Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-14, 11:45   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

I dag legges andre delrapport fra FNs klimapanel fram, og det er et alvorlig budskap som de melder. Mennesker, samfunn og økosystemer over hele verden er rammet av klimaendringene, og det vil skje forverring i årene som kommer.

Jeg prøver å dytte panikken for hvordan verden vil se ut for mine barn om 60-70 år langt bak i hodet og heller tenke på hva vi kan gjøre for å dempe den dystre utviklingen. Jeg ser også fram til tredje delrapport som kommer om et par uker som vil handle om tiltak og virkemidler for å redusere klimagassutslipp. Jeg håper vi får en god diskusjon i Norge om hva vi kan gjøre.

Er det andre som følger med på det som kommer fra FNs klimapanel? Blir dere skremt?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:48   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg har ikke turt å lese den. Men jo, jeg tenker på det.

Jeg tror ikke det skal være opp til hvert enkelt menneskes samvittighet å redde jordkloden. Flyprisene bør kraftig opp, alt som forurenser må svi. Så får det heller være at reising er for kaksene.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:50   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har ikke turt å lese den. Men jo, jeg tenker på det.

Jeg tror ikke det skal være opp til hvert enkelt menneskes samvittighet å redde jordkloden. Flyprisene bør kraftig opp, alt som forurenser må svi. Så får det heller være at reising er for kaksene.

Jeg har også størst tro på tiltak på nasjonalt og internasjonalt nivå, men jeg synes ikke det fritar den enkelte fra å gjøre det man kan for å begrense egne "miljøsynder".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:01   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg synes kjøtt- og melkeproduksjonen har altfor lite fokus. Alle snakker om fly og transport, mens kjøttindustrien som står for enda mer utslipp og nedbrenning av regnskog og dritt, får altfor lite fokus. DET synes jeg er skremmende. Nå kom det jo nettopp frem at det er palmeolje i alt av kraftfor også. Her må flere gjøre en innsats. Ingen trenger kjøtt hver dag (verdt å også tenke på hva overfiske og fiskeoppdrett gjør med havene og miljøet).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:03   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg synes kjøtt- og melkeproduksjonen har altfor lite fokus. Alle snakker om fly og transport, mens kjøttindustrien som står for enda mer utslipp og nedbrenning av regnskog og dritt, får altfor lite fokus. DET synes jeg er skremmende. Nå kom det jo nettopp frem at det er palmeolje i alt av kraftfor også.

Det blir interessant å se neste delrapport. Jeg går ut fra at den blir en gjennomgang av hva som gir de store utslippene og hvor det er mulig å gjøre kutt som monner.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:17   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg er mer resignert pessimistisk enn skremt. Jeg tror endringene er irreversible og at vi kommer til å oppleve store klimarelaterte katastrofer fremover, og det vi har sett av flyktingestrømmer hittil kommer til å fortone seg som bare blåbær. Samtidig vet man jo at det også skjer store endringer i klima som vi ikke kan kontrollere, så i mer optimistiske øyeblikk håper jeg på at en "naturlig" utvikling mot kjøligere vær ("ny istid") skal kunne berge oss.


Og så er jeg enig med Dixie. Utfordringene knyttet til matproduksjon generelt, og da spesielt økt kjøttforbruk (som jo har sinnsyke klimamessige konsekvenser i forhold til korn og grønnsaker), økt langtransport av mat og økt kasting av mat, er underkommunisert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:25   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg blir absolutt skremt, og veldig lei meg. I denne sammenhengen blir det så petty å forsvare å kjøre to kilometer, liksom. Jeg skulle ønske verdens regjeringen kunne samarbeide om å redde kloden i stedet for å mene at det er de andres ansvar. Endringer må tvinges igjennom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:47   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg er overveldet, jeg opplever feks "eksosskinken" som noe som er veldig mystisk (Hva skjer? Hvem gjør det? hvorfor gjør de det? Kan man se det på noen merking?) Vi skal kjøpe oss nye bil: Hva er mest miljøvennlig? Vil det lønne seg å ha en elbil i daglig bruk, selv om vi må ha en vanlig bil i tillegg? Forvirret er nok er mer passende begrep enn skremt. Skremt reserverer jeg til at jeg, barna mine eller andre som er meg nær er i fare. (reell eller opplevd). (Bare la det til, for folk bruker skremt på forskjellige måter)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:49   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Skremt reserverer jeg til at jeg, barna mine eller andre som er meg nær er i fare. (reell eller opplevd). (Bare la det til, for folk bruker skremt på forskjellige måter)

Jeg føler det som at i hvertfall barnet mitt, og ganske garantert barna hans, kommer til å møte en verden som er ganske mye mindre sikker enn den vi har i dag. Jeg tror livet hans kommer til å bli vanskeligere enn mitt, og jeg er alvorlig bekymret for barnebarnas fremtidige liv. Så ja, jeg snakker også om fare.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:51   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg blir absolutt skremt, og veldig lei meg. I denne sammenhengen blir det så petty å forsvare å kjøre to kilometer, liksom. Jeg skulle ønske verdens regjeringen kunne samarbeide om å redde kloden i stedet for å mene at det er de andres ansvar. Endringer må tvinges igjennom.

