Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Utrolig gode boller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-12, 22:15   #121
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Tusen takk for SUPER bolle oppskrift! Jeg har bakt denne idag, med noen modifikasjoner:

1 pakke fersk gjær.
Meierismør og ikke margarin.

Kokte opp H-melk og smør, avkjølte dette før jeg smuldret i gjæren. 26 dl mel istedenfor 22 dl.

Dette ble veldig fine boller! Ble "bare" 29 og ikke 30 som i oppskriften da, men de ble store nok på en pakke fersk gjær. De står og hever nå, og bare etter 30 minutter ser jeg at de blir store nok.

Deigen ble som fløyel å jobbe med. 26 dl mel fungerer finfint i Kenwood Major.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 22:56   #122
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.257
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Tror jeg må lage bolledeig i morgen tidlig så vi kan ta med oss ut på tur.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 23:06   #123
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utrolig gode boller

En liten modifisering til hos meg. 250 grader i 10-13 minutter ble litt varmt.
Men 225 grader i 13 minutter gjorde susen. Luftige og gode boller.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 08:58   #124
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Jeg har samme erfaring som deg, Fløyel, men alt i alt er oppskriften fenomenal! Jeg har allerede anbefalt den videre til flere, og alle er enige om at dette er en svært god oppskrift, kanskje den beste. Jeg pleier forresten å ha rosiner i halvparten av deigen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 10:54   #125
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg bakte også disse i dag og de ble veldig gode med vaniljefyll og sjokoladefyll i alle fall. Jeg slet litt med stekingen for de måtte steke så kort i min ovn på 250 grader og jeg måtte også skru ned temperaturen litt etter de hadde stått en liten stund i ovnen. Syntes det var litt knapt med 5 minutter. Så da måtte jeg ned med gradene litt.

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

250 grader vart da altfor varmt! Bollane var svidd etter 8 minutt. På det siste brettet skrudde eg ned til 225, og da var dei ok etter omlag 10 minutt.

Jeg baker alt av gjærbakst, det være seg boller, kanelsnurrer eller rundstykker på 225 grader i 12-15 minutter. 250 grader blir veldig fort for varmt altså.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 13:42   #126
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Viser bildet igjen av deigen i min KA:

Min KA-bolle ble like full og deigen var så klissete at den surret seg rundt eltekroken og opp i fjæringen. Det var ikke kult.

Oppskriften er litt rar. En hel liter melk er for mye for 22dl mel - Og deigen gjør jo mange flere boller enn 30, om man ikke lager gigantiske boller da.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 15:08   #127
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Beklager sent svar. Jeg er så bissi and important så jeg bruker gjerne noen år på å svare!

Deigen blir klissete, men jeg bruker litt mel når jeg ruller de ut, og det går helt fint. Deigen når så vidt over rørern, men jeg har ikke opplevd at den krøller seg oppover. Får 30 boller, også i dag, de er i ovnen as we speak , og de er større enn de man får av ferdigblanda bollemiks, men ikke urovekkende, synes jeg. De blir så innmari luftige!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 15:28   #128
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Utrolig gode boller

I går testet jeg ut å kna inn smøret i deigen, i stedet for å smelte.
Bollene ble helt fantastiske, enda mer luftige og himmelske enn vanlig.
Det skal jeg fortsette med.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:33   #129
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Heime med sjukt barn og desse står til forheving no Einaste bolleoppskrifta eg nokon gong har fått dreisen på.

Min billig-Kenwood tar forresten denne oppskrifta lett som en plett.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:39   #130
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Verdens Beste Boller fra Det Søte Liv. Det ER virkelig verdens beste boller.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:44   #131
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Verdens Beste Boller fra Det Søte Liv. Det ER virkelig verdens beste boller.

Det trodde jeg også, til jeg prøvde Schakendametoden og eltet inn romtemperert smør i deigen til slutt. Bollene (og annen gjærbakst) blir enda bedre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:47   #132
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Da må jeg prøve det neste gang, Niobe. Da hadde du ikke smør i blandingen man koker opp først, antar jeg?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 10:49   #133
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Da må jeg prøve det neste gang, Niobe. Da hadde du ikke smør i blandingen man koker opp først, antar jeg?

Nei, og ikke kokte jeg opp noe heller. Oppskrift/fremgangsmåte står her: http://trinesmatblogg.no/2010/10/30/...inn-for-trinn/

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 12:20   #134
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utrolig gode boller

OK, takk, skal prøves! Jeg får alltid litt sånn himmelfalne tilbakemeldinger på disse bollene, alle synes de er de beste de har smakt, men hvis disse er enda bedre er det jo ikke noe i veien for å konvertere!

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 14:09   #135
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Måtte ta et bilde. Er så stolt.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (507,0 KB, 46 visninger)
__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 15:45   #136
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Måtte ta et bilde. Er så stolt.


Åååh!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 15:46   #137
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Jeg synes også boller og lignende blir best om man har i romtemperert smør helt på slutten

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-16, 14:11   #138
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.437
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Måtte søke opp denne idag, siden jeg fant ut at jeg skulle bake boller. Laget bare halve oppskriften, og nå piper ovnen at de er ferdig stekt!

Hadde i sjokoladerosiner.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 22:03   #139
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utrolig gode boller

Fastelavnssøndag, og enda en gang har jeg hatt suksess med denne fantastiske oppskriften!
Tusen takk

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no