Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 00:12   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.461
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg hadde lovet barna pannekaker til kvelds. Og startet friskt på oppgaven. Men kom fort på hvorfor det er så lenge siden sist jeg stekte pannekaker. De elendige pannekakene faller jo bare fra hverandre! Hva gjør jeg feil?!

- jeg hadde ikke tid til å svelle røren, men begynte å steke 5 min etter at røren var ferdig. Kritisk punkt?

- jeg pisket eggene godt sammen. Skal eggene være lite, medium eller godt pisket sammen?

-startet med masse smør i pannen og medium temperatur. Feil? Burde jeg startet med full temperatur og svidd første pannekake?

- brukte både jernstekepanne (mislykket), stor teflonstekepanne (mislykket) og liten teflonbelagt stekepanne som var den eneste jeg fikk det noenlunde til i.

Tips mottas med takk. Oppskriften er fra en hustellsbok mamma hadde da hun gikk på skolen. Pappa steker de nydeligste, tynneste, mest perfekte pannekaker av samme røre, så det er ikke oppskriften det står på ihvertfall.

1 egg
2 dl hvetemel
3 dl melk
litt salt
1 ss smør/ smolt

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:13   #2
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Den må svelle minst 15 min, helst lenger, ellers deler den seg i tusen deler ja.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:18   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Har du induksjonstopp? Start med høy temperatur og smør i panna. Senk kort tid etter at røra er puttet oppi, og snu bittelitt før pannekaka er tørr oppå. Øk temperaturen før ny pannekake puttes i. Smøret gjør at den blir sånn fin "knudrete" og ikke glatt.

Jeg har stekt pannekaker siden jeg var småbarn, og har aldri noen sinne latt røra svelle.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:20   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Svellingen var det kritiske punktet her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:28   #5
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Første som slår meg er at du har for lite egg.
Jeg bruker
5 dl melk
5 dl hvetemel
5 egg
1 tsk salt

Ser at min røre er større en din, men nøkkelordet er lik mengde mel og melk og samme antall egg.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:38   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Dette har jeg visst kranglet om før her en gang. Jeg bruker nemlig også få egg, og får likevel kjempefine pannekaker.

Min røre er f.eks
4 dl melk
2 dl mel
1ss sukker
(ikke noe salt. Bruker ikke andre sukker i?)

la svelle ti minutter

2 egg

Titanpanne i medium størrelse, på ganske sterk varme. En liten klatt smør/margarin, så lite som mulig, men nok til at det dekker pannen når du vender på den. En øse røre, så lite som mulig, men nok til at det dekker pannen (og litt til) når du snur og vender på den. Stek raskt, snu.

Den første pannekaken kan ofte bli ødelagt da, men resten blir tynne og lette og fine. Smaken er forskjellig, men jeg liker ikke tykke pannekaker som er stekt stive i masse smør. Dessuten kan man spise flere når de er tynne.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 01:09   #7
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg bruker en noenlunde lik oppskrift som Turban over her, men et par ss smør i tillegg.

Jeg smelter smøret, hiver i eggene og visper de knapt nok sammen, og rører i det andre.
Svelling har jeg aldri tid til.
Jeg liker tynntynne pannekaker, nærmeste crepes, så jeg tynner gjerne ut røra underveis med litt vann.
Lykkes alltid med disse.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 01:49   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg pisker ikke eggene, jeg kan til og med vispe sammen hele røren med håndvisp. Der tror jeg mye av kluet ligger for du får for mye luft i røren, tror jeg. Jeg måler aldri, så jeg har ikke helt kontroll på hvor mye jeg bruker av hver ting.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 05:57   #9
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

For lite egg.

Jeg bruker denne oppskriften, har aldri tid til å svelle, men får likevel alltid nydelige pannekaker som er superenkle å steke:

4 egg
3 dl hvetemel
1/2 ts salt
5 dl melk
Smør til steking

Bytter iblant ut 1 dl hvetemel med havgregryn, det går også bra (selv om pannekakene da faller litt fra hverandre hvis de blir liggende).

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 06:11   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Hmm, jeg lager pannekaker uten egg, ikke alltid røren får svelle mer enn 5-10 minutter, men det går fint likevel. Kanskje pannen også er del av problemet?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 07:29   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Første som slår meg er at du har for lite egg.
Jeg bruker
5 dl melk
5 dl hvetemel
5 egg
1 tsk salt

Ser at min røre er større en din, men nøkkelordet er lik mengde mel og melk og samme antall egg.

I pannekaker, har jeg lært av min mor, skal det være minimum 1 egg pr. person som skal spise. Når jeg lager pannekaker her, selv om jeg lager bare til gutta, så har jeg aldri i mindre enn 3 egg.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 07:37   #12
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg tenker at det punktet med masse smør og medium varme også kan ha vært litt i overkant? For mye smør i panna kan bli overdose ja, jeg ter en pinne smør på en gaffel og stryker kjapt over panna så det bare blir et tynt lag før hver pannekake, det funker best syns jeg.
Ellers har du jo fått en haug med oppskrifter her, så min "man tager hvva man haver" er bortkastet.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 07:59   #13
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Induksjon er vanskelig å steke pannekaker på, synes jeg. Tipset til Irma er bra!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:08   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg pleier å bruke varme 7 av 9. Snur pannekaken når den er helt tørr. Om det er en røre som faller litt frahverandre lager jeg pannekakene mindre.

Men etter jeg gikk over til å steke på takke ble alt mye lettere.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:13   #15
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg bruker å overlate stekingen til mannen. Han får til fine pannekaker, jeg ikke, så det er ikke røren eller pannen det er noe i veien med.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:14   #16
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg har slitt i alle år med å steke pannekaker, og jeg har prøvd x antall oppskrifter. Så kjøpte jeg crepe-panna til Tupperware - o glede! Nå er pannekakestekinga en lek, og jeg bruker kun litt smør når jeg steker den første pannekaka.
Anbefales på det varmeste!

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:15   #17
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg bruker mange egg (minst 3), smør, høy varme... flott resultat. Pleier ikke alltid la røra svelle.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:20   #18
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg lager pannekakerøre uten egg, som fint holder seg sammen under steking. Det er svellingen som er det kritiske punktet. Lite egg = minst 15 minutter svelling.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:21   #19
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg smelter smør og har i røra, bruker ikke fett i stekepanna (titan nonstick), og pannekakene blir perfekte hver gang. Også flere egg ja

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:27   #20
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

smør, en sleiv med røre, plata på sånn litt over middels, løsne rundt fra kantene, når du ser den begynner stivne snur du. Voila, pannekake

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no