Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Salte før eller etter tilbereding?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-23, 11:12   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Salte før eller etter tilbereding?

En av dem som jevnlig spiser hos oss har høyt blodtrykk og skal derfor ha minst mulig salt. Selv elsker jeg salt, men jeg har ingen problemer med å drysse flaksalt over maten i ettertid.

Men salt brukes ikke bare av smakshensyn. Blant annet har jeg lest at salt brukes i gjærbakst for å forsterke gluten, og så er det vel slik at man salter kjøtt delvis for å dra ut fuktighet? Så spørsmålet blir da: Hvilke matretter (både middag og andre) er slik at salt er mer enn bare et smakselement? Eller sagt på en annen måte: Er det noen matretter der man ikke bør droppe å ha i salt underveis?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 11:29   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Hva med LITT salt i maten underveis og så evt ha mer på bordet til de som vil ha mer?

Min mor lever saltfattig pga nedsatt nyrefunksjon og salter maten lite, men har mer på bordet. Og annet krydder

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 12:46   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Man ønsker vel ikke å fra fukt ut av kjøtt egentlig, så for kjøtt kan man kanskje salte etterpå? Men lurer på om det er viktigere for fast fisk.

Og poteter skal ha salt om man koker dem for spising, men ikke når de skal moses, for da blir det lim.

Saltet bryter ned cellestrukturen, tror jeg?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 14:06   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Salt dreper gjær i gjærbakst.
Salt og vann (lake) gjør at kjøtt trekker til seg mer væske, har ikke veid kjøtt men det er en del. Jeg lager saltlake tilsatt masse urter og krydder ++ til kylling godt
Bare salt trekker ut væske

Selv brukte jeg nesten ikke salt i noe mat før men en medisin påvirket salt (altså natrium) utskillelse i kroppen så det ble for lavt. Resultatet er 8 salt tabletter dag, altså 4 gram. + jeg har virkelig måtte øke og øke og øke salt inntak.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 16:45   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Ofte grovsalter man fisk og noen grønnsaker (som aubergine) for å dra ut fukt, men da tørker man det bort før det tilberedes. Jeg salter ikke kjøtt før det har stekeskorpe, og kan godt vente til bordet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 17:52   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Jeg legger hel kylling i saltlake et døgn før den stekes. Blir veldig saftig!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-23, 18:07   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Jeg ville ikke kokt fisk uten salt i vannet, tror jeg; har ikke prøvd, men tror det ikke blir det samme å drysse salt oppå etterpå.

Vi pleier å ha en god del salt på både poteter og grønnsaker ved ovnsbaking, ikke bare for smaken, men for konsistensen.

Men for kjøtt, ris, pasta og supper tror jeg å salte etterpå er minst like bra.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 06:59   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville ikke kokt fisk uten salt i vannet, tror jeg; har ikke prøvd, men tror det ikke blir det samme å drysse salt oppå etterpå.

Vi pleier å ha en god del salt på både poteter og grønnsaker ved ovnsbaking, ikke bare for smaken, men for konsistensen.

Men for kjøtt, ris, pasta og supper tror jeg å salte etterpå er minst like bra.

Det er forferdelig. Smaker ingenting da!

1 dl salt per 1,5 liter vann brukes her.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 09:04   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Jeg synes man må ha godt med salt i kokevannet til pasta. Ellers blir den smakløs og salt etterpå blir absolutt ikke det samme

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 13:12   #10
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Takk for mye god informasjon. Så for å oppsummere for meg selv, så ser det altså ut til at salt er nødvendig

* i gjærbakst (for å utvikle gluten og eventuelt for å kontrollere heving)
* i kokevannet til fisk (for å bedre konsistens - og muligens smak)
* i pastavann (ellers blir pastaen smakløs)
* for å trekke fukt ut av ting som aubergine og ribbesvor
* i saltlake

I går grillet vi småpotet uten salt, og det gikk helt fint å salte etterpå. God smak og helt fin konsistens (men dette var med skallet på, så mulig det blir annerledes uten skall). Jeg har ovnsstekt grønnsaker uten salt, og deretter saltet etterpå, og der syns jeg både smak og konsistens har vært bra.

I mitt forsøk på å finne ut mer informasjon om salt eller ikke salt i gjærdeig, så havnet jeg inn Pizzamani-siden. Og for å si det sånn - det er virkelig "mani" vi snakker om her. Man må gjerne forsøke å måle opp 19 og ikke 20 gram salt - det utgjør en viss prosentvis forskjell. Men for min egen del tenker jeg at det å tro det utgjør noen forskjell å måle opp 391 (og ikke 390) gram vann, eller 2,74 (og ikke 2,75) gram gjær er på linje med å tro at vann har hukommelse. Det er basert på tro, ikke fakta. (Men mye annet på det nettstedet var interessant, altså, så det forsvant noen minutter der!)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 13:19   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Pizzamani, ja. Det er litt voldsomt der inne.

