Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Nederland og Belgia - sommerferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-20, 16:35   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nederland og Belgia - sommerferie

Ser at det er flere som planlegger sommerferie.
Jeg snuser på bilferie til vest i Tyskland, Nederland og Belgia i år.

Klassen min var på russetur nedover der dengang for hundre år siden og jeg tenker ofte på den fine turen og har lyst til å gjøre det samme igjen. Jeg husker ikke alt vi var med på men det var en utrolig flott tur. Husker at vi var innom bla. Menneskerettsdomstolen i Haag. Vi var inne i salen og fikk sitte i rundingen. Stas. Var også på NATO Hovedkvarter i Brussel og fikk være inne i salen under et møte. Lurer på om vi også var på EU domstolen. Må finne skolekassen min og lete opp særoppgaven min som vi måtte skrive etter turen.

Men lurer på om noen har vært på ferie i området har tips til fine og spesielle steder som er verdt å få med seg fra disse landene.
Det blir oss 2 voksne og en 15åring så vi tar også gjerne imot fine badesteder, hoteller, fornøyelsespark, tivoli osv.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 16:49   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

I Belgia hadde jeg dratt til Brugge. Koselig liten by med flotte, gamle bygninger, god sjokolade og mat.

I Holland likte jeg godt Delft. Koselig liten by det og og ikke langt fra Amsterdam.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 17:16   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Veldig mange fine steder i Belgia! Brugge, Gent (besøk slottet midt i byen), Brussel, Mons (liten by, de har et fint Georg og dragen-museum, spennende verdensarv). Waterloo, fint besøkssenter - det er også der sjømannskirken og den norske skolen er.

Brussel har masse å by på. Finn Manneken Pis, Jannecke Pis og Het zinneke (hunden), besøk Parlamentarium (gratis), se Atomium (gratis å se utenfor, koster penger å komme inn), Instrumentmuseet (få med dere kafeen på toppen - flott utsikt) og Magrittemuseet over gata. Se Grand Place. Spis på Leon, det gjør alle nordmenn

Spis belgiske vafler og is, sjokolade, se på folk, gå i små butikker. Gå gjerne på de eksklusive sjokoladebutikkene. Noen av dem selger små, dyre is om sommeren. Verdt pengene.

Besøk rare Dinant. Kjent for Leffe-øl, Adolphe Sax og middelalderslott (taubane mellom slottet og den rare byen langs elva). Kjempe-sax-er over bybrua, bla en norsk.

Besøk Durbuy, bitteliten by, som har autentisitet og sjarme på tross av store mengder turister (kan ikke kjøre helt inn til byen, er en liten gåtur fra p-plassen).

Belgia er undervurdert, altså.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 18:23   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Nå fikk jo jeg også lyst på Belgia! Eldste vil til Amsterdam. Vi kunne kombinert det og reist med tog.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 18:28   #5
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Jeg har bodd 4 år i Belgia, og kan skrive under på det Charlie sier. Artig at du nevner Mons, for den byen er litt rar, men samtidig fin og liten. Sør-Belgia er jo generelt sett ikke like pen som nord-Belgia, etter at kull-rikdommen forsvant og etterlot sør i mer fattigdom.

For bading er det mye fint langs den relativt korte kysten av Belgia. http://svennie.no/travel/den-belgiske-kyst/

God tur

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 19:30   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Vi har vært to ganger i Duinrell mellom Haag og Amsterdam. Det er en fornøyelsespark/tivoli med mye kjekt og god økologisk mat. Vi var i middelalderfengselet i Haag, det gjorde inntrykk.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 19:46   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Brugge var nydelig ja!

Lite tips ang Amsterdam. Vi var der på interrail, og planene ble lagt underveis, og siden vi ikke visste helt når vi kom dit ble det ikke bestilt overnatting før rett før. Da var det bare kjempedyre alternativ som var ledige, Amsterdam er pakke fullt. Vi endte opp med å overnatte i den lille byen Monnickendam, som bare er 30 minutter med buss (16 min med bil, i følge google) fra sentralstasjonen i Amsterdam. Det viste seg å være en genistrek. Veldig idyllisk og rolig liten by, med små bryggehus og båthavn med koselige restauranter, og flere fine badeplasser i gangavstand. Der fant vi overnatting i en fin gammel båt, som lå i havna og leides ut på Airbnb når den ikke var ute på farten, med tilgang på dusj og toalett i servicebygg på kaia. Noe av det fineste av alt det uplanlagte vi opplevde på ferien. Utrolig deilig å komme dit på kvelden og ta et bad i sjøen, etter en innholdsrik, men slitsom dag med mye folk, trafikk og støy i Amsterdam.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-01-20 kl 21:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 20:37   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Tusen takk for så mange fine tips. Skal kladde ned en reiserute og komme igang med turplanlegging.
My, det var veldig lurt. Skal huske på det når vi planlegger mot Amsterdam. Det er svært begrenset hvor mye vi liker å tusle rundt i bygater.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-20, 21:08   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Ja, det kan være slitsomt, samtidig som Amsterdam er noe man absolutt bør oppleve. Mange av turistattraksjonene der er det forresten lurt å kjøpe billetter til god tid i forveien, for å komme inn. Særlig Anne Frank-huset, som må bookes flere uker i forveien, men også andre museer, som f.eks Van Gogh-museet.

Men dagsturer er fint, godt å ha muligheten til å rømme ut av byen til et rolig sted når man blir lei. Vet ikke hvordan det er med hoteller og komfortable overnattingssteder i Monnickendam, vi overnattet som sagt i en båt. Men på Airbnb er det garantert mulig å finne noe. Sikkert mange andre hyggelige småbyer og feriesteder på kysten utenfor Amsterdam også.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-01-20 kl 21:40.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-20, 09:58   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Jeg var i Antwerpen i november, og detvar en skikkelig fin by.

Vi var i Nederland for noen år siden, og det var en skikkelig fin ferie. Vi bodde en del dager i Breda, og det var et ypperlig utgangspunkt for sykkelturer og også fornøyelsesparken Efteling (hvis dere liker sånt). De mindre byene har en annen sjarm enn storbyene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-20, 10:12   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Det som også er spennende med Belgia er at landet er så delt, både språklig og kulturelt. Og de to delene har minimalt med hverandre å gjøre. Det syns jeg er utrolig rart, gitt det bittelille landet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-20, 10:16   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Så flott med mange tips.
Har lest om den fornøyelsesparken og dit må vi jo. En jeg jobbet sammen med på forrige arbeidsplass snakket flere ganger om at Nederland var et supert ferieland med mange fornøyelsesparker. Må google det litt for har bare kommet over Efteling.
Og så så jeg et sted med mange vindmøller. Og så har jeg lyst til å finne en sånn flott blomsterpark så hvis noen har tips til den flotteste parken TM så tar jeg gjerne imot tips.
Jeg holder meg nok til Hotels.com for overnatting. Da får jeg Trumfpoeng og hver 10.overnatting gratis. Er på god vei igjen etter Grancaturen vår.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-20, 10:17   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Gent! Ein aldeles vakker og rolig by ein times tid fra Brussel! Altertavle til van eijk er fantstisk, og sjokoladen er guddommlig. Vaflene likeså. Eg syns ikkje Brussel var spesielt sjarmerande, men atomiumet var ordentlig kult.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 22:07   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nederland og Belgia - sommerferie

Dytter på denne.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no