Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-08, 15:01   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

http://www.adressa.no/forbruker/hels...cle1003175.ece

Kan noen fortelle meg hvorfor et sånt register trengs?

  Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:09   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Dessverre kan ikke jeg hjelpe deg, for jeg lurer på akkurat det samme.

For de fleste er det en belastning å ta abort og ikke noe de gjør med lett hjerte.
Da trenger de ikke en ektrabelastning i form av at de kommer på "Abortlista".

Hva om en slik liste kommer på avveie?

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:21   #3
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.881
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Jeg lurte på det samme. Synes det er rart at noe slikt er blitt bestemt uten at det har blitt noe bråk av det.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:24   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Ja hvorfor trenger vi dette?
Og skal mennene også registreres? Det hadde vært noe.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:26   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

En mann får jo ikke foretatt et inngrep, så det er vel ikke et poeng med å registrere de.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:28   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Nei men de var vel med på moroa?

Men seriøst: hvorfor må disse inngrepene registreres (med personidenfisering).

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:29   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Om de er med på moroa eller ikke er irrelevant, da hvilken som helst kjerring kan lyge på seg en far.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:32   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Merkelig at en slik forskrift har blitt vedtatt uten noe mer bråk, ja.

Hele forskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20071214-1418.html

Sitat:

Abortregisteret kan uten samtykke fra den registrerte inneholde følgende opplysninger i den utstrekning det er relevant og nødvendig for å oppnå formålet med registeret:
1.avidentifiserte personopplysninger;
1.1fødselsdato,
1.2bostedskommune,
1.3sivilstatus og
1.4arbeid/skolegang,
2.administrative opplysninger;
2.1navn og organisasjonsnummer på virksomhet etter § 1-7 første ledd hvor begjæring om svangerskapsavbrudd er behandlet, 2.2saksnummer,
2.3begjæringsdato,
2.4journalopptaksdato,
2.5tilbud om prevensjonsveiledning og rådgivning etter abortloven og
2.6om informasjon om inngrepets art og virkning er gitt kvinnen, jf. abortloven § 5,
3.hvem begjæring er fremsatt av etter abortloven § 4,
4.medisinske opplysninger;
4.1tidligere svangerskap,
4.2svangerskapets lengde og andre opplysninger om svangerskapets varighet,
4.3tidligere sykdommer/sykdomshistorie og
4.4prevensjonsbruk,
5.opplysninger om nemndbehandling,
6.opplysninger om fosterdiagnostikk,
7.opplysninger om inngrep/behandling.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:36   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Merkelig at en slik forskrift har blitt vedtatt uten noe mer bråk, ja.

Hele forskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20071214-1418.html


UTROLIG!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:39   #10
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Potensielt ikke så veldig anonymt allikevel...

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:39   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Kan noen fortelle meg hvorfor et sånt register trengs?

Jeg kan tenke meg mange grunner til at det kan være greit å ha et slikt register. Norge er veldig gjennomregulert, og diverse register gjør at ting blir letter å holde oversikt over. En grunn til å ha et slik register kunne feks vært brukt til innformasjon for legen som følger svangerskapet. Per i dag blir man jo spurt om man har hatt abort, det skal registreres (jeg lurer på om det har noe med om man er resus minus å gjøre? )

Her i Norge er vi jo superglade i alle slags registre, husker dere hundeskatten? Da var folk som var registrert med hund i et eget register. Det tar litt overhånd. Men vanskelig å si akkurat hvor man skal sette grensen. Den andre ytterligheten, hvor man har barn som ikke er registrert i noen register og som bare kan "forsvinne" etc er heller ikke heldig. Det var nettopp en organisasjon som drev å registrerte barn for å sikre at de ikke ble hindret i å få skolegang etc, men jeg husker ikke hvilken organisasjon det var.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:42   #12
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg kan tenke meg mange grunner til at det kan være greit å ha et slikt register. Norge er veldig gjennomregulert, og diverse register gjør at ting blir letter å holde oversikt over. En grunn til å ha et slik register kunne feks vært brukt til innformasjon for legen som følger svangerskapet. Per i dag blir man jo spurt om man har hatt abort, det skal registreres (jeg lurer på om det har noe med om man er resus minus å gjøre? )

Her i Norge er vi jo superglade i alle slags registre, husker dere hundeskatten? Da var folk som var registrert med hund i et eget register. Det tar litt overhånd. Men vanskelig å si akkurat hvor man skal sette grensen. Den andre ytterligheten, hvor man har barn som ikke er registrert i noen register og som bare kan "forsvinne" etc er heller ikke heldig. Det var nettopp en organisasjon som drev å registrerte barn for å sikre at de ikke ble hindret i å få skolegang etc, men jeg husker ikke hvilken organisasjon det var.

