Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Toll og tull

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 18:56   #1
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Spørsmål

Toll og tull

Altsaa, jeg er klar over at man faar moms og fortollingsgebyr naar man importerer varer fra utlandet. Men er det toll paa klaer?

Da jeg hentet ut en pakke i dag matte jeg ikke bare ut med moms og fortollingsgebyr (217,-), men ytterligere tollavgift paa rundt 300,-. Kan dette stemme? Jeg har aldri betalt dette tidligere, men det er lenge siden jeg har handlet fra utlandet, saa det er kanskje endret?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 18:59   #2
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og tull

Jeg har betalt toll på tøy mange ganger, både fra Sverige og Danmark.
Innimellom har jeg vært heldig, de har pakket som gave og krysset på det og da har jeg sluppet unna.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:08   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Jaja, da stemmer det sikkert, bare saa merkelig at det aldri har skjedd med andre utenlandske nettbutikker, da saerlig fra Danmark ... Har vaert vant med aa regne 25 % mva + fortollingsgebyr, men ikke mer enn det.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:12   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Hvis du handler for over 1000 kroner så kommer det fortollingsgebyr i tillegg tror jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:19   #5
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Jeg mener, sånn vagt langt baki hodet et sted, å ha lest at det er toll på klær produsert utenfor EØS. Men jeg har ikke kilde eller noe.

Bruker ikke få tollavgift på tøy fra utlandet, men det kan jo godt være flaks, inkompetanse eller annet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:20   #6
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og tull

Jeg Har bare betalt moms. Og 217 kr i gebyr for over tusen kr. Barneutstyr mener het er fritatt for toll men kanskje ikke klær.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:33   #7
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og tull

Det er riktig som Shute sier, at for klær produsert utenfor eøs er det toll på. Tollvesenet har en fin tjeneste på sin nettside. Kryss av for hva du har kjøpt og kalkulatoren regner ut avgiftene for deg.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:50   #8
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hvis du handler for over 1000 kroner så kommer det fortollingsgebyr i tillegg tror jeg.

Ja, men det er jeg klar over og det er greit. Det var ytterligere et tillegg kalt "utlagt toll" jeg reagerte paa ...

Vi snakker svensk design importert fra Danmark. Har andre som har bestilt fra Eventyrsport betalt denne avgiften i tillegg til moms og fortollingsgebyr?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 21:25   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Altsaa, jeg er klar over at man faar moms og fortollingsgebyr naar man importerer varer fra utlandet. Men er det toll paa klaer?

Da jeg hentet ut en pakke i dag matte jeg ikke bare ut med moms og fortollingsgebyr (217,-), men ytterligere tollavgift paa rundt 300,-. Kan dette stemme? Jeg har aldri betalt dette tidligere, men det er lenge siden jeg har handlet fra utlandet, saa det er kanskje endret?

Det måtte jeg også gjøre gitt (se egen tråd )

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 21:42   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Hmmm ...interessant.

Barneutstyr er tollfritt ja og jeg trodde faktisk at barneklaer gikk under dette, da jeg aldri har betalt toll for barnetklaer foer, men mva + gebyr. Jaja, saann kan det gaa ...da er det vel ikke lenger saa loennsomt. Maatte ut med 1 300,- for klaerne i tillegg til de nesten 3k jeg allerede hadde betalt, saa ja. Det var LITT kjipt!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 21:47   #11
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.


Vi snakker svensk design importert fra Danmark.

Designed in Sweden, importert fra Danmark, men made in China (eller Bangladesh eller et annet asiatisk land).

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 21:57   #12
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toll og tull

Fortoller har gjort helt riktig her. Det er toll på absolutt alle tekstiler som ikke er produsert i EU/EØS-området. Alt fra 2-3 % til over 30 %, varierende etter opprinnelsesland. Og så skal det selvsagt også betales MVA på tollen.

At varene har hatt en mellomlanding i EU hjelper ikke. Det er opprinnelseslandet som teller.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 22:11   #13
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toll og tull

Helt greit. Jeg var ikke klar over dette, derfor spoersmaalet. Naa vet jeg bedre.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 22:43   #14
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Fortoller har gjort helt riktig her. Det er toll på absolutt alle tekstiler som ikke er produsert i EU/EØS-området. Alt fra 2-3 % til over 30 %, varierende etter opprinnelsesland.

Høyeste tollsatsen på tekstiler er ikke mer enn 10,7 prosent.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 01:47   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toll og tull

Det er ikke toll på babytøy, men fra str 86 så må man betale toll.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 09:12   #16
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Høyeste tollsatsen på tekstiler er ikke mer enn 10,7 prosent.

Ikke helt riktig, men nesten. Høyeste tollsats på tekstiler er 13,7 %. Jeg tenkte på annet tøy, men det er ikke \\\"tekstiler\\\". Så her var det nok jeg som blandet

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 09:13   #17
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toll og tull

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det er ikke toll på babytøy, men fra str 86 så må man betale toll.

Hva begrunner du det med? Kan ikke se det er gjort noe unntak for babytøy i tolltariffen. Den har ellers unntak og presiseringer nok.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 10:57   #18
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toll og tull

Det skal stå unntaket i tolltariffen.
Når husker jeg ikke helt tariffnummeret, men mener å huske at det starter på rundt 62. (kommer litt an på om det er vevd eller strikket når det kommer til tariffnummeret)

Jeg gikk kurs hos tollvesenet for litt over 2 år siden, og da var vi inne på akkurat dette når det gjelder babytøy. (jobber som fortoller, men dog ikke av så mye tøy, kun badetøy stort sett)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:01   #19
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toll og tull

Når jeg så på tolltariffen nå så ser det faktisk ut som det har blitt en endring når det gjelder babytøy og at man må betale toll for det.
61.11 og 62.09.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:18   #20
ORG
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 198
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toll og tull

Takk for svar, Mams!

I motsetning til deg arbeider ikke jeg som fortoller, men en fortolling eller to, med et par ukers mellomrom og til bedriftens eget bruk (og de merkeligste ting av og til), er også min oppgave. Så jeg har ikke kurs i tolltariffen, men mener å kjenne den brukbart etter 20 års arbeid med den, inkl diverse masing på de lokale tollerne.

Jeg hadde også sett på kapitlene fra 60 og utover, og siden jeg ikke kunne se noe, lurte jeg på om jeg hadde oversett noen jeg burde vite. Men da virker det altså som om alle ferdige tekstilvarer fra land utenfor EU har toll nå, fra et par % og opp til knapt 14.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no