Når det gjeld salt. Ris kokt utan salt- meiningslaust. Potet kokt utan salt- finfint.

Eg meiner at salt er ein viktig smaksforsterkar som sjeldan kan utelatast under tilbereding. Men, ein kan absolutt vere medviten og salte _lite_ undervegs for så å la kvar og ein salte etterpå.

At nokon må utelate salt grunna helsetilstand skjønar eg, og i slike tilfelle trekk eg sjølvsagt attende mi bastante holdning om at "all" mat treng salt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 16:04   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Vi salter bare ribbe før det kommer på bordet. Trekker vannet ut av svoren. Resten saltes av den som ønsker det.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 16:12   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Det finnes ingen mat som må saltes før servering. Vi bruker aldri salt i noe matlaging, og barna og jeg salter heller ikke før vi spiser. Mannen derimot.

De fleste av oss får i oss alt for mye salt og det finnes vel knapt noen som ikke bør kutte ned på saltinntaket sitt, så å slutte å bruke salt i tilberedningen er et godt råd for alle. Bedre føre var osv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 16:18   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det er forferdelig. Smaker ingenting da!

1 dl salt per 1,5 liter vann brukes her.

Mener du virkelig 1 dl eller var det en skrivefeil? Hvis du skrev riktig må det jo bli helt uspiselig?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 16:25   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mener du virkelig 1 dl eller var det en skrivefeil? Hvis du skrev riktig må det jo bli helt uspiselig?

Til koking av fersk torsk brukes det mye mer salt enn man skulle tro; jeg må alltid google det, for det er såpass sjelden jeg gjør det, men 1/3 til 1/2 dl salt per liter vann er vanlig i de oppskriftene jeg har sett. Og det blir veldig godt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 17:16   #16
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Det er overraskende hvor mye salt det skal i vannet til kokt torsk.

Jeg har lært at en fordel med å salte på maten når man skal spise den er at man da trenger mindre salt for å få samme smak av at maten er saltet. Det at saltet da er opppå og kommerbrett på smaksløkene gjør det, saltet
er ikke blandet ut i all matenn. Om forklaringen gir mening.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 17:20   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Til koking av fersk torsk brukes det mye mer salt enn man skulle tro; jeg må alltid google det, for det er såpass sjelden jeg gjør det, men 1/3 til 1/2 dl salt per liter vann er vanlig i de oppskriftene jeg har sett. Og det blir veldig godt.

Jøss. Her trekkes også torsk uten salt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 20:34   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det finnes ingen mat som må saltes før servering. Vi bruker aldri salt i noe matlaging, og barna og jeg salter heller ikke før vi spiser. Mannen derimot.

De fleste av oss får i oss alt for mye salt og det finnes vel knapt noen som ikke bør kutte ned på saltinntaket sitt, så å slutte å bruke salt i tilberedningen er et godt råd for alle. Bedre føre var osv.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jøss. Her trekkes også torsk uten salt.

Jeg er enig med Input. Det er en vanesak som er lett å påvirke for bedre helse. Man blir veldig vant med det på lik måte som når man slutter med sukker i te eller kaffe. Nå må veg opp på natten og drikke på natten om jeg spiser noe salt. I tillegg blir jeg veldig fysen på melk.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 20:35   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Jeg tror jeg spiser for lite salt og hsr plagsomt lavt blodtrykk, så salter gladelig i matlaging.

(Tror det er litt med salt som med sukker: det var noen som hadde forsket på folks helse opp mot hvor mye sukker de kjøpte på butikken, ut fra hypotesen «mye sukker -> negative helseeffekter» og ble veldig overrasket over at det var omvendt. Fordi folk som kjøper sukker, de baker. Folk som kan bake, kan også lage mat selv. Folk som laget ordentlig mat spiser mindre ultraprosessert mat og har bedre helse. Samme med salt, tror jeg. Salt su tilsetter selv går fint. Salt i ferdigproduktet og snacks - der går det med mye mer, mye lettere uten at man tenker over det)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-23, 20:36   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salte før eller etter tilbereding?

Helt enig med pelen og input om salt som ren smakstilsetning. Det er en vanesak. Men for en del mat så har det altså en helt faktisk matkjemisk viktig funksjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no