anbefales! Flott butikk, god kompetanse og godt utvalg. De har både Ottoson og Allbeck maling og kan også veilede deg på framgangsmåte. Vær forberedt på relativt lang tørketid.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-17, 12:15   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rehabilitering av gamle tredører

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gammel trønder du.

Jeg har lest den der, men den gjelder for dører med maling på. Jeg tror jeg har funnet ut av det, jeg må kvistlakke først. Gjør man det på kvistene bare, eller hele døra?

Kvistlakk kvistene. Og bruk kvistlakk egnet for linoljemaling. Hvis du har partier med veldig feit ved, kan de også med fordel kvistlakkes. Du trenger flere lag kvistlakk. Legg den veldig tynt og lagvis. Pass på at du ikke pusser den vekk når du pusser over før maling.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-17, 12:17   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rehabilitering av gamle tredører

Som sagt, dørene jeg skal male har ikke maling på, så den oppskriften passer ikke meg. Jeg lurer i hovedsak på kvistlakk/sparkel og rekkefølge, men takk for tips om oljebasert sparkel, da passer jeg på å kjøpe det fra samme sted som jeg kjøper maling. Hva er "feit ved"?

Jeg har funnet en leverandør jeg skal bruke. Det er Miljømal på Vålerenga. Molo er bra, men så veldig ekstremt overpriset.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no