Jeg tenker det samme som deg.

Samtidig håper jeg virkelig at denne rapporten gir et nødvendig dytt for å få tvunget gjennom endringer som er uunngåelige.

F.eks. med bilkjøp. Avgifter på nybil varierer jo veldig mye fra land til land. Det bør være en felles enighet om avgifter på nybil for å få presset frem utvikling av mer miljøvennlige biler.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:54   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Eg er skremt. Eg har akkurat skrudd på radioen og skal lese rapporten litt etterkvart, men kanskje ikkje i dag.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:55   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Jeg opplever også dette som en reell fare for barn, nieser, nevøer og andre som står meg nær. Stor konflikter om livsviktige ressurser og nye sykdommer (eller "forverring" av gamle) er av det som trekkes fram i rapporten. Vi har ingen reservasjonsrett mot dette selv i Norge.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 12:56   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

En annen god start vil jo være å få slutt på at mange land subsidierer fossile brennstoffer massivt. Iran, for eksempel, bruker store deler av statsbudsjettet sitt på det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:02   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Og forreten, hvorfor har ikke flere land i verden vannkraftverk? Det må da være flere andre steder i verden som er egnet til det? :har egentlig ikke peiling, men synes liksom alle bruker kullkraft eller atomkraft:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:07   #15
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er overveldet, jeg opplever feks "eksosskinken" som noe som er veldig mystisk (Hva skjer? Hvem gjør det? hvorfor gjør de det? Kan man se det på noen merking?)

Denne saken synes jeg er helt merkelig. Hvordan kan folk få seg til å gjøre noe sånt for å øke lønnsomheten? Eier de ikke etiske perspektiver på det de gjør i det hele tatt? At det finnes et svakheter i lovverket som gjør at dette er god butikk, betyr ikke at man må gjøre det.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:08   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

HVa er eksoskinke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:09   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Og forreten, hvorfor har ikke flere land i verden vannkraftverk? Det må da være flere andre steder i verden som er egnet til det? :har egentlig ikke peiling, men synes liksom alle bruker kullkraft eller atomkraft:

Det er ikke SÅ mange land som har gode muligheter for fossekraft. Og elvekraft er mye vanskeligere å få lønnsomt.

I tillegg er det vanskelig å bygge og utvikle og drifte og vedlikeholde vannkraft i mange land, pga ustabile regulatoriske forhold. Statkraft har for eksempel gått på noen smeller når de har investert i for eksempel Brasil.

Men Norge bidrar med sitt der, gjennom blant annet SN Power, som investerer i vannkraftutbygginger over hele verden.


Det det har blitt bygget mest av i Europa de siste årene er kullkraft. Etter at kjernekraft skulle bygges ned ble kullkraft mest attraktivt. Gass er dyrt, gasskraftverk er dyre å utvikle, og selv nye gasskraftverk, selv med såpass lave gasspriser som det er nå, sliter med lønnsomheten. I tillegg har mange europeiske land i mange år vært dypt skeptiske til stor grad av gassimport, pga avhengigheten til Russland. Særlig gjelder dette store markeder som Polen og Tyskland.

Disse landene har tilgang på eget kull, og kan altså slå mange fluer i en smekk ved å bruke kull: Innenlandske arbeidsplasser, positivt for handelsbalansen, uavhengighet til Russland.

I tillegg: Det er mye mer sannsynlig at man kanskje kan få til CO2-rensing av kullkraft enn gasskraft. Det siste er det vel mest politikere som tror er realistisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:10   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Og mye av de tilgjengelige vannkraftreservene ligger i ekstremt fjerntliggende områder. Det gjør det veldig utfordrende å bygge der, i seg selv, men det er også relativt meningsløst å bygge ut kraftproduksjon når det ikke finnes noen der som skal bruk den (det er stort tap når man transporter kraft langt).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:11   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.351
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

HVa er eksoskinke?

Noe eksosryper får etter svært mange motorsykkelturer?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 13:12   #20
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre delrapport fra FNs klimapanel - lar du deg berøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

HVa er eksoskinke?

Det gjelder ikke bare skinke, men også andre kjøttvarer og ost:
http://www.nrk.no/norge/ellevill-skinkereise-1.11613122

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no