Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Smykkeskrinkake / sjørøverskattkake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 10:24   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smykkeskrinkake / sjørøverskattkake

Denne kan gjøres jentete eller guttete alt ettersom!
Bildet er selvsagt elendig, men her er hvertfall det som står i boka om framgangsmåte:
Kaken er laget av kakebunn stekt i en brødform. Så er kaken delt i to så det blir bunn og den avrundete toppen blir lokket på smykkeskrinet. I boken har de pyntet topp og bunn med "icing" - men det er jo selvsagt amerikansk, da... Ser for meg marsipan, kanskje, jeg, i en skikkelig fin farge, med et godt lag med kremfløte under! Det er tegnet ruter i (la oss kalle det) marsipanen, og en sølvfarget sjokoladekule er satt fast med melis i midten av hver rute. Øverst rundt det som blir bunnen av kaken er det laget en "frillete" kant med sprøytepose og icing, men man kan jo også lage dette med marsipan e.l.
Så er det lagd til "smykker" som ligger inni kaken (igjen, av icing, som blir helt hard). Ser for meg sjokolader pakket inn i pent gullpapir, sånne strikkarmbånd som jeg spiste da jeg var liten hvertfall med drops eller hva jeg skal kalle det trædd på, div. smågodt, hjemmelagd marsipan i fasong, litt ferdiglagd kakepynt av strøsseltypen brukt kreativt osv.
Kjempesøt!!

Til guttekake kan den jo f.eks pyntes med sjokoladeglasur eller marsipan farget til med kakao, og pyntes som en sjørøverkiste. Jeg kan tenke meg en sjokoladekake her.
"Nagler" i kista kan være biter av lakrissnor kanskje, som skjæres i små biter og festes på med eggehvite? Striper i marsipanen/glasuren så det blir "planker" i kista. Så gullmynter og annen passende sjørøvergodis


Sist redigert av m^2 : 25-09-11 kl 14:46.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 10:36   #2
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjempegodt tips! Kan godt hende jeg prøver denne, vi har to bursdager i høst.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no