Hmm jeg klarer likevel ikke å se en veldig klar grunn?
Ser jo den med svangerskapslegen, men likevel føler jeg at det ikke er en god nok grunn.. Jeg vet ikke. Men jeg kunne godt tenke meg å se årsaken til hvorfor dette blir innført. Mulig det er en soleklar årsak som jeg ikke ser..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:44   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Jeg skjønner ikke helt oppstyret, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:55   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En grunn til å ha et slik register kunne feks vært brukt til innformasjon for legen som følger svangerskapet. Per i dag blir man jo spurt om man har hatt abort, det skal registreres (jeg lurer på om det har noe med om man er resus minus å gjøre? )

Man blir spurt om man har vært gravid før. Det kan være relevant, også for rhesus-status.

Men det har vel ingenting å si om f.eks. aborten var provosert eller spontan? Her er det bare provoserte aborter som registreres, og jeg regner med at en Rh negativ kvinne får antistoff-sprøyte etter en slik, jeg fikk ihvertfall etter utskrapning ved missed abortion. Etter tidlig spontanabort derimot...

Så man er uansett avhengig av å spørre kvinnen. Et register gir ingen fasit.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:57   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Jeg skjønner ingenting, jeg.

Hvorfor et slikt register i utgangspunktet?
Men hvis det er "gode grunner" for å ha et slikt register, hvorfor er folk så i mot å være oppført i det? Er det så tabu å ta abort at man ikke ønsker å stå inne for det? Og hvem skal ha interesse av å ev. misbruke et slikt register?

:naiv og spørrende:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 08:31   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.103
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Saken var på høring i 2006 (tror jeg). Jeg har prøvd å finne lenker til selve høringen og ev høringssvar, men det finner jeg ikke nå. Der jeg jobbet ble saken heftig diskutert og det ble levert et høringssvar som kritiserte registerforslaget, men jeg er ikke kar om å finne den heller.

Med andre ord, saken ble ikke forbigått i stillhet, det var flere instanser som var kritiske til forskriften. Stillheten var i avisene... helt til nå når registeret er et faktum. Mener det var en del kritikk til pasientregisteret samtidig. Kanskje er det mulig å finne høringssvarene på Helse- og omsorgsdepartementets hjemmeside. Svarene er uansett offentlige (offentlighetsloven § 5) og hvem som helst kan be om å få dem tilsendt selv om det har gått et par år eller mer.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 09:26   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Det finnes jo grensetilfeller her også. Hvor går grensen mellom avbrytelse av svangerskap av medisinske grunner og selvbestemt abort? Et foster som ikke utvikler seg normalt og hvor det blir foretatt utskrapning? BO? Hva med flerlinger hvor det er det er tvil om mor kan gå igjennom svangerskapet? Er det legen som bestemmer hvorvidt det er selvbestemt eller ikke? Eller kommer alle utskrapninger med?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 10:33   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

"Abortregisteret kan uten samtykke fra den registrerte inneholde følgende opplysninger i den utstrekning det er relevant og nødvendig for å oppnå formålet med registeret:"

Ja hva er formålet med registreringen? Og hvem skal vurdere hva som er relevant, og nødvendig?

  Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 10:40   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Formålet med registeret:

Sitat:

§ 1-3. Abortregisterets formål Formålet med Abortregisteret er å samle inn og behandle opplysninger tilknyttet begjæringer om svangerskapsavbrudd for å:
1.gi grunnlag for utarbeidelse av statistikk om praktisering av lov om svangerskapsavbrudd,
2.bidra til å evaluere tiltak mot uønskede svangerskap og svangerskapsavbrudd,
3.bidra til god ressursutnyttelse og kvalitet i behandlingen av kvinners reproduktive helse.

Opplysninger i Abortregisteret kan foruten til formål som nevnt i første ledd, behandles og brukes til styring, planlegging og kvalitetssikring av helsetjeneste og helseforvaltning, utarbeiding av statistikk og forskning.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 10:44   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nytt abortregister fra i dag (Adressa)

Da er jeg med.
Hva med anonymitet? Hvordan registreres det